Probleem SQL bij samenvoegquery

Status
Niet open voor verdere reacties.

tclaesse

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2004
Ik heb een samenvoegquery 'Qry Besturen OCMW's' en hierin is het de bedoeling dat ik het veld 'agent' link aan de tabel 'Brabant' (en dus niet aan de tabel 'OCMW').

Momenteel geraak ik er niet uit en krijg steeds de foutmelding dat het veld 'id' gekoppeld is aan meerdere tabellen.
Kan er iemand de fout herstellen in bijgevoegde database?

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-GX6UPTWRXOXV.mdb

Ik zie de query wel, maar geen tabel [Brabant]. Dus hoe moet hij gekoppeld worden?

Michel,

In het navigatievenster staat er ondermeer een tabel 'Brabant', net zoals er ook tabel 'OCMW' staat. Ik neem aan dat ik m'n query hierin dan ook kan verwijzen voor wat betreft het veld 'agent' (dat dus nu nog is gekoppeld aan OCMW).

In 2010 zie ik de tabel wel dus het zal wel aan 2003 hebben gelegen :)
Is dit wat je bedoelt?
Code:
SELECT Id, Bestuur, Agent, Besluit, Boekjaar, Nr, Kennisname, Deadline, Binnenkomst, Uit, Schorsing, Datum , Jaar, BBC, DBS, Arr, Nummer
FROM OCMW
WHERE (Agent In (SELECT Agent FROM Brabant) AND Jaar=2012)
ORDER BY Bestuur
UNION SELECT Id, Bestuur, Null as Agent, Null as Besluit, Null as Boekjaar, Null as Nr, Null as Kennisname, Null as Deadline, Null as Binnenkomst, Null as Uit, Null as Schorsing, Null as Datum, Null as Jaar, Null as BBC, Null as DBS,  Null as Arr, Null as Nummer
FROM OCMW
WHERE (Id Not In (SELECT Id FROM OCMW WHERE Jaar=2012))
ORDER BY Bestuur;

Michel,

Ik blijf een probleem ondervinden bij m'n samenvoegquery. Wanneer ik in het openingsvenster onder 'overzicht dossiers 2012' 'OCMW' aanklik merk ik dat niet bij elke record het veld 'agent' is ingevuld. Oorspronkelijk dacht ik jouw laatste query hierin te zetten maar ook dat bleek niet de juiste oplossing. Misschien zie ik iets ergens over het hoofd?

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-CJPJ4UGYCAMA.mdb

Wat wil je nu eigenlijk? In je oorspronkelijke query heb je een UNION gebruikt om allerlei lege records te koppelen aan het resultaat; nu klaag je er over dat niet bij elk record in je rapport een agent is ingevuld. Lijkt mij logisch als je een bron maakt waarin alle lege plaatsen ook moeten zitten. Dan krijg je logischerwijze allemaal lege records.
Mijn aanpassing (die prima werkt trouwens) filtert alleen het eerste deel van de query, want daarin zitten goede records. Het heeft geen zin om die aanpassing op het tweede deel te doen, waar dus niks in zit om te filteren.

Wanneer ik jouw query erin zet die inderdaad correct is opgesteld dan merk ik bij het overzicht OCMW dossiers 2012 dat niet alles van 2012 er in wordt verwerkt (vb.Hoeilaart)
Zou er misschien een fout kunnen zitten in het 'Frm Inbreng OCMW gegevens'? Vermoedelijk is het veld 'agent' hierin foutief gekoppeld aan een verkeerde tabel maar ik krijg het voorlopig niet correct.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan