Probleem met XMP

Status
Niet open voor verdere reacties.

gleddemen

Gebruiker
Lid geworden
6 aug 2014
Beste mensen,

Ik heb een probleem met mijn PC. Ik denk dat het geheugengerelateerd is. Ik zal het zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen.

Ik heb de volgende PC:

Gygabyte GA-Z87-HD3 - Laatste BIOS versie
Intel i5-4670K @ stock
Crucial Tactical Ballistix 8GB 1600 DDR3 (low-profile)
MSI R290 Gaming 4G @ stock

Alle hardware draait op stock snelheden, er is geen OC. De BIOS is ook teruggezet naar standaardwaarden voor de zekerheid.

Deze PC wordt voor van alles gebruikt, waaronder gaming.

Zoals hierboven valt te zien, zou het werkgeheugen op 1600 MHz moeten kunnen werken. Het geheugen draait standaard echter op 1333 MHz. Nu ben ik er dus achter gekomen dat je het geheugen zelf op 1600 MHz moet zetten door in de BIOS een XMP profiel te activeren. Hier beginnen de problemen:

Zodra ik in de BIOS een XMP profiel heb geactiveerd beginnen zich allerlei problemen voor te doen tijdens het gamen. Zo kakt in Battlefield 4 de framerate af en toe compleet in en wordt de muis unresponsive. Wanneer ik XMP weer uitzet doen deze problemen zich ook niet meer voor.

Nu heb ik met monitoring software (CPU-z, HWinfo, OpenHWmonitor) gekeken of ik rariteiten kon vinden wanneer het probleem zich voordoet. De volgende zaken blijken te gebeuren tijdens het voordoen van framedrops en de unresponsiveness:

De bus frequentie schommelt alle kanten op tussen de 50 en 160 MHz (deze hoort 100 MHz te zijn)
De CPU frequentie zakt af en toe naar de 1700 MHz en schiet af en toe naar de 6500 MHz (!) (deze hoort normaal tussen de 3600 en 3800 te zijn tijdens load)
De DRAM frequentie schiet alle kanten op tussen de 400 en 1000 Mhz (deze hoort dus 800 te zijn)
De NB frequentie (ik denk dat dit de uncore is) schommelt net als de CPU alle kanten op

Wie weet wat hier het probleem is en wat ik er aan zou kunnen doen? Ik hoop van harte dat iemand me hiermee kan helpen.

Groet,

G

Voor zover ik weet is het niet mogelijk om alle setups zo maar naar 1600mhz toe te zetten. Echter weet ik zo niet of dit ook betreft jouw setup zo is. Je kunt eventueel kijken of het wel geschikt is voor je setup.

Met mijn setup zou het mogelijk moeten zijn. Zowel het moederbord als de CPU ondersteunen DDR3 1600.

Laatst bewerkt door een moderator:
update

Beste mensen,

Ik dacht het bovenstaande probleem opgelost te hebben door de XMP gewoon uit te zetten en de RAM op 1333 te laten draaien, in plaats van de geadverteerde 1600 Mhz.

Ik ben er echter achter gekomen dat het probleem zich ook voordoet als ik de CPU ook maar een beetje overclock. Bij het verhogen van de multiplier doet het probleem zich ook voor: framedrops in games, schommelende bus speed (tussen 50 en 150, hoort 100 te zijn), schommelende CPU speed, schommelende NB speed, en schommelende DRAM snelheden. De temperaturen zijn trouwens gewoon goed.

Is er iemand die me kan vertellen wat hier nou aan de hand is? Mijn PC lijkt gewoon bij iedere vorm van overclocken het probleem te vertonen. Kan dit betekenen dat de CPU niet goed is? Of misschien het moederbord?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen,

G.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan