Probleem VGA-koeler

Status
Niet open voor verdere reacties.

juliatan

Gebruiker
Lid geworden
23 feb 2009
Berichten
19
Als ik de PC van mijn oom alleen na lang uitgestaan te hebben aanzet, maakt de VGA-koeler van de Ati Radeon 9550 (AGP) een hels kabaal. Zet ik de computer uit en dan weer aan: geen enkel probleem meer. Tevens geen probleem als ik de computer aanzet, als deze niet lang heeft uitgestaan.

Mijn oude Ati Radeon 9950 heb ik in de PC gezet, omdat er met de VGA-koeler van de vorige videokaart, een Ati Radeon 9000 wel constant een probleem was. Die loeide standaard na het aanzetten ongeveer een kwartier en dat geloei kwam wel eens terug. Mogelijk heeft die al loeiend te lang aangestaan

Omdat de Radeon 9550 in mijn eigen computer geen probleem geeft, weet ik absoluut niet wat er aan de hand is. Een andere voeding in de PC-kast van mijn oom hielp ook niet. Verder is niets van de PC is overgeklokt. En werkt het ding mits zonder geloei perfect.

Alvast dank voor eventuele reacties,

Elza

(Computermoederbord is een Asus P4C800 Deluxe)
 
De lagertjes van de ventilator zijn versleten.
Een nieuwe ventilator zou het probleen verhelpen.
om deze reden gebruik ik alleen silent videokaarten.
Geen ventilator aanwezig.
 
Bedankt voor je reactie, maar als het aan de lagers ligt, dan zou dat lawaai er toch altijd moeten zijn? Na het uit en aan zetten is het lawaai weg. Het verschijnsel doet zich dus ook alleen voor als de computer uren uit heeft gestaan. Computer zeg maar minder dan een uur uit en ook geen probleem bij het aanzetten met die VGA-koeler.

Overigens gebruik nu in mijn eigen computer ook een silent-videokaart (alleen koelmetaalblok toch?) van Nvidia vanwege de slechte driver-ondersteuning van Ati voor Linux. Ook is het niet de eerste keer dat er in mijn omgeving problemen zijn met Ati-kaarten (zoals BSOD). Ik raad voortaan alleen nog Nvidia aan.
 
Als je silent wilt kun je ook H2O gekoeld kaartje nemen :)

Alleen metaal is wel leuk maar koelt vaak niet genoeg, zeker niet als je een beetje aan gaming doet. Maar dat is uiteraard bij iedereen anders.
 
Het probleem heeft zichzelf zonder te kunnen verklaren opgelost. De computer is terug naar mijn oom vervoerd. Hij heeft 'm aangesloten en al weken geen probleem meer met de fan v/d vga-koeler.

Het enige verschil is, dat de computer bij mij thuis op een geaard stopcontact aangesloten zat en bij hem niet. Misschien tijdens het vervoer iets recht geschud...

Ik weet niet hoe dit kan, maar wij zijn allang blij
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan