• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

probleempje

Status
Niet open voor verdere reacties.

Xander79

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2016
Hallo wie kan me helpen breek er al dagen mijn hoofd over maar 'k kan het maar niet vinden.
Ik zou graag in de rode vakjes de letter krijgen te staan overeenkomstig met waar het cijfer 8 staat, dus ik zou bij 1 een P moeten hebben bij 2 een B en bij 3 een A, het is nooit op voorhand geweten waar de 8 staat dit kan zijn van C8:V8, de formule die ik nu heb ingegeven werkt maar als ik hier op verder bouw loopt het mis :(Bekijk bijlage Map1.xlsx

Bijlagen

• excel.jpg
    excel.jpg
    86 KB · Weergaven: 58
Laatst bewerkt:
Welkom Xander79, om het de helpers makkelijker te maken kan je beter ff je echte bestand plaatsen ipv het plaatje...

Bedankt voor je reactie Ginger ik heb het bestand er nu ook bijgevoegd ;)

Als de achten op rij acht staan.
In de eerste rode cel plaatsen.
De cursor in de formulebalk zetten en afsluiten met Ctrl+Shift+Enter en niet alleen Enter.
Code:
=ALS.FOUT(INDEX($A$2:$V$2;0;KLEINSTE(ALS($A$8:$V$8=8;KOLOM($A$1:$V$1));KOLOM()-3));"")

Daarna doorvoeren naar rechts.

Als de achten op rij acht staan.
In de eerste rode cel plaatsen.
De cursor in de formulebalk zetten en afsluiten met Ctrl+Shift+Enter en niet alleen Enter.
Code:
=ALS.FOUT(INDEX($A$2:$V$2;0;KLEINSTE(ALS($A$8:$V$8=8;KOLOM($A$1:$V$1));KOLOM()-3));"")

Daarna doorvoeren naar rechts.

Hey HSV

bedankt voor je reactie op deze manier komt er een leeg vakje als ik geen 8 in de rij zet en werkt het perfect zoals ik het zou willen hebben echter wanneer ik de formule bij 2 zet om de acht te zoeken in rij 9 en de $A$8:$V8=8 verander naar $A$9:$V9=8 dan gebeurt er helemaal niets ?

kleinste(a9:v9;Kolom()-3: de formule staat nu in kolom E ; kolom E is 5; 5-3 = 2.
Dit is de tweede kleinste.
Als jij steeds de eerste wil.
Het stukje: KOLOM()-3 veranderen in een 1.
Code:
=ALS.FOUT(INDEX($A$2:$V$2;0;KLEINSTE(ALS($A$9:$V$9=8;KOLOM($A$1:$V$1));1));"")
Of de gehele formule veranderen in.
Code:
=ALS.FOUT(ZOEKEN(8;A9:V9;A2:V2);"")

kleinste(a9:v9;Kolom()-3: de formule staat nu in kolom E ; kolom E is 5; 5-3 = 2.
Dit is de tweede kleinste.
Als jij steeds de eerste wil.
Het stukje: KOLOM()-3 veranderen in een 1.
Code:
=ALS.FOUT(INDEX($A$2:$V$2;0;KLEINSTE(ALS($A$9:$V$9=8;KOLOM($A$1:$V$1));1));"")
Of de gehele formule veranderen in.
Code:
=ALS.FOUT(ZOEKEN(8;A9:V9;A2:V2);"")

Bedankt voor je complete uitleg maar zo goed ben ik nog niet met excel, maar 'k ga de formule zeker nog verder uit pluizen maar heb ondertussen al een andere formule gevonden die ook werkt
toch van harte bedankt ! :thumb::cool:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan