Probleemoplosser Windows 10 werkt alleen maar in het actiecentrum

Status
Niet open voor verdere reacties.

BigLJohn48

Gebruiker
Lid geworden
7 mei 2013
De probleemoplosser in mijn Windows 10 werkt alleen maar in het actiecentrum. Als ik het ethernet in de map Netwerkverbindingen wil controleren op fouten (rechtermuisknop - problemen vaststellen) krijg ik deze mededeling;

Er is een fout opgetreden tijdens het laden van de probleemoplosser. Er is een onverwachte fout opgetreden. De Wizard probleemoplossing kan niet worden voortgezet. Foutcode; 0x80004005.

Ga ik rechtsonder de taakbalk naar het actiecentrum - Netwerk en Internet - probleemoplossing voor netwerken, dan kan ik aldaar WEL de probleemoplosser voor Ethernet activeren. Wat kan ik nou doen om in de map Netwerkverbindingen die probleemoplosser van het Ethernet weer actief te krijgen ?

Probeer eerst onderstaande:
Systeembestanden controleren en repareren
Beschadigde en ontbrekende Windows systeembestanden kunnen problemen veroorzaken.
Typ cmd in zoekvak > rechts > Als administrator uitvoeren > Typ sfc /scannow achter de prompt. Wacht geduldig tot dit proces is voltooid.

Probeer eerst onderstaande:
Systeembestanden controleren en repareren
Beschadigde en ontbrekende Windows systeembestanden kunnen problemen veroorzaken.
Typ cmd in zoekvak > rechts > Als administrator uitvoeren > Typ sfc /scannow achter de prompt. Wacht geduldig tot dit proces is voltooid.

Bedankt voor je bericht Senso. Ik heb in een eerder stadium sfc /scannow al toegepast, maar dit gaf geen fouten aan. Ook scannen met Avast Premium Security gaf geen resultaat. Geen malware of virus dus. Het is een eigenaardig iets.

Gelieve niet te quoten.

Kijk eens naar de onderstaande opties.
DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth
DISM /Online /Cleanup-Image /ScanHealth
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

Press Windows key + X and choose Windows PowerShell (Admin).
Run the following command:
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth

Daarna nog eens sfc /scannow

Laatst bewerkt:
Scannen met verschillende commando's

Ik heb met alle commando's gescand maar alles was o.k. Ook met sfc /scannow gescand die wel fouten vond en repareerde. Maar de desbetreffende fout bestaat nog steeds. Ik zal een bijlage aangaande de scans toevoegen.

Bijlagen

Is er wel sprake van een probleem als één van beide opties wel werkt? Ik lees ook dat je tijdelijk het securityprogramma moet/kunt uitschakelen? Verder kan ik je niet helpen. Ik zou dan twee screenshots plaatsen van waar je exact zit in beide instellingen. Als ik in het zoekvak typ internetverbindingen en > Problemen met deze verbinding vaststellen krijg ik ook error 0x80004005.

Scannen met verschillende commando's

Het lijkt er wel op dat er in het register van windows ergens een 0 in een 1 veranderd moet worden. Zo kon ik ooit verschillende setups niet meer aan de praat krijgen. Op een bepaalde plaats in het register moest ik (gevonden op internet) een 0 in een 1 veranderen. Nadien was alles verholpen. In ieder geval bedankt voor je hulp.

Volg onderstaande stappen, start opnieuw op en kijk of het probleem opgelost is of niet.

Stap 1:

1. klik op de knop Start, typ regedit in het vak Zoeken & ENTER.* Typ het wachtwoord of een bevestiging als hierom wordt gevraagd.
  2. Klik linksboven in de menubalk op bestand & vervolgens op exporteren.
  3. Kies bovenin het scherm bij "Opslaan in" de plek waar je uw backup van het register wilt opslaan.
  4. Let erop dat je links beneden bij exportbereik "alles" selecteert.
    Geef het bestand een naam, bijvoorbeeld registerbackup.reg.
    registerbackup.png
  5. Bij "opslaan als" selecteer je Registerbestanden (*.reg)
  6. Klik tenslotte op opslaan.

Stap 2 (32 bit systeem(!):
Open Kladblok door
windowstoetsr.png
→ Typ: notepad.
Kopieer onderstaande code:
ECHO Aanmaken van LocalAccountTokenFilterPolicy registerwaarde>"%userprofile%\desktop\log.txt"
FOR %%j in (
"HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System"
) DO (
REG ADD %%j /v "LocalAccountTokenFilterPolicy" /t REG_DWORD /d "1" /f
IF NOT ERRORLEVEL 1 ECHO %%j added successfully>>"%userprofile%\desktop\log.txt"
REG QUERY %j>>"%userprofile%\desktop\log.txt"
IF ERRORLEVEL 1 ECHO %%j not added>>"%userprofile%\desktop\log.txt"
REG QUERY %j>>"%userprofile%\desktop\log.txt")
START NOTEPAD "%userprofile%\desktop\log.txt"

Ga naar Bestand - Opslaan als.
Bij "Opslaan in" kies je: Bureaublad.
Bij "Bestandsnaam" zet je:addpolicyvalue.bat.
Bij "Opslaan als type" selecteer je: Alle bestanden (*.*).
Klik op de knop Opslaan. Rechtsklik → addpolicyvalue.batAls administrator uitvoeren

Stap 2 (64 bit systeem(!):
Open Kladblok door
windowstoetsr.png
→ Typ: notepad.
Kopieer onderstaande code:
ECHO Aanmaken van LocalAccountTokenFilterPolicy registerwaarde>"%userprofile%\desktop\log.txt"
FOR %%j in (
"HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System"
) DO (
REG ADD %%j /v "LocalAccountTokenFilterPolicy" /t REG_QWORD /d "1" /f
IF NOT ERRORLEVEL 1 ECHO %%j added successfully>>"%userprofile%\desktop\log.txt"
REG QUERY %j>>"%userprofile%\desktop\log.txt"
IF ERRORLEVEL 1 ECHO %%j not added>>"%userprofile%\desktop\log.txt"
REG QUERY %j>>"%userprofile%\desktop\log.txt")
START NOTEPAD "%userprofile%\desktop\log.txt"

Ga naar Bestand - Opslaan als.
Bij "Opslaan in" kies je: Bureaublad.
Bij "Bestandsnaam" zet je:addpolicyvalue.bat.
Bij "Opslaan als type" selecteer je: Alle bestanden (*.*).
Klik op de knop Opslaan. Rechtsklik → addpolicyvalue.batAls administrator uitvoeren

Laatst bewerkt:
LocalAccountTokenFilterPolicy

Omdat ik een 64 Bit systeem heb gebruikte ik dus de onderste versie. Na de beschreven bewerkingen kreeg ik een kladblokbestand met deze tekst;
log;

Aanmaken van LocalAccountTokenFilterPolicy registerwaarde
"HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System" added successfully

Na het afsluiten en opstarten van Windows 10 ging ik controleren onder uitvoeren. - regedit - ingevuld + o.k. en bovenstaande mappen openmaken bleek de nieuwe registerwaarde aanwezig. Echter in de map Netwerkverbingen gaf de probleemoplosser alweer de vermelding dat hij de probleemoplosser niet kon laden.

Wil je onderstaand log eens produceren om te kunnen kijken waar(door) het probleem veroorzaakt wordt:

Download
51e15692b05a4-MiniToolbox.PNG
MiniToolBox en plaats deze tool op je bureaublad.

Let op: Sluit nu eerst alle openstaande programma's en browsers!
Start MiniToolBox
- Windows Vista,7,8,8.1,10 en 11: rechtsklik op "MiniToolBox.exe" en klik op"
RunAsAdmin.jpg
Als Administrator uitvoeren".

Bevestig de opstartmelding "Are you sure you want to continue?" met Ja.

Vink de volgende onderdelen aan:
  • Flush DNS
  • Report IE Proxy Settings
  • Reset IE Proxy Settings
  • Report FF Proxy Settings
  • Reset FF Proxy Settings
  • List content of Hosts
  • List IP configuration
  • List Winsock Entries
  • List last 10 Event Viewer Errors
  • List Installed Programs
  • List Devices (Only Problems)
  • List Users, Partitions and Memory size
  • List Minidump Files
  • List Restore Points

Klik op de knop "Go".
Na het scannen zal een logje verschijnen op je bureaublad, "MTB.txt".
  • Klik op Geavanceerd onder Snel reageren hier op het forum, waardoor je een paperclip te zien krijgt:
  • Klik daar op.
  • Klik op Voeg bestanden toe
  • Klik op MTB.txt
  • Klik op Uploaden
  • Klik onderin op In de tekst plaatsen

attachment.php

paperclip.png

• Voer de Register-editor uit (regedit.exe);
  • Ga naar de registersleutel HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\services\VSS\Diag en open de bijbehorende machtigingen (optie Permissies in het contextmenu);
  • Zoek Netwerkservice in de lijst en wijs de machtigingen Volledig beheer toe.

hklm-system-currentcontrolset-services-vss-diag-re.png

Start opnieuw op en kijk of het werkt.

Laatst bewerkt:
Register aangepast

Ik heb het register aangepast volgens bovenstaand model, maar het probleem blijft nog steeds bestaan.

Om ervoor te zorgen dat de Windows-probleemoplosser goed werkt, moet je nakijken of de cryptografische service is ingeschakeld in de systeeminstellingen. Volg dit

Druk op de toetscombinatie Windows + R om het dialoogvenster Uitvoeren te openen.
Typ "Services.msc" in het tekstvak en druk op Enter.
Services.msc_.png

Blader in de lijst met Windows-services omlaag om te zoeken naar "Cryptografische services". Dubbeltik erop om Eigenschappen te openen.
Windows-Services-list.png

Selecteer de waarde "Automatisch" als Opstarttype.
Als de service standaard is uitgeschakeld, tikt u ook op de knop "Start" om deze te activeren. Druk op de knop OK en Toepassen om de recente wijzigingen op te slaan.
Windows-Troubleshooter-is-not-working.png

Als niets werkt, kun je FixWin gebruiken om Run System File Checker uit te voeren.

Probeer tenslotte Systeemherstel of een herstelinstallatie als niets werkt.

Laatst bewerkt:
@BigLJohn48Heb je een prima backup van al je data/mail, whatever settings/wachtwoorden dan lijkt me een herinstallatie een mogelijk alternatief naast de grote inzet die hier gepleegd wordt om het te herstellen.
Maak na de complete installatie een softwarematige image op een aparte schijf met tools (Aomei Backupper Free, EaseUS, etc) die hier vaak voor bij kwamen.
Bij een mogelijk toekomstig probleem ben je in no-time weer klaar.

Laatst bewerkt:
Herinstallatie

route99; Met een herinstallatie van Windows. daar ben ik 2 weken mee bezig. Als het moet dan moet het. maar liever niet. Ik heb wel een AOMEI backupper voor het geval dat het weer zo laat is. Er staat wel een backup op, maar deze is van 2 jaar geleden.

Laatst bewerkt:
Er staat wel een backup op, maar deze is van 2 jaar geleden.
Die zou ik in ieder geval niet gebruiken/herstellen. Als je recente systeemherstelpunten hebt, kun je dat nog proberen. Systeemherstelpunten worden ook vaak gemaakt bij Windows Updates en updaten van software/apps.

@BigLJohn48 ... sorry, ik had er wel bij moeten zetten "recente".....
Data horen zo wie zo apart geback-upt te zijn, dan zou nog wel goed moeten gaan als je dat altijd en ook dus recent gedaan hebt....
Maar die image van 2 jaar geleden terug zetten dan moet je heel wat updates draaien en als je de geschiedenis vd browsers niet apart met de data back-upt ben je die ook kwijt.
Bij twijfel maak ik meestal een image van de probleem schijf, mocht ik iets vergeten zijn dan kan ik er nog altijd naar terug gaan... tis wat meer werk maar je raakt zo ook eigenlijk haast echt nooit wat kwijt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan