Probleem met werking hyperlink in access

Status
Niet open voor verdere reacties.

barrink

Gebruiker
Lid geworden
22 okt 2009
Berichten
24
Hallo,

ik heb het volgende probleem:

Ik heb een documenten registratie systeem gemaakt waarin op basis van:

- opslaglocatie
- bestandsnaam
- .pdf extensie

automatisch een hyperlink wordt aangemaakt. Bijvoorbeeld: het bestand test1 wordt opgeslagen op locatie "BESTANDEN/TEST/". MEt een query wordt hier automatisch:

BESTANDEN/TEST/test1.pdf van gemaakt. De database staat voor de map BESTANDEN zodat de hyperlink klopt. Deze link kopieer ik vervolgens terug (via een bijwerkquery) naar de tabel waar de data vandaan komt zodat hij gekoppeld is aan de betreffende record als tekst. Ik heb een form gemaakt met een overzicht van alle documenten met de hyperlink erachter om direct naar het betreffende document te gaan.

Nu werk dit wel.. maar als ik een nieuw record toevoeg dan werken de hyperlinks in mijn form niet meer. Als ik dan in de tabel het gegevenstype van mijn hyperlink veld weer op tekst zet, opsla en er daarna weer hyperlink van maak en weer opsla doet de form het weer wel... totdat ik een nieuwe record in voeg.

Schijnbaar wordt er iets gereset ofzo.. wie weet raad?

groet,
Erik
 
Om deze vraag zinvol te kunnen beantwoorden, is het wel handig om een voorbeeldje te hebben. Je hebt namelijk een heel specifiek probleem, dat verschillende oorzaken kan hebben. Als je dus je db kan strippen van gevoelige informatie, en tabellen die met de vraag niks te maken hebben, en de db comprimeert, dan kun je hem wel zippen en posten, hopelijk!
 
Ik ga mijn best doen!... heb hier helaas alleen Office 2007.. dus weet niet of dat uitmaakt.. hij lijkt t hier wel te doen. Maar hij moet werken op 2003.

zal de database zsm posten
 
Je mag hem ook in 2007 posten, als hij daarin gemaakt is. Scheelt weer compatibiliteitsproblemen...
 
Update

Ik heb nog even naar het probleem gekeken en weet waar het aan ligt:

de hyperlink wordt dus gegenereerd uit verschillende stukjes info. Nadat een document is ingeboekt wordt deze hyperlink door middel van een bijwerk query aan de tabel met originele data gevoegd.

Na het uitvoeren van deze bijwerk query werken de hyperlinks niet meer (de query werkt ALLE records bij). Als ik het veld waarin de hyperlinks geplakt worden nu weer als tekst zet en daarna weer als hyperlink werken ze weer wel.

Mijn conclusie: de bijwerk query zorgt ervoor dat de hyperlinks niet meer werken (of iig, dat access ze niet meer als hyperlinks ziet). Nu mijn vraag:

1) Hoe kan dit?
2) Is het mogelijk om met een bijwerk query alleen de laatst toegevoegde record bij te werken.

groet,
Erik
 
Om met de laatste te beginnen: je kunt met een bijwerkquery elk record dat je wilt bijwerken, dus of dat nu de eerste is, de laatste of record #42 maakt allemaal niet echt uit. Zolang je het bij te werken kunt identificeren, dan kun je het als criterium gebruiken in je bijwerkquery.
Als een bewerkte hyperlink niet meer als hyperlink wordt herkend na een bijwerkquery, dan zit er iets niet goed in de gegevens die je toevoegt/bewerkt met die query. Zeker omdat je gegevens bij elkaar raapt, zou ik daar eerst naar kijken. Misschien slipt er ergens een spatie in, of iets dergelijks.
Heb je al geprobeerd om alle stukjes te strippen met Trim([stukje tekst])?
 
Trim heeft geen nut.. alle bestandsnamen zijn in orde, geen spaties of andere tekens. Ik ga er nog eens verder naar kijken...

Hoe stel ik bij de bijwerkquery in dat ik alleen het laatste record bij wil werken?
 
Je kunt een bijwerkquery niet zomaar instellen op het bijwerken van het laatste record. Als je altijd het laatste record wilt bijwerken, dan kun je wel een extra query maken, waarbij je de knop Totalen aanzet, vervolgens aflopend sorteert op een autonummerveld, en dan in de keuzelijst midden in de werkbalk Alles vervangt door 1
Als je de query nu uitvoert, laat hij één record zien, namelijk het laatste.
Deze query sla je op, en voeg je toe aan je bijwerkquery. Koppel het ID veld uit de extra query aan het ID veld in de hoofdtabel, en je zult zien dat je nu één record hebt om bij te werken.
Deze query zal altijd het laatste record pakken, ongeacht of je records verwijdert of toevoegt.
 
Opgelost!

Het probleem is opgelost!

Ik heb bij het aanmaken van de samengestelde hyperlink er een hekje (#) voor en achter gezet. Dit adres (bv #MAP1/testbestand.pdf#) vervolgens in de form als hyperlink ingesteld, en nu doet hij het wel!

grt,
Erik
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan