problemen bij herstel oude computer

Status
Niet open voor verdere reacties.

naishkiter

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2009
Onze computer (zo'n 7 jaar oud) wilde op een gegeven moment niet meer opstarten, voordien had hij ook wel al moeite om in gang te geraken.
Een verkoper in een computerwinkel zei me dat het waarschijnlijk aan de voeding van de computer lag. Ik heb me nu een nieuwe voeding aangeschaft, maar als ik nu de ON-knop indruk beweegt de fan van de processor een klein beetje en voor de rest start er niets op: de voeding staat nochtans afgesteld op 230V en alle aansluitingen naar het moederbord zijn juist aangesloten.

Heeft iemand een idee wat er nog mis kan zijn aan mijn hardware?

Alvast bedankt!

Hoi,

Welkom op Helpmij,

ik zou geloof ik toch de oude voeding even terug plaatsen en dan kijken of de pc dan wel aan gaat.En wat bedoel je met opgang komen was hij langzaam geworden of zo.

Modag

Er was nog een 'klein' detail dat ik vergeten was te vermelden: een vriend van mij (die dacht dat hij iets van computers kende omdat hij ooit RAM-geheugen had geïnstalleerd) dacht dat hij het probleem wel kon oplossen. Hij heeft eerst een hele hoop stof uit de kast geblazen en daarna heeft hij de voeding vooraan geopend om te zien of de fan niet vol stof zat. Bij een nieuwe poging om de computer aande praat te krijgen startte hij weer op en viel daarna met een luide knal weer stil. Geschrokken sloten we al de elektriciteitskabels af en deden de kast weer open... Nu bleek dat hij dat ijzeren beschermingetje van de voeding omgekeerd had gezet en de fan kon niet meer naar behoren koelen en volgens mij is er een transformator in de voeding ontploft. De oude voeding is dus onbruikbaar. Het feit dat de nieuwe voeding er wel in slaagt de fan van de processor even te laten bewegen, wil toch zeggen dat er stroom doorloopt, niet? De fan van de voeding beweegt echter niet, hoewel hij splinternieuw is.

Een hele boterham, ik hoop dat de rest van het systeem niet stuk gegaan is bij die kleine ontploffing in de voeding...:(

Hoi !

Meestal is, na een dergelijk incident, je mobo ook naar de filistijen.

Verdere schade is ook nog mogelijk.

Naar mijn mening: 7 jaar oude PC bij het grof-vuil zetten.

Greetz,

Harry.

Je denkt dus dat er naast het mobo ook andere delen beschadigd kunnen zijn door die plotse en ruwe stroomonderbreking?

We waren eigenlijk van plan deze computer af te danken en een nieuwe kopenn, maar ik wou 'ns proberen of ik 'm nog aan de praat kon krijge...

Ik lees op forums en sites veel over het zelf bouwen van een computer. Zou het evt. mogelijk zijn de oude behuizing en de pas aangeschafte voeding kunnen gebruiken en er voor de rest nieuw mobo, graf krt, ... in de zetten? Ze zeggen ook dat je er weinig verkeerd mee kunt doen als je je op voorhand voldoende inlicht + dat het veel goedkoper is dan een volledig nieuwe pc te kopen.

heeft iem hier ervaring mee? (ik post in het volgende bericht dan wel wat er nu allemaal in mijn systeem zit zodat een van jullie me tips kan geven bij de eventuele aankoop van nieuw materiaal.

Bedankt voor jullie info,

naishkiter

Zoiezo beter om zelf iets in elkaar te zetten.
Dan zo'n standaard pc te kopen in een dergelijke winkel.
Kwaliteit/Prijsverhouding verschilt nogal.

Inderdaad zoals Harry Snor vermeldt zou ik is kijken op alternate.nl voor meer informatie.
Veel succes!

Gr. Kevin.

Heb die upgrade kite van Alternate 'ns bekeken -> ziet er degelijk uit + is niet eens zo duur! Ik test op deze kit mijn geluids- en grafische kaart uit, installeer de oude CD-rom devices en kijk of die stukken het nog wel doen, als ze kapot zijn zullen die ook vervangen moeten worden...

Wordt dit pakket dan verstuurd naar mijn thuisadres?

Greetz van een pc-bouwer in spe!

Hoi !

Ja, en binnen 24 uur in huis !

Greetz,

Harry.

Je kan natuurlijk ook nog even verder kijken voordat je zomaar wat koopt, er zijn namelijk verschillende prijsklasses in die pakketen met natuurlijk ook kwaliteitverschil;)

Ik woon wel in antwerpen, wordt het pakket dan nog zo snel geleverd?
Wat nicksanten zegt is mss ook wel juist: waar moet ik precies op letten als ik een upgrade kit wil kopen (het wordt vooral een computer om schoolwerk op te maken, bestanden te downloaden en af en toe te gamen)

Bij de link die Harry Snor me stuurde:

http://www.alternate.nl/html/produc...200-2GB/-1076041/?tn=HARDWARE&l1=Upgrade+kits

staan wel goede reacties ("mijn windows XP Pro loopt pijlsnel" e.d.) Dit pakket lijkt me dus wel wat, of raad jij iets anders aan?

Ik ben ook van plan de oude behuizing te hergebruiken, hoe kan ik er zeker van zijn dat mijn nieuw mobo van deze kit op mijn oude behuizing past?

Thanx!

Ik woon wel in antwerpen, wordt het pakket dan nog zo snel geleverd?
Wat nicksanten zegt is mss ook wel juist: waar moet ik precies op letten als ik een upgrade kit wil kopen (het wordt vooral een computer om schoolwerk op te maken, bestanden te downloaden en af en toe te gamen)

Bij de link die Harry Snor me stuurde:

http://www.alternate.nl/html/produc...200-2GB/-1076041/?tn=HARDWARE&l1=Upgrade+kits

staan wel goede reacties ("mijn windows XP Pro loopt pijlsnel" e.d.) Dit pakket lijkt me dus wel wat, of raad jij iets anders aan?

Ik ben ook van plan de oude behuizing te hergebruiken, hoe kan ik er zeker van zijn dat mijn nieuw mobo van deze kit op mijn oude behuizing past?

Thanx!

Ik heb ff het type behuizing opgezocht en dit is wat ik vond:

Model No: IXTREME 8500 GR RW
regulations type: CONV - EVE
PN: P490102256
type chassis: ATX

Is dit type behuizing compatibel met het moederbord van deze upgrade kit:

http://www.alternate.be/html/productDetails.html?artno=SPFU02

gwn op uitgebreide specificaties klikken en je krijgt (hopelijk) de info die je nodig hebt

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan