Probleem met WLAN op KPN Experia Box

Status
Niet open voor verdere reacties.

ronald89

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
30 nov 2008
Beste mede Helpmij-ers,

Ik zit met het volgende:
Hier thuis heb ik een KPN Experia box staan (Thomson Speedtouch 780WL) waarop mijn ADSL verbinding binnenkomt. Deze wordt verder gedistribueerd als WLAN, er zijn geen bedrade netwerken aangesloten op deze router. Doorgaans zijn er 3 PC's via WLAN aangemeld op deze router. Mocht het van belang zijn: twee laptops met vista home premium, 1 desktop met vista ultimate en een Thomson TG123g USB modem.

Nu is de snelheid van mijn verbinding de laatste weken met enige regelmaat dusdanig laag en instabiel dat hier niet eens meer mee te surfen is. Een test op http://speedtest.net gaf vanochtend uitsluitsel hierover: 0,14 mbit down / 0,05 mbit up en een ping van 79ms. Dit treedt echter op willekeurige momenten op: het maakt niet uit welke tijd en hoeveel andere pc's aangemeld zijn op de router.

Gelijk daarna contact opgenomen met KPN, tot en met het ISRA punt is er niets aan de hand zeggen zij. Het netwerk is goed, er staan ook geen rare dingen in hun systeem, ik zit nog geen kilometer bij de wijkcentrale vandaan dus dat zou ook goed moeten zijn.
Dit wordt bevestigd door de hoge snelheid die ik haal als ik mijn laptop met een gewone kabel aan de router hang, dan kom ik tot 3,5 mbit down en iets van 0,5 up. Dat is de snelheid die ik met WLAN slechts sporadisch haal... Met een kabel haal ik deze snelheid altijd, ook als het via Wireless tegelijkertijd traag is (getest met 2 pc's).
Normaal gesproken zit ik ongeveer 5 meter van de router vandaan, en er zit 1 dun gipsplaat wandje tussen. Ook geen deuren.

Nu is bij mij dus de conclusie gerezen dat de router roet in het eten gooit, en dan met name de WLAN antenne. Nu had ik al begrepen dat deze antenne op de Speedtouch 780WL niet vervangen kan worden, klopt dat? Ik kan hem er in ieder geval niet uitdraaien. Trekken heb ik maar niet geprobeerd.

Er van uitgaande dat ik de antenne niet kan vervangen voor een sterker exemplaar, wat zijn dan mijn opties om het wireless bereik te vergroten en te stabiliseren?

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Mvg Ronald

Laatst bewerkt:
Als voorheen de snelheid wel hoog was, heb je mijn inziens weing aan tips de snelheid te verhogen/bereik te vergroten. Heb je al geprobeerd de Experiabox geheel te resetten? Het zou natuurlijk ook zomaar een defect in het wireless gedeelte kunnen zijn. Dat kan een losgetrilde (antenne)draad zijn, een printbreuk of een component dat de geest heeft gegeven.
Als ik jou was zou ik een monteur laten komen.

Hoi Erbicom, bedankt voor je reactie.

Een reset heb ik hem al gegeven, heeft niet mogen baten. Maar misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest betreffende de snelheid: soms is het wel goed via draadloos, en soms niet.

Ik denk om die reden dan ook niet dat er een printplaat of iets dergelijks beschadigd is, want dan zou het probleem mijns inziens constant moeten zijn. Maar dat is het niet, op sommige momenten is de snelheid wel goed, en op andere momenten is de snelheid / stabiliteit erg laag. Ik heb ook nog geen enkele regelmaat kunnen ontdekken wanneer de snelheid laag is en wanneer niet.

Laatst bewerkt:
Heej,

Ik heb wel eens gehoord van mensen die een beter signaal willen hun hele modem in een soort trechter doen. Dus een soort ijzeren prullenbak, rond en dan boven wat breder. Dit werkt als een soort schotel. Het signaal wordt daardoor gebundeld verder de kamer in gezonden. Dit is nogal een laatste redmiddel, het ziet er ook niet zo jofel uit:D Maar als je internet er beter van wordt dan valt het te proberen.

Als je zeker weet dat het geen mechanisch defect is zou je kunnen kijken of er een nieuwe firmware beschikbaar is en je Experiabox hiermee updaten.

Om even bij mechanische defecten te blijven:

staat deze in de buurt van of zelfs op de verwarming? nu in de zomer zal dit niet veel uitmaken, maar kan het miss oververhitting zijn, ook zo'n ding produceert warmte, ook die moet dat ding ergens kwijt, staat hij vrij? (dwz niet helemaal dicht gebouwd)

Wat ook een mogelijk is, is het netwerk beveiligd? zo niet, doe dit dan even, het kan zo zijn dat de buurjongen aan de overkant v/d straat met zijn laptop op jullie netwerk zit .... (bij wijze v spreken)

Succes:thumb:

Om even bij mechanische defecten te blijven:

staat deze in de buurt van of zelfs op de verwarming? nu in de zomer zal dit niet veel uitmaken, maar kan het miss oververhitting zijn, ook zo'n ding produceert warmte, ook die moet dat ding ergens kwijt, staat hij vrij? (dwz niet helemaal dicht gebouwd)

Wat ook een mogelijk is, is het netwerk beveiligd? zo niet, doe dit dan even, het kan zo zijn dat de buurjongen aan de overkant v/d straat met zijn laptop op jullie netwerk zit .... (bij wijze v spreken)

Succes:thumb:

Bedankt voor je reactie!

De box staat wel naast de verwarming (15 cm) maar niet ingebouwd. In de winter nooit problemen mee gehad moet ik zeggen.
En hij is beveiligd, kan via de router al ontdekken dat er geen andere apparaten zijn verbonden dan diegene in mijn huis dus er heeft ook niemand ingebroken zeg maar.

Heeft een tijdje geduurd, maar ik heb hem nu op een ander kanaal gezet (10 ipv 1) en alles lijkt nu goed te gaan. Geen klachten meer, deze zet ik op opgelost.
Bedankt allemaal! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan