Probleem overclocken proccesor en weet niet waar het aan ligt.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ahzriaz

Gebruiker
Lid geworden
2 sep 2009
Hoi iedereen,

Vandaag besloot ik om mn processor over te clocken. (X2 4600+ 2.4GHz)
Dus ik in de bios de "bus speed" verhoogd van 200MHz naar 215MHz.

(In stappen van 5MHz en dan 5 a 10 min Prime 95 stress test laten doen.)
Weet dat het te kort is voor goede meting maar omdat ik dacht dat ik er wel wat meer uit moest kunnen halen wou ik pas als ie wat hoger geclockt is een nacht stress test te laten draaien.

Nou krijg ik al bij een bus speed van 215MHz na 5 minuten stress test een error.
Dus een overclock van nog geen 2,0 GHz.

Dit lijkt me een beetje weinig want heb op internet toch wel hogere waardes gezien, met zelfs lagere CPU's.

Heb ik gewoon pech of doe ik toch iets fout?

Hoor graag jullie mening en tips. Snap als er nog wat meer info nodig is maar weet niet precies wat voor jullie relevant is. Mn systeem staat bij mn profiel. En als ik die hier neer mag zetten doe ik dat ook snel even.

Bij voorbaat dank.

Welkom op Helpmij.:)

Wat voor error kreeg je?

PS ik zal je topic zo naar de overklokken sectie verplaatsen.

Dankje, en ook voor alle info die ik hier al heb gevonden!!

Een hardware fout. Prime 95 (op core 1) stopte met de test. Core 0 ging gewoon door.

En een keer een blauw scherm met een tekst.
Heb ik heel snel de pc uitgezet, en dus (stom genoeg) de tekt niet gelezen. Heel snel naar standaard waarde terug gezet en Prime 95 weer laten draaien voor 1 a 2 uur. Zonder fouten.

Weet dus niet precies wat voor error het is... Kan hem nog wel keer overclocken als het nodig is.
Zijn er dingen waar ik dan extra op moet letten om te zien wat voor fout het is? Of het aan voltage ligt ofzo?

Ps: Die kon ik zo snel niet vinden dus gokte ik hier op.

Het is erg belangrijk om de error op te schrijven. Je kan dan op het internet zoeken wat de error betekend. Het kan ook je geheugen zijn die de error veroorzaakt. Het is moeilijk te bepalen zo wat het probleem is. Voltage omhoog zetten is iets waar je nu nog niet aan moet beginnen. De overklok stelt nog vrij weinig voor

Staat er dan in Prime 95 wat voor error het is. Dat blauwe scherm voorkom ik namelijk liever eventjes...

Ik weet nog wel dat na het blauwe scherm het systeem van een ernstige systeem fout is hersteld.

En Prime 95 geeft 1 error en geen waarschuwingen.

Ik zal zo opnieuw overclocken en doorgeven wat ik te zien krijg.

Heb wat meer informatie.
Opnieuw overgclockt (Bus speeds weer 215 MHz)

Kreeg weer het blauwe scherm.

PFN_LIST_CORRUPT

Een hoop waardes ( ***STOP: 0x0000004E(ox0000008f, 0x0003cse4, 0,0003c7ec,0x00000) Voor als het iemand iets zegt:S

Heeft het dan iets te maken met m'n RAM geheugen?

Laatst bewerkt:
Draai je Prime95 in blend testing?

Hij gaat fout in de eerste 5 min => nog in de 1024K FFT? Dan is het waarschijnlijk je geheugen. ff timing checken en manueel op de goede Spanning zetten.

En het blauw scherm duid grotendeels op een te lage /foute Vcore => ook ff checken en manueel instellen

Draai Prime 95 in blend testing ja.

En gaat fout in de eerste 1024 FFT. (1 keer net na de eerste 1024 volgens mij.)
Zonder overclock werkt het geheugen zover ik weet goed.
Zou het dan dus die spanning zijn?

Moet ik bij zn lage clock al wel met spanning gaan spelen? Wou het namelijk helemaal niet gek veel overclocken. Wou hem op 2.7/ 2.8 GHz krijgen.
Of is dat al gek veel?

Je hoeft de spanningen niet omhoog te gooien alleen manueel instellen en niet op auto.
Dus als op je geheugen balkjes een voltage staat, deze zelf even invullen in de bios.

Ben aan het zoeken waar ik het voltage kan vinden. Zie het niet staan op de balkjes.
(1 van AData (2GB) en 1 van TakeMS (1Gb))

Kun jij me misschien vertellen waar dat op het balkje moet staan? Op het stickertje staat het zover ik kan zien niet.
Volgens CPU-Z staat er nu 1.8 V op.
In de bios is het minimum bij handmatig instellen 1.850 V en max 2.000 V

Zal ik het dan op 1.900 V op zetten ofzo? Is dat netjes voor DDR2 (800MHz) geheugen?

(Ik ga nog even wat opzoeken over de VCore.)

1.9 is goed, daar draait 95% van al de balkjes wel goed op

Edit:

ps hebben de balkjes de zelfde timings? KJan misschien ook problemen veroorzaken.
Als ze verschillendem timing hebben => even in bios manueel de timings van de langzaamste invullen

Laatst bewerkt:
Is dat wat bij CPU-Z onder "SPD" staat.
Dan slot 1 en slot 2 vergelijken, kijkend naar
400MHz
CAS Latency 5.0
RAS to CAS 5
RAS Precharge 5
tRAS 15
tRC 21

Bij het andere balkje is
tRAS 18
tRC 23

Memory voltage heb ik in de bios op 1.9 gezet maar CPU-Z en HWinfo32 zeggen alle 2 nog steeds 1.8 V :confused:

(Task Manager zegt dat ik bijna 5GB intern geheugen heb:confused:.)

EDIT:
Heb in de BIOS ingesteld
5-5-5-15- (21)
Memory Voltage 1.9 (CPU-Z geeft nog steeds maar 1.8 V aan)
Bus speed 215 MHz.
PCI-E 100MHz
HT Link 800MHz.

Prime95 geeft nog steeds na+- 5 min :
Rounding was 0.5, expected less than 0.4. Hardware Failure.

Dit wel alleen bij "worker 2". " Worker 1 gaat gewoon zonder fouten door.

Hoop dat jullie nog iets weten.

Zoiezo allemaal bedankt voor de hulp

Laatst bewerkt:
Je kunt proberen ff de ram voltage op 2V te zetten => opnieuw proberen

cpu-Z checked niet de voltage van je geheugen. waarschijnlijk staat dat in een kolom.
5-5-5 etc. bij 1.8V

Anders kun je voor de grap ook even proberen 1 balk eruit te halen weer primen.
en andersom. dan weet je 100% zeker dat het niet aan het geheugen ligt.
Anders v-core iets omhoog

Heb ze los van elkaar gestes alle 2 n fout. Ene na 7 minuten ander kreeg weer BSOD.

Heb het voltage nog nie op 2 gezet.
Bus speed is nu 210 MHz. (2.5 GHz cpu)
VCore zit nu rond 1.376
Als ik Prime95 start dropt die tussen de 1.312 en 1.344.
Moe de VCore dan omhoog?

Temperatuur van de CPU zijn wel redelijk hoog.
Zeker tussen de 50 en 60 graden C. (kamer is +-25C)
Dacht dat ie dat wel aan kan...?

mzz idd. de overklok is nihil

Misschien weet iemand anders de oplossing opt forum.
Heb igg geen ervaring met AMD's overklokken alleen met intels.

Hier ook alleen maar ervaring met Intel processoren en overklokken. Echter als je twee verschillende types geheugen gebruikt, zal de snelste zich altijd aanpassen aan de langzaamste.
Als ze verschillenden timing hebben => even in bios manueel de timings van de langzaamste invullen

Heb nog even wat verder gezocht en blijkt dat de processor niet zo goed over te clocken is. Het kan heel wat sneller. @ 3600MHZ :shocked:

(Hij staat in deze lijst. http://www.amdgeeks.net/overclockdatabase )

Heb hem nu op 2.5 GHz staan.
Als iemand nog tips heeft zijn ze natuurlijk welkom.

Voor de rest laat ik het hier even bij. Kan het me nu even niet veroorloven dat ik hem kapot maak.

@ Crash & Mukkel,

Heel erg bedankt voor jullie hulp.

Mvg.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan