• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Problemen bij optellen datums

Status
Niet open voor verdere reacties.

Road Dogz

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
9 nov 2006
Mijn bedoeling is om een hele reeks tijdsduren op te tellen. voorbeeld: 2 dagen 22:10 uren + 3 dagen 10:00 uren. Het resultaat geeft dan X dagen X uren. Dit werkt perfect maar wanneer de grens van 30 dagen bereikt is begint hij opnieuw met tellen. Wat eigenlijk "35 dagen 14:00 uren" moet zijn wordt dan "5 dagen 14:00 uren". Weet iemand een oplossing?

Laat in een simpel bestandje eens zien wat de opmaak is en zo.

Road Dogz,

Ik weet niet wat de bedoeling is van je opmaak d"Dagen" u:mm"uren"?
Invoer 5-4-2007 spatie 14:30 geeft 5 Dagen 14:30 uren
Ik denk niet dat je hier het aantal dagen mee kunt tellen.
Vertel eens wat precies je bedoeling is.

Het gaat over een gemeenschapsinstelling waarvan we Isolatiegevallen registreren. In een access databank worden deze via een formulier geregistreerd (ingeschreven + uit geschreven)
Er is dus een veld "DatumInUurIn" en een veld "DatumUitUurUit". Een exeldocument haalt alle waardes uit de databankop en telt dan het verschil tussen deze 2 velden. Dat geeft dan als resultaat X Dagen en X uren. Onderaan worden deze resultaten dan allemaal opgeteld zodat we weten wat de totale tijd aan isolaties is geweest. De opmaak X dagen X uren komt van de directie uit.

Road Dogz,

Ik denk toch dat je de datums en tijden in aparte cellen moet zetten,
Je zult toch de boel moeten splitsen, met celopmaak kun je namelijk niet rekenen.
Als ik het mis heb, wordt ik wel gecorrigeerd door de een of ander.
Overtuig je Directie maar eens;)
Als je ze zover hebt gekregen, kun je met bijgevoegd misschien wel iets.

Bijlagen

problemen bij optelling datums

Beste Road

Heb eens naar uw bestand gekeken, wat mij opvalt dat jij dagen berekend met datums.
Zo komt het dat je niet verder kan telen dan 31 dagen in januari, 28 dagen in februari enz

De som die ik uitkomt is 35 dagen 13;50 uren ipv. 36 of 6.

Zie bijgevoegd bestand wat ik er van gemaakt heb.
Dagen en uren in een aparte cel plaatsen en dan laten samenvoegen in één cel.

Groetjes Danny

Bijlagen

Bedankt voor je tip Danny, het zal dan op deze manier moeten gebeuren.:thumb:

RE datum en tijden optellen in Excel vanuit Acces

Beste Road Dogz,

Ik weet niet welke velden er vanuit Acces komen maar ik heb een acces database nagemaakt en daaruit een query geexporteerd naar Excel en vervolgens daar een formule achter gezet volgens mij zoals jij het hebben wilde.

Denk er wel om dat bij de export vanuit Acces je de kolom met tijden in Excel de celeigenschappen tijd uu:mm:ss moet geven anders krijg je weer gekke uitkomsten. Ik hoop dat dit een beetje aan je verwachtingen voldoet.

Zie bijlagen van zowel Acces als Excel

Willem

Bijlagen

Beste Road

Heb eens naar uw bestand gekeken, wat mij opvalt dat jij dagen berekend met datums.
Zo komt het dat je niet verder kan telen dan 31 dagen in januari, 28 dagen in februari enz

De som die ik uitkomt is 35 dagen 13;50 uren ipv. 36 of 6.

Zie bijgevoegd bestand wat ik er van gemaakt heb.
Dagen en uren in een aparte cel plaatsen en dan laten samenvoegen in één cel.

Groetjes Danny

Dit bied een mooie oplossing maar er blijft dan nog 1 probleem bestaan, wat bij negatieve waardes?. Kan zijn dat het uur van binnenkomst later is dan het uur van vertrek. Dit geeft dan een negatieve waarde met als gevolg dat ik de cel met jou formule "#WAARDE! " krijg.

Re tijd optellen herstelde versie

Beste Road Dogz,

sorry had hier inderdaad geen rekening mee gehouden heb dit hersteld in bijgaande bijlage met als functie ertussen

suc6 Willem

Bijlagen

Beste Road Dogz

PHP:
Dit bied een mooie oplossing maar er blijft dan nog 1 probleem bestaan, wat bij negatieve waardes?. Kan zijn dat het uur van binnenkomst later is dan het uur van vertrek. Dit geeft dan een negatieve waarde met als gevolg dat ik de cel met jou formule "#WAARDE! " krijg.

Wat wil je precies negatief zien, negatieve dagen of negatieve uren :confused:
En hoe zou jij deze ingeven voor te berekenen?

Groetjes Danny.

hooi Road Dogz

wat jij in je voorbeeld doet kan best

je moet er wel rekening mee houden dat de datum/tijd in Exel een opgeslagen als getal.

1 staat voor 1-jan-1900
2 staat voor 2-jan-1900
2.5 staat voor 2-jan-1900 12:00 enz

dus het getal staat voor het aantal dagen vanaf begin 1900 (0-jan-1900)

als je eerst de opmaak van je cellen op standaard zet zie je de echte waarden van de cellen.

boven in jouw voorbeeld tabel staat 1 Dagen 22:50 uren
maar het bijbeherende getal = 32,9513888888889 en dat betekend 32 dagen en 22:50 uren

in je optelling staat 29 Dagen 23:20 uren
maar het bijbehorende getal = 60,9722222222222 en dat betekend 60 dagen en 23:20 uren

dus om het gehele aantal dagen te krijgen neem je het getal voor de komma
en om de tijd tekrijgen neem je de restwaarde (decimale gedeelte)
en als je de celopmaak bij de tijdwaarde op tijd insteld zie je de tijd zoals je dat wilt

groeten sylvester

Laatst bewerkt:
als je het niet erg vind om een extra kolom te gebruiken dan kan je in die kolom de tekst fabriceren die je eigenlijk bedoeld bv.(32 dagen 20:15 min)

je kan wel je opmaak wijzigen in totaal aantal uren en minuten bv. ( 700 uren 25 min)
door opmaak teveranderen in
"uren" mm "min"

jammergenoeg gaat zoiets niet met dagen

groet sylvester

sorry, stomme vraag

Sorry, maar hoe maak ik me eigen topic aan voor een vraag!

sorry nogmaals voor de inbreuk op deze vraag!

Laluzcobuss,

Stomme vragen bestaan niet, niet vragen is veel stommer.;)
Als je "Helpmij" opent, zie je aan de rechter zijde staan "Plaats een vraag"
Klik daar maar eens op.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan