Probleempje voor gebruikers Windows 98 en 98 SE...

Status
Niet open voor verdere reacties.

gezina

Inventaris
Lid geworden
27 apr 2001
Probleempje voor gebruikers Windows 98 en 98 SE
Geen gratis patches meer van Microsoft Nieuws van zelfde datum:

Gebruikers van Microsoft Windows 98 en Windows 98 Second Edition hebben grote kans binnenkort tegen een onoverkomelijk probleem aan te lopen. Microsoft heeft namelijk de ondersteuning voor dit bedrijfssysteem stopgezet. Uit de "Lifecycle Policy" blijkt namelijk dat de ondersteuning op 30 juni jongstleden is stopgezet.

Concreet betekent dit dat wanneer er een nieuwe worm uitkomt die gebruik maakt van een beveiligingslek in Windows 98 (SE) dat niet is gedicht voor 30 juni 2003 gebruikers geen bescherming, in de vorm van een patch voor dat beveiligingslek, meer kunnen krijgen van Microsoft. Het aantal gebruikers van Windows 98 (SE) is nog steeds groot en het kan dan ook heel goed mogelijk zijn dat de een of andere onverlaat een worm gaat schrijven die zich speciaal richt op Windows 98 (SE).

Ook het gebruik van antivirussoftware zal dan weinig uithalen omdat die software alleen maar bestanden kan herkennen maar geen lekken kan dichten. Mocht het zover komen, dan is een computer met Windows 98 (SE) na zo'n aanval zelfs onbruikbaar waardoor de trotse bezitters niets anders overblijft dan overschakelen naar een ander bedrijfssysteem dat wel nog ondersteund wordt.

Link: http://support.microsoft.com/default.aspx?id=fh;[ln];lifeprodw
Bron: breekpunt.nl

Zat er al aan te komen maar ik vind het toch een treurig bericht, zoveel Windows 98 gebruikers en dan totaal geen ondersteuning meer...:evil:

Laatst bewerkt:
Dank voor je melding Gezina. Ik heb de pagina onmiddellijk doorgestuurd naar mensen van wie ik weet dat ze nog Windows 98 gebruiken. Ik vind het heel onelegant van MS. Men dwingt mensen over te gaan op een ander (natuurlijk Windows) systeem. Alsof het niet genoeg kost. Bovendien moeten de mensen (in mijn geval vaak ouder) weer wennen aan het nieuwe Besturingssysteem.

Blacksheep

Laatst bewerkt:
Ik geloof eigenlijk dat het merendeel der mensheid nog Windows 98+se gebruikt, heb dat onlangs nog ergens gelezen, op mijn andere pc staat dat ook nog, daar kan niet eens XP op qua system requirements. Het houdt dus ook in dat mensen gedwongen zullen worden om een nieuwe pc aan te schaffen, dientengevolge ook nieuwe software aangezien XP vaak niet competible is met Windows 98. Ook ME staat zulks binnenkort te wachten. Eigenlijk vind ik dit een soort koppelverkoop. In de regel kunnen pc's met Windows 98 geen XP draaien, de conclusie is gauw gemaakt. Inderdaad erg wennen, heb nu ook XP, maar 98 blijft bij mij absoluut favoriet, stabiel en efficient.

Microsoftgebrabbel over de Life-Cyclus: http://www.microsoft.com/netherlands/windows/lifecycle/default.asp

Ik heb zelf XP en er dus geen last van, maar vind dit niet bepaald een goede actie. Er werken nog beste veel mensen met Windows 98(SE), zo verplicht je mensen over te stappen.
3.gif

Windows 98 gebruikers lopen verhoogd security risico.

Een nieuw onderzoeksrapport dat vandaag is verschenen waarschuwt bedrijven die nog steeds Microsoft Windows 98 gebruiken. Volgens het onderzoek lopen gebruikers van Windows 98 een verhoogd security risico doordat Microsoft over een maand met de ondersteuning van het besturingssysteem stopt. Het rapport "Usage Analysis & Risks of Obsolete Operating Systems: Microsoft Windows 95 & Windows 98," laat zien dat ondanks het afscheid van deze oude besturingssystemen, ze nog in veel bedrijven gebruikt worden. Zo zou 80% van de bedrijven Windows 95 en 98 gebruiken, met alle gevolgen vandien. Vanaf 16 januari stopt Microsoft namelijk met de ondersteuning van 98 en 98 Second Edition. Er wordt dan ook aangeraden om Windows 98 machines niet aan het Internet te hangen, aangezien dit onnodig risico met zich meebrengt. (Yahoo)

Bron: security.nl

Beveiligings-cd voor oudere Windows-versies.

Microsoft gaat een cd-rom uitgeven die oplossingen biedt voor beveiligingslekken in oudere Windows-versies. Dit meldt Automatisering Gids naar aanleiding van mededelingen op diverse bètasites. De cd zou momenteel getest worden door een kleine groep gebruikers.
Met de cd-rom kunnen systemen die draaien op Windows 98, Windows 98 SE en Windows ME geüpdatet worden. Hiermee hoopt het bedrijf de verspreiding van virussen en wormen tegen te gaan, aldus Automatisering Gids. Het is nog onduidelijk wanneer de cd-rom verkrijgbaar is. Microsoft heeft nog niets over het project bekendgemaakt op zijn eigen website.

Bron: hcc.net

Wat aanvullend info aangaande het verdwijnen van de ondersteunig wat betreft Windows 98. Zo als er een cd verschijnen met artikelen en tips, geput uit onder meer de KnowledgeBase van MS. Gebruikers kunnen de cd-rom gratis aanvragen vanaf 15 januari.
Volledig artikel: Patches verschijnen alleen bij ernstige bedreigingen.

Bron: zdnet.nl

Gebruikers van Windows 98 of Windows Millennium (Me) kunnen nog steeds hulp van Microsoft krijgen, tenminste als zij daarvoor betalen.

Microsoft heeft besloten om de ondersteuning voor de twee besturingssystemen met tweeënhalf jaar te verlengen. Aanvankelijk stopte de ondersteuning van Me in december 2003. Voor Windows 98 en 98 SE zou de ondersteuning op vrijdag 16 januari stoppen.

Microsoft biedt nu tegen betaling telefonisch hulp tot het einde van juni 2006, meldt AustralianIT. Het verlengen van de ondersteuning betekent ook dat Microsoft patches voor Windows 98 en Me blijft uitgeven.

Tot de verlenging is besloten na een enquête onder klanten in diverse landen. Volgens Danny Beck van Microsoft Australië draait wereldwijd nog 15 tot 20 procent van alle desktops-pc's (58 miljoen) op Windows 98. Volgens meer onafhankelijke statistieken ligt dit percentage op ongeveer 25.

Bron: webwereld.nl

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan