Problemen Dual Boot XP/W2K............

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zatopek

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2005
Wat een toestanden weer..................

Op één van mijn workstations heb ik het volgende gedaan :

Er zitten twee harddisken in. Op de eerste harddisk stond en staat Windows2000. De tweede harddisk gebruik ik puur voor backups.
Ik heb via Partition Magic de eerste schijf zo ingedeeld dat er ruimte zou zijn voor een tweede besturingssysteem XP.

Ik heb daarna XP geïnstalleerd en dat liep allemaal goed. Toen de PC voor de eerste keer ging booten kreeg ik netjes de Bootmanager van XP waarbij ik kon kiezen uit XP of voor Windows2000. XP word als eerste vermeld in de bootmanager. Ik heb vooralsnog telkens voor XP gekozen omdat ik op dat besturingssysyteem nog een en ander moest doen. Dat Windows2000 goed zou opstarten vertrouwde ik wel. Tot voor gisteren dus.............................

Toen ik W2000 wilde opstraten kreeg ik de volgende melding :
"Windows kan niet worden opgestart omdat het volgende bestand is beschadigd of niet kan worden gevonden :\WINNT\SYSTEM32\SYSTEM. U kunt proberen om dit bestand te repareren door Windows Setup te starten vanaf de originele CD-rom met installatiebestanden. Kies 'R' in het eerste scherm om de reparatieprocedure te starten."

De boot.ini van XP is als volgt, van W2000 heb ik helemaal geen boot.ini maar dat zal wel kloppen, toch? In de bootmanager word XP als eerste aangeduid....

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect

De indeling van de schijven met de daarbij behorende partities zij als volgt :

Harddisk 1 : Op C:W2K / D Data_W2K / H:XP / I Data_XP
Harddisk 2 : E:Backups
Zie ook de bijlage......................

Waarom doet W2000 het nu niet? Ik moet er wel bij vertellen dat ik gisteren, nog voordat ik een poging had gedaan om Windows2000 voor de eerste keer op te starten, Partition Magic op de schijf van XP heb geïnstalleerd met daarbij ook PQboot voor Windows en PQboot voor DOS. Ik kan me niet voorstellen dat dit de boosdoener nu is maar ik meld het toch maar even. Ook omdat er in de handleiding staat dat PQboot niet goed kan omgaan met NTFS partities. Ik draaf misschien nu door maar ik meld het je maar even. Moet ik mogelijk de MBR repareren of moet ik daar ten alle tijden vanaf blijven? En hoe doe ik dat precies.....??

Ik hoop echt dat iemand me kan helpen. Tot overmaat van ramp heb ik een recente back-up van Windows2000 per ongeluk verwijderd. Ik heb nog wel een oude van 1 jaar geleden maar die zet ik liever niet terug. En misschien kan ik die niet eens terugzetten. Die staat ergens op een externe harddisk.

Alvast hartstikke bedankt voor reacties.

Groeten,
Zatopek

Bijlagen

• PM.jpg
    PM.jpg
    77,1 KB · Weergaven: 12
Eerste wat je moet doen is kijken of het bestand SYSTEM wel bestaat in de W2000 omgeving. Start hiervoor gewoon XP op.
Als ik het goed zie is W2000 op de C: schijf geïnstalleerd én heb je een onvolledig pad gegeven, dus ga naar de map:
C:\WINNT\SYSTEM32\CONFIG
Kijk of daar een bestand SYSTEM bestaat (zonder extensie).
(er zullen daar ook andere bestanden staan, zoals een aantal .EVT bestanden, een aantal .LOG bestanden, SOFTWARE, SAM, SECURITY etc.)

We horen het wel.

Tijs.

Eerste wat je moet doen is kijken of het bestand SYSTEM wel bestaat in de W2000 omgeving. Start hiervoor gewoon XP op.
Als ik het goed zie is W2000 op de C: schijf geïnstalleerd én heb je een onvolledig pad gegeven, dus ga naar de map:
C:\WINNT\SYSTEM32\CONFIG
Kijk of daar een bestand SYSTEM bestaat (zonder extensie).
(er zullen daar ook andere bestanden staan, zoals een aantal .EVT bestanden, een aantal .LOG bestanden, SOFTWARE, SAM, SECURITY etc.)

We horen het wel.

Tijs.
Hoi Tijs,

Net even gekeken. In die bewuste map heb ik 4 bestanden staan die beginnen met system waarvan eentje zonder extensie. Uit mijn hoofd iets van 6266 Kb met een datum van 7 maart. Anders moet ik weer naar boven lopen. Hoop dat je er wat mee kunt. Alvast bedankt weer. Ik ga nu tafeltennissen, ff van mijn PC verlost, ben de hele dag al bezig. Ik lees het hopelijk vanavond wel als ik terug ben en anders morgenochtend. Groeten, Johan.

Ok, nu je het bestand wel gevonden hebt zou je het volgende kunnen proberen:
Maak eerst een backup van alle boot.ini's die je op H: en C: vindt.
Start op van de XP cd, type de R bij het eerste keuzemenu. Je komt dan in Herstelconsole.
Kies je XP (dat zal wel keuze 1 zijn) en geef daarna Enter
Wachtwoord Administrator ingeven en weer op Enter (als er geen wachtwoord was ingesteld dan gewoon Enter drukken)
Kijk in Herstelconsole of je met het volgende commando weer een goede boot.ini kunt krijgen:
bootcfg /rebuild
Je krijgt dan enkele keuzes, die je kunt laten neerzetten in de boot.ini
Met Exit ga je uit herstelconsole, en kun je gaan kijken of het nu weer werkt.

Gebruik/handleiding bootcfg: hier

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ok, nu je het bestand wel gevonden hebt zou je het volgende kunnen proberen:
Maak eerst een backup van alle boot.ini's die je op H: en C: vindt.
Start op van de XP cd, type de R bij het eerste keuzemenu. Je komt dan in Herstelconsole.
Kies je XP (dat zal wel keuze 1 zijn) en geef daarna Enter
Wachtwoord Administrator ingeven en weer op Enter (als er geen wachtwoord was ingesteld dan gewoon Enter drukken)
Kijk in Herstelconsole of je met het volgende commando weer een goede boot.ini kunt krijgen:
bootcfg /rebuild
Je krijgt dan enkele keuzes, die je kunt laten neerzetten in de boot.ini
Met Exit ga je uit herstelconsole, en kun je gaan kijken of het nu weer werkt.

Gebruik/handleiding bootcfg: hier

Succes,

Tijs.
Hoi Tijs,

Snap er geen hout van............ Ik start van de XP CD op maar ik krijg geen keuzemenu waar ik een "R" kan enteren :confused:

Wel krijg ik in het begin bij het opstarten een melding om ik meen F2 in te drukken......... Ben je niet in de war met de CD-ROM van Windows2000?

Nee, ik ben niet in de war. Tijdens opstarten van XP installatiecd:
F2 = ASR recovery
F6 = additionele harde schijfdrivers laden
Hierna krijg je de keuze voor installatie XP (=Enter-toets) of Herstelconsole (=R-toets). Is in 1 keuzemenu.

Tijs.

Nee, ik ben niet in de war. Tijdens opstarten van XP installatiecd:
F2 = ASR recovery
F6 = additionele harde schijfdrivers laden
Hierna krijg je de keuze voor installatie XP (=Enter-toets) of Herstelconsole (=R-toets). Is in 1 keuzemenu.

Tijs.
Dank je, ga het weer proberen............... Nou vergeet het maar. Nadat ik op F2 had gedrukt kreeg ik uiteindelijk een scherm waarin een of andere automatische systeem hersteldiskette werd gevraagd................... die heb ik dus niet. Wat nu? Kan ik niet van een andere W2000 machine zoiets maken of werkt dat dan niet bij mij? Denk het niet.............. Wat nu?

Laatst bewerkt:
Ik lees helaas niets meer........... :( Tijs............. of een ander ? Alsjeblieft...............

Dank je, ga het weer proberen............... Nou vergeet het maar. Nadat ik op F2 had gedrukt kreeg ik uiteindelijk een scherm waarin een of andere automatische systeem hersteldiskette werd gevraagd................... die heb ik dus niet. Wat nu? Kan ik niet van een andere W2000 machine zoiets maken of werkt dat dan niet bij mij? Denk het niet.............. Wat nu?

Je moet NIET F2 drukken, je moet NIET F6 drukken, je moet gewoon wachten totdat dat keuzemenu verschijnt met Druk op Enter om XP te installeren en R voor Herstelconsole.

Tijs.

Je moet NIET F2 drukken, je moet NIET F6 drukken, je moet gewoon wachten totdat dat keuzemenu verschijnt met Druk op Enter om XP te installeren en R voor Herstelconsole.

Tijs.
Tijs, ik ga het nog wel proberen maar ook dan krijg ik volgens mij helemaal geen keuzemenu................... Ik moet nu weg, probeer het vanavond nog wel. Ik hou je op de hoogte. Misschien heeft het te maken met het feit dat ik een Core versie heb van XP?

Dat zit er wel in ja... Van die 'afgeslankte' versies verwacht ik niet dat normale hulpmiddelen aan boord zijn. Proberen kan altijd, natuurlijk.

Anders leen je maar bij iemand een fatsoenlijke XP installatiecd.

Tijs.

Dat zit er wel in ja... Van die 'afgeslankte' versies verwacht ik niet dat normale hulpmiddelen aan boord zijn. Proberen kan altijd, natuurlijk.

Anders leen je maar bij iemand een fatsoenlijke XP installatiecd.

Tijs.
Afgeslankt? Het is wel XP Professional en je hebt helemaal geen key nodig :D Ik hou je wel op de hoogte. Alvast weer bedankt. Later!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan