Probleem websitedesign

Status
Niet open voor verdere reacties.

JelleSeubring

Gebruiker
Lid geworden
6 feb 2011
Hallo,

Ik ben bezig met het maken van een website.
Deze website gaat over 'Jongeren Radio NL'.
Ik ben nog niet erg goed in website's maken, ik kan wel HTML maar daar blijft het bij.
Maar goed: Het probleem.
Ik heb een achtergrond gemaakt waarin alles een stukje van de rand af zit.
Mijn probleem/vraag is dus hoe ik de tekst en alle andere dingen het stukje naar rechts kan verplaatsen? En graag een oplossing waarmee ik niet bij elk nieuw ding het weer naar rechts moet verplaatsen. Ik gebruik trouwens het programma: Nvu

Achtergrond:
back.jpg

Op de layer rechts moet je rechtermuisknop doen en dan rasterize layer klikken
als het goed is hij dan weg.

@RoboticPro

Ik snap je uitleg niet helemaal. De achtergrond is gewoon een afbeelding gemaakt in PAINT.NET.
Als je mijn probleem niet goed begrijpt moet je het even zeggen, dan zal ik het beter proberen uit te leggen.

Ik zal mijn probleem beschrijven:

Ik ben bezig een website te bouwen in KompoZer. (inmiddels i.p.v. Nvu)
Ik heb een achtergrond gemaakt (zie onderaan) en in het donkergrijze vlak wil ik alles plaatsen (tekst, videoplayer, twitter-app).
Nu is mijn vraag: Hoe moet ik dat doen (qua uitlijnen of een frame ofzo)?

Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
Hi,
laat ik eerst maar beginnen met een "verwijzend" antwoord.

Verdeel de pagina in een aantal vlakken. Voor elk vlak gebruik je dan een DIV. Een TABLE of FRAME is een beetje outdated.
Met een beetje CSS kun je de afmeting en plaats van elke DIV vastleggen. De donkergrijze content-DIV gaat dan de inhoud bevatten.

Ik neem aan dat je alles binnen de afmeting van de background wilt houden. Bedenk dan wel dat de meeste browsers bij een maximized venster een witte achtergrond geven. De keuze is dan de <body> de randkleur van de achtergrond te geven of het venster te verkleinen tot de afmeting van de background.

Door gebruik te maken van de DIV i.c. een DIV die over het donkergrijze komt te liggen maak je een speelveld waarin je alles neer kunt zetten zonder dat de layout om zeep gaat.

Hoi Jelle,
Puntje 1: de web-editor NVU is ingehaald door KompoZer. Die werkt als twee druppels water als NVU (ziet er ook vrijwel hetzelfde uit). Het verschil is, dat KompoZer regelmatig verbeteringen krijgt, en NVU stilstaat (krijgt geen updates meer; op de NVU-site bevelen ze ook KompoZer aan).
Ik zou dus even KompoZer downloaden, er is ook een NL-taalpakketje bij.

Voor het uitlijnen van de inhoud moet je zeker geen frames gebruiken! Dit kan heel makkelijk met de "padding" (opvulling) eigenschap van css.
Bijvoorbeeld:
Code:
body {
    padding: 30px 20px 20px 20px;
    }
betekent dat de genoemde afstanden gebruikt worden voor de opvulling aan (in deze volgorde): bovenkant, rechterkant, onderkant, linkerkant.
Dus bovenaan beginnen en met de klok mee.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

@CssHunter

Moet ik dan een CSS bestandje maken of kan het gewoon in de html geplaatst worden? (ik kan namelijk geen css)

Ik heb ondertussen 'margin' gevonden. Het werkt links wel maar aan de bovenkant niet!

Ik heb het probleem opgelost gekregen met 'Margin'

Code:
<div style="margin-left: 115px;">
<div style="margin-top: 210px;">
<div style="margin-right: 115px;">
</div>
</div>
</div>

Ik kreeg de 3 margins niet in een regel dus heb ik het zo gedaan

Dat is de gebruikte code.
Bedankt iedereen.

Laatst bewerkt:
Joho! Mooi!
En om ze in één regel te krijgen:
HTML:
<div style="margin: 210px 115px 0 115px;">
...
</div>
Nu heeft één blok een boven-, rechter- en linkerzijkant, i.p.v. een Matrioska: een blok met een linker-afstand, waarin een blok zit met een boven-margin, waarin weer een blok zit met een rechter-margin.
:)

Succes verder!
CSShunter

Hebben jullie misschien ook een oplossing voor de volgende vraag:
Hoe kan je het donkergrijzevlak aan laten passen aan de schermgrote (breed)?
Dat als je em volledig scherm doet dat dan het vlak groter word en andersom kleiner.

Alvast Bedankt

Hoi Jelle,
Nou, dat kan wel; maar dat betekent dat je een zogenaamd "liquid design" wilt maken, dat goed is voor elke resolutie. En dat is als je nog niet zoveel css-kennis en -ervaring hebt een heel pittige uitdaging (en anders ook!).
  • Niet alleen de achtergrond moet dan n.l. meescharnieren met de schermbreedte, ook alle inhoud-blokken die er in gaan komen moeten dat ook.
  • Bij meer breedte van een inhoud-blok komen er meer woorden op een regel, en wordt dat blok tegelijkertijd minder hoog.
  • Bij een ander inhoud-blok zal die hoogte niet automatisch meeschalen met het eerste blok, enz.
  • Ook speelt mee: bij hoge resoluties kunnen het erg lange (onleesbare) regels tekst worden, als je daar geen speciale maatregelen voor treft.
  • Kijk maar eens welke css-kunstgrepen uitgehaald moesten worden om deze pagina "liquid" te krijgen! ;)
Als ik jou was, zou ik beginnen met een pagina met een vaste breedte.
Als je daarvoor 980px neemt, past ie nog goed op een scherm met resolutie van 1024*768px.
Voor hogere resoluties kan je 'm centreren, met:
Code:
body {
    width: 980px;
    margin: 0 auto;
    }
De nul betekent hierin: onder en boven. De "auto" is: automatisch links en rechts, d.w.z. automatisch evenveel links en rechts, als er ruimte in de breedte over is.

Het volgende probleem zal zijn, dat niet alle pagina's even hoog zijn, en dat de hoogte van de achtergrond-afbeelding zich ook zal moeten aanpassen aan de hoeveelheid tekst op de pagina. Anders krijg je ofwel (bij weinig tekst) een erg hoge pagina, die je onderaan kunt scrollen maar waar je dan niets op ziet staan behalve de achtergrond. Ofwel (bij veel tekst) gaat de tekst onderaan uit de achtergrond ontsnappen: "het past er niet op!".
Gelukkig is hier met css wel een mouw aan te passen.

In nr. #8 schreef je:
... (ik kan namelijk geen css) ...
Dan zou je eens een kijkje kunnen nemen op bv.: www.web-garden.be/cursus-html/cursus-html.
Het principe is erg eenvoudig. Waar nu bv. staat:
HTML:
<div style="margin: 210px 115px 0 115px;">
... inhoud van de site ...
</div>
maak je een aangrijpingspunt met een "ID" of een "class" (een "ID" is maar voor één speciaal element, met een "class" kan je een hele serie tegelijk bedienen).
Dan wordt de html bv.:
HTML:
<div id="inhoud">
... inhoud van de site ...
</div>
Alles wat nu in de style="..." eigenschap stond, wordt nu met het aangrijpingspunt (een ID wordt voorzien van een hekje #) als css-eigenschap opgeschreven:
Code:
#inhoud {
    margin: 210px 115px 0 115px;
    }
De css-eigenschappen voor alles wat je nodig hebt, kan je onder elkaar zetten en dan samen opslaan als stylesheet (met een .css uitgang). Het enige wat dan nog nodig is, is in de <head> van je pagina een verwijzing naar waar het stylesheet gevonden kan worden, bv.:
HTML:
<head>
    ...
    <link rel="stylesheet" type="text/css" href="stylesheets/mijnmooiestylesheet.css">
    ...
</head>
Klaar! :)

D.w.z.: nu begint het pas. ;)
Want nu moet je weten wat er allemaal aan style-eigenschappen mogelijk is (bv. dit, staat bij deze tutorial; complete richtlijnen in technisch jargon: hier [brrr...]), en hoe je die toepast. En dat is best heel veel (tegelijk).
Maar of je nu style="margin: ...; padding: ... ; background: ...; color: ...;" enz. eigenschappen opneemt in de html of in een apart stylesheet, maakt niet uit: in beide gevallen moet je je in css-vaardigheden verdiepen om er iets moois van te maken.
Maar: leuk is het wel, want je gaat steeds meer ontdekken! :)

Succes!
Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan