Probleem Soundblaster Audigy2

Status
Niet open voor verdere reacties.

fotow

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2006
Hallo allemaal,

Heb net al even in de forumposts zitten snuffelen maar ik kan daar de oplossing van mijn probleem toch niet echt vinden dus vandaar maar even mijn vraag/probleem in een nieuw topic.

Ik loop sinds gisteren tegen het volgende aan:

Mijn audigy 2 wordt in het configuratiescherm audioapparaten niet meer herkend als het standaard afspeelapparaat.
Het maffe is dat bij systeem/hardware hij er wel gewoon staat, geen uitroeptekentjes of vraagtekentjes.
Nou ben ik niet helemaal een dodo op pc gebied dus ik heb eerst even de drivers opnieuw geïnstalleerd en gereboot, noppes, nada geen geluid.
Vervolgens de software compleet verwijdert met een clean van het register, kaart eruit en in een ander slot gezet. Pc start normaal op, herkent de kaart, installeerd de software en ik heb geluid tijdens het testen totdat..... ik de pc weer reboot zoals gevraagd bij voltooien van de installatie.
Ergens tijdens het opstarten wordt mijn kaart cq de driver er dus uitgegooid want als ik dus vervolgens weer in hardwareprofielen kijk staat de kaart er weer prima in geen uitroeptekentjes of iets anders maar geluid noppes.
Schiet mij maar lek, ik heb in ieder geval even geen idee hoe ik dit moet oplossen.
Iemand briljante suggesties?

Ik heb dezelfde kaart, en 6.1 speakerset. Toppie geluidje. :thumb:

Ik draai met win xp, sp2. * klik *

Wat zijn jou specs? Ook de rest van de kaarten?
Misschien ergens een irq fout? (hoewel dat nu dus niet direct wordt weergegeven)

Als je nu de audio test doet van de kaart zelf, dus "links-voor / rechts-voor / blablabla"
Heb je dan wel, of geengeluid?
Heeft het hiervoor gewerkt, of is dit een net geinstalleerde kaart?

Laatst bewerkt:
De kaart zit er al ruim een jaar in en heeft altijd tot volle tevredenheid gewerkt, tot gisteren dus:o
Zoals gezegd als ik hem fysiek verwijder, de software opnieuw installeer en dan de geluidstesten draai dan is er niets aan de hand prima geluid alle kanalen werken etc etc
maar zodra ik reboot dan is m'n geluid weer verdwenen en staat hij ook niet meer als standaard aparaat weergegeven bij de audio. Als ik vervolgens op hardware eigenschappen klik dan zegt hij dit aparaat werkt correct maar bij het testcentrum van de soundblaster kan hij de kaart niet meer vinden

Ok, nog een poging voordat ik beslis dat je kaart een defect heeft.
De-installeer de kaart nogmaals en haal em eruit.
Herstart de pc, en sluit deze weer af. Je hebt nu een config zonder sporen van de kaart.

Nogmaals proberen de kaart te installeren.
Kun je em eventueel in een andere pc proberen?
Staat er nog een oboard geluidje ingeschakeld? (bios)
Heb je (eer-)gisteren iets gewijzigd / ge-(de-)installeerd? Vastloper gehad? Spannings piek gehad?

Nope niets geïnstalleerd of weggehaald wel eergisteren pittige vastloper gehad waarbij ik een harde reboot moest doen maar toen werkt alles daarna nog prima.
Ik zal vanavond ff in m'n bios checken voor die onboard sound, goede tip (zit nu op m'n werk namelijk)

IK heb precies het zelfde met mijn audigy 2 kaart 2 jaar goed gedraaid met win xp pro sp1 en na een crasch wou alles niet meer andere xp pro sp2 en nog een andere xp pro sp2 geprobeerd niks helpt.
Ik blijf er bij dat het aan de drivers ligt had nu de nieuwste opgehaald,maar werkt dus niet goed geluid vatlt steeds weg ,reboot je is alles er weer maar na een tijdje van paar uur valt het gewoon weg,ik ga weer terug naar xp pro sp1 en die oudere driver
gewoon proberen
ben toch bezig met een nieuw systeem te kopen maar ik moet geen audigy meer ,heb nog een pc staan ook met audigy 2 heeft ook dat euvel
groeten

Ok, thanx voor de voorbereiding bij wat komen gaat..... (afkloppen)

Okay guys even een update:confused:
Het probleem is dus wel even serieuzer dan ik dacht.
Ik heb vanavond uit pure frustatie die audigy2 er maar uitgehaald en de onboard sound weer enabled, nieuwste drivers gedownload (realtek ac97) et voila de zaak draaide weer (voor ongeveer 5 minuten)
Ik heb even strak op zitten letten wat er gebeurt en het volgende is mij opgevallen:
1 de pc start normaal op met welkomstgeluid
2 Norton draait zijn quicksysteemscan
3 Geluid doet het nog steeds en aparaat wordt ook aangegeven bij audio als aparaat voor audio spraak etc etc
4 Er komt heel even een geel waarschuwingsicoontje in beeld van updates kunnen worden geinstalleerd
5 Een minuut of twee later flikkert de onder (quickstartbalk) heel even, verandert van kleur naar grijs en weer terug naar windowsblauw
6 Geluid is verdwenen en audioaparaat wordt niet meer aangegeven als aparaat voor audio spraak etc hoewel bij hardwareprofielen het wel staat aangegeven als aparaat werkt correct

Mijn idee hiervan is dat er dus iets ingeladen wordt op dat moment wat een conflict geeft en het geluid er dus uitgooid alleen heb ik geen idee wat dat kan zijn.
Een scan met Norton geeft geen virus aan, spyware geeft ook niets schokkends aan (spybot, adaware en windows defender) maar er zit dus wel iets, rara wat
Oh ja op het moment dat ik de pc afsluit cq opnieuw opstart krijg ik dus wel het afsluitgeluid te horen

hmzz dit is wel het meest frustrerende probleem wat ik ooit heb gehad op een pc:(

Ok, in dat geval:
start / config scherm / systeembeheer / logboeken.
Dan tabje toepassing en / of systeem.
Kijk even naar de meldingen rondom de tijd van jou genoemde punten 4, 5 en 6.

okay, hen net even in de logboeken gekeken en kom twee entries tegen met een geel waarschuwingsteken.
Ik heb er even printscreens van gemaakt zodat jullie ze kunnen zien.
Ziet er naar uit dat ik dus een dll mis die voor de problemen zorgt of zie ik dat verkeerd

event1.jpg

event-2.jpg

Okay laatste update, ik heb het probleem `opgelost` door de automatische updates van microsoft uit te schakelen, kennelijk liep het systeem daarop vast en gaf de error op de geluidskaart, geen idee hoe een update daar invloed op kan hebben maar dat was dus waarschijnlijk de alert message die ik kreeg.
Audio doet het nu weer gewoon en waarschijnlijk was er dus ook niet met de audigy2 aan de hand dus die sleutel ik er van de week ook weer even in.
Anyway toch bedankt voor alle hulp, de tip over de logbestanden heeft mij uiteindelijk op het goede spoor gezet.
Blijft natuurlijk wel over dat ik nu een probleempje heb met mijn updates van microsoft hahahaha

Groetjes Olof

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan