Problematisch trage FPS tijdens games.

Status
Niet open voor verdere reacties.

PeterLSJ

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 sep 2010
Ik weet niet of het probleem hardware of software is, maar ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen.

Een tijd geleden, waardoor weet ik niet, kreeg ik ineens problematisch lage frames per second, oftewel games die wat vragen waren nauwelijks meer te spelen (zoals Empire Total War, Maffia 2, etc.). Meestal ging het nog meteen na de start maar binnen een minuut of 10 werd het vreselijk traag. Waardoor dit ontstaan is, geen idee.... het heeft een jaar goed gewerkt (alhoewel ik het nog nooit gemeten had). Mijn systeem (met de windows 7 testscores erachter):

AMD Phenom 9650 Quad-Core Processor (7,1)
Geheugen (RAM) 4 GB (7,2)
Grafisch NVIDIA GeForce GTX 285 (7,3)
2431 MB totale hoeveelheid grafisch geheugen (7,3)
Primaire harde schijf 1TB Western Digital WD10EADS 7200 RPM (5,9)
Moederbord ASUS M3N78-EM AMD Socket AM2+/AM2
Beeldscherm HP w2448hc 1920x1200 60Hz
Windows 7 home premium 32 bit
Nexus NX-8060 600 Watt voeding

In Maffia 2 is een benchmark die uitwees dat ik gemiddeld maar 12,5 FPS haalde. Ik heb alle drivers geactualiseerd. Hielp niets. Ik heb met het virtueel geheugen gespeeld, geen effect. Ik heb de laagste gamesettings gebruikt, geen noemenswaardig effect. Ik heb met de instellingen van NVIDIA gespeeld, geen effect.
Toen, meer drastisch, heb ik Windows XP vervangen voor Windows 7. Toen ineens was er een groot effect na de eerste opstart. In de benchmark haalde ik in plaats van 12,5 FPS 52,7 FPS. Maar, na de noodzakelijke minimale installaties en upgrades (printer, kaspersky, winzip, office, mail en internet, etc.) was de FPS weer laag, nu gemiddeld 21,6 FPS. Vervolgens heb ik de een jaar oude BIOS vervangen, geen effect. Ik heb in task manager alle processen afgesloten die toegestaan zijn, maar het heeft geen enkel effect. 21,6 is beter dan 12,5, maar niet erg goed.

Wat is er mis? Waarom had ik heel even na de installatie van Windows 7 een goede FPS en verdween deze weer? Ik dacht aan andere applicaties die storen, maar als ik alle mogelijke processen afsluit heeft het geen effect! Kan het te maken hebben met de Windows upgrades o.i.d.?

Kortom, ik heb geen idee wat nu mijn volgende stap moet zijn. Wie kan mij advies geven? Het is me wel wat waard om dit op te lossen. Alvast veel dank!

Laatst bewerkt:
als het na 10 minuten is kan het zijn dat je 3d kaart te warm wordt
heb je je pc al open gehad?

en gekeken of je koeling nog optimaal is (en of er geen stof tussen zit oid?)
het kan ook bij je processor liggen maar dan zou je met andere dingen ook problemen moeten krijgen..

en die totale hoeveelheid grafische vermogen? neem aan dat dat met onboard erbij is?

Het zou kunnen dat er iets met de grafische kaart is, maar de kast is vanbinnen brandschoon en de 2 fans werken nog goed. Het is zo'n kast met gaatjes voor extra koeling, ik hoef hem niet eens open te maken om erin te kijken.

Misschien ligt het aan mijn processor, maar ik heb inderdaad nergens last van verder, normale grafisch niet zware programma's werken prima en zaken als films afspelen gaat ook prima.

Dat grafisch geheugen is een windows optelling. 1024 MB toegewezen (dat zit op de GTX 285), 1407 MB gedeeld systeemgeheugen en 0 MB toegewezen systeemgeheugen (dat zal dan wel het visueel geheugen zijn dat windows toewijst in het wisselbestand, en 0 is omdat het op 'automatisch' staat?). Ik moet bekennen dat ik dat optelsommetje niet helemaal begrijp, waar komt bijvoorbeeld de 4 GB RAM terug? Klopt er iets niet?

heb het zelf ook dus neem aan dat het gedeelte van onboard is en je 3dkaart zelf..
hmm en je hebt het nu met alle spellen of alleen maffia 2?

geeft je systeemlogboek ook wat weer als je maffia 2 opstart (tot hij sloom gaat draaien? of een andere game?)

Ik heb niet alle spellen geprobeerd, maar ik heb het met Maffia 2, maar dat is nog wel speelbaar. Sommige complexe levels zijn wat hakkerig. Met Total War Empire is het erger, de strategische kaart loopt goed, maar als ik in de veldslag modus ga begint dat normaal, maar na een x aantal minuten gaat het steeds langzamer tot het onspeelbaar is.
En tot mijn grote verbazing bleek dit deze week bij Hearts of Iron 3 ook! Dat is interessant, want dat is een hardcore strategie spel en stelt grafisch niets voor. Maar als de oorlog vordert en er komen meer eenheden op de kaart, dan gaat het steeds trager tot het niet meer loopt. Dus in dat geval ligt het dan niet zozeer aan de grafische complexiteit maar het aantal berekeningen denk ik dan.
Er zijn geen log meldingen want de games crashen niet. Ze vertragen alleen maar tot stroop.

Helaas...nog steeds niet opgelost. Is er niemand met een idee?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan