Probleem stekkers in USB poorten

Status
Niet open voor verdere reacties.

robbie123321

Gebruiker
Lid geworden
25 mei 2016
Met de USB 3.0 en 2.0 poort op mijn laptop heb ik het probleem dat als ik de laptop ga bewegen, dat dan de kabel heel zachtjes meegaat, maar toch de verbinding bij de stekker verbroken word.

Dit gebeurd al als ik de laptop even verplaats en geen spanning zet op de kabel. Ik denk zelf wel eens dat de poorten versleten zijn, maar dat lijkt me stug. De laptop is nog geen jaar oud. Het aparte is overigens dat bepaalde stekkers zijn gevoeliger dan anderen. De een wiebelt meer in de poort dan de ander.

Ik hoor graag of ik hier iets aan kan doen.

Alvast bedankt.

Niet bewegen? Waar ligt de grens....wat acceptabel is....

Verder: Ja, naar de winkel gaan of laptop terugsturen ivm garantie dat het niet in orde is.
Blijf er vooral nu zelf af....

Hopelijk heb je geen gammele bak gekocht want dan zijn dit soort zaken met de winkel vaak eens stuk lastiger te bespreken....

Laatst bewerkt:
Het aparte is overigens dat bepaalde stekkers zijn gevoeliger dan anderen. De een wiebelt meer in de poort dan de ander.
Dan lijkt mij evident dat het meer aan de kabel ligt. Een laptop zal wel eens bewegen maar met een desktop heb ik het ook wel eens. Dan pak ik een andere kabel. Zijn allemaal wel originele kabels, dus niet 'Action' spul.

Ik heb al een paar maal verlengkabels gekregen die met stof waren overtrokken maar allemaal hadden ze kortsluiting vlak bij de stekker. Hiervan denk ik ook dat het van Action is. USB kabels verlengen is sowieso geen goed idee en vooral wanneer er geen koper in zit. Er is dan makkelijk niet voldoende spanning of signaal.

Nummer twee is toch dat de laagjes op de strookjes van de aansluiting ingesleten zijn. Op materiaal wordt geld bespaard vooral wanneer de laptop bedoeld is voor regio's waar consumenten minder te besteden hebben. Op de doos van allerlei apparaten staat een nummer waarmee de markt van bestemming wordt aangeduid. Let er maar eens op bij aanbiedingen. Neem dus een klein LED lampje en een vergrootglas en kijk toch kritisch in die aansluitingen. Wanneer je op Internet gebruikservaringen kan vinden van mensen met het zelfde probleem dan kan een apparaat ook zo als onbruikbaar terug naar de winkel en is het hun probleem, ongeacht garantie kan je een evenredig deel van de prijs terugeisen. Bijvoorbeeld 2 jaar gebruikt, dan ongeveer 80 procent als een apparaat 10 jaar mee moet kunnen gaan. Tenzij natuurlijk wanneer het onvoorzichtig gebruikt werd.

Bedankt voor alle reacties!

Het is een USB kabel van een gerenommeerd bedrijf, waar ik ook al goede kwaliteit UTP kabels heb gekocht.
De laptop is ook niet de goedkoopste: een HP Pavilion van rond de 800,- euro en minder dan 1 jaar oud. Gekocht bij Mediamarkt of CoolBlue.

Maar goed: nog een andere kabel testen en anders fabrikant laptop erop aanspreken (en duimen dat ze niet moeilijk doen).
Het is inderdaad wel een geval van: welke bewegingen zijn acceptabel. Dat blijft lastig. Ik zal dan snel het verwijt krijgen (met een laptop) dat ik teveel beweeg.

USB kabels verlengen is natuurlijk altijd een precair onderwerp. Deze kabel is een USB 3.0 van 3 meter.
Weet iemand of zo'n USB verlengkabel met versterker echt beter is?

Ik ga nog wat kabels testen (ik heb altijd wel wat liggen).
Over een tijdje laat ik wel even weten hoe het gegaan is.

@Alfred2: welke regiocodes heb je en waar kan ik meer info vinden? Want ik ben wel nieuwsgierig geworden.

Iedereen bedankt voor de info!

Laatst bewerkt:
Met de lengte zit je dan goed want een normale kabel mag 5 meter zijn en bij USB versie 1 3 meter. Hoe veel langer met een actieve kabel is 30 meter maar dat zijn dan verschillende actieve kabels aan elkaar. Zo staat hier: http://www.kabelblog.nl/verschil-tussen-usb-1-usb-2-0-en-usb-3-0/

Een mogelijkheid is nog dat er onvoldoende spanning is. Het verbruik van het apparaat kan ik niet beoordelen en ook niet of er iets weglekt bij één der aangesloten apparaten. Waarschijnlijk kan je zien met Speccy hoe veel 5 Volt er op de spanning rail staat. Ik denk dat het gebruikelijk is tussen de 4,9 en 5,1. Misschien staat het in de BIOS of Firmware van de computer ook. De werkelijke spanning op de stekker zou je met een multimeter moeten meten.

Verder nog: Iedere fabrikant gebruikt natuurlijk hun eigen nummers om verschillende regio's aan te duiden. In grote winkels kan je eens kijken in de beneden hoeken van de dozen want daar staan ze dan. Verkopers weten het van deze getallen ook wel.

@Alfred2 Bedankt voor de uitleg!

Ik heb even een testje gedaan met verschillende kabels en het zijn toch wel wiebelige USB poorten. Ik weet niet hoeveel flexibiliteit ze mogen hebben.
Ik kan eens contact met de fabrikant opnemen om te kijken wat ze met de klacht doen. Het ding is hooguit een jaar oud, dus het mag nog niet versleten zijn. Ik ga een poging wagen.

Dit gaat wel een tijdje duren. Ik laat het topic nog voor die tijd nog even als onopgelost staan.

Hallo

In een female u.s.b. chassideel zitten er "veertjes" , die de male connector op zijn plaats houden ...

Kijk visueel eens (indien nodig met een loep ??) , of deze niet zijn verplooid , en nog steeds druk kunnen uitoefenen op een eventueel ingeplugde connector.

Hopelijk zijn de connectoren niet van het motherboard losgescheurd , want dan kun je ook dergelijk fenomeen hebben ...

Vervuilde connectoren is uiteraard ook nog een mogelijkheid.

Hier :

https://www.benl.ebay.be/itm/Origin...175112?hash=item522885cac8:g:3S8AAOSwKAFd3DfW

Kun je duidelijk die "veertjes " zien ...

Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit mocht lezen iets aan deze info.

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan