probleem schrijven eigen methode

• Onderwerp starter Onderwerp starter TI84
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

TI84

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
27 nov 2009
Ey

Het is me gelukt om een eigen methode te schrijven.

eigenMethode("tekst");

void eigenMethode(String tempString)
{
textField1.setText(tempString);
}
alleen hoe moet ik mn methode aanpassen als ik de methode niet alleen voor "textField1" wil laten werken, maar ook voor andere.
Dus dat ik in mn mainprgm
textField1.eigenMethode("tekst");
textField2.eigenMethode("ander tekst");
kan zetten.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Als je het persé wil dat het in een methode staat dan kun je het volgende doen:

Code:
void eigenMethode(String text, JTextField textveld) // Methode heeft twee parameters nodig: de tekst die je in je textfield wil en het tekstveld zelf waarop je het wil toepassen. 
{
     textveld.setText(text); // de tekst wordt geplaats in het tekstveld dat je doorgegeven hebt.
}

Deze methode dien je als volgt te gebruiken:

Code:
eigenMethode("tekst", textField1)

Dit is volgens mij allemaal wel wat te ver gezocht.
In je main program kun je gewoon als je dat wil zetten:

Code:
textField1.setText("tekst");
textField2.setText("andere tekst");

Dat moet perfect werken als die variablen variablen zijn van je Main. Zo is het ook veel makkelijker om te kiezen welke tekstvield je het op wil toepassen. Dat bepaal je dan rechtstreeks in je main.

textField1.eigenMethode("tekst"); zul je nooit kunnen toepassen... Enkel als textField1 een instantie is van een klasse die je zelf hebt gemaakt en als die klasse een extentie is van JTextField.

Ik hoop dat dit wat duidelijk is.

Grts Nicholas

Hartstikke bedankt voor je snelle reactie. Het klinkt duidelijk en ik zal het proberen.
Dit is volgens mij allemaal wel wat te ver gezocht.
In je main program kun je gewoon als je dat wil zetten:

Code:
textField1.setText("tekst");
textField2.setText("andere tekst");
Ja, mijn routine zou iets meer moeten gaan doen, en ik had een simpel voorbeeld nodig, mijn ervaring is dat wanneer ik 1000 regels code plaats dat het snel onoverzichtelijk wordt.

Haha, heb ik ook wel eens last van. Vergeet niet af en toe wat aandacht te besteden aan het verwijderen van overbodige dingen in de code, of misschien een bepaald aspect van je project simpeler te maken (als het simpeler kan). Ik verzeker je, onoverzichtelijke code lijkt in het begin niet erg, maar vanaf dat je project groeit vind je niets meer terug en om dan nog alles te gaan rangschikken kruipt er erg veel tijd in. Vergeet niet, een project dat niet goed gemaakt is, is heel moeilijk uit te breiden en dus gedoemd om te falen (bij uitbreiding).

Mvg Nicholas

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan