• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

problemen met als(en( formule in spreadsheet.

Status
Niet open voor verdere reacties.

conantheviking

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 sep 2011
Hallo allemaal,

Ik worstel nu reeds een paar dagen met het volgende:

Ik probeer een loonberekening spreadsheet te maken waarbij er rekening gehouden dient te worden met: uurloon, aantal gewerkte uren en verschillende onregelmatigheidstoeslagen (OB).

Van maandag tot en met vrijdag ontvangt de werknemer normaal uurloon, in het weekend OB extra. Het eerste uur is altijd een ander bedrag dan de uren erna en voor het eerste uur in OB tijd geldt eveneens een ander bedrag dan de uren erna. Stel iemand werkt op vrijdag het eerste uur en twee uren daarna dan zou deze 216+(2*144) = 504 moeten krijgen. Had hij dat op zaterdag gedaan dan zou het worden 216+108+(2*144)+(2*72)= 756. De uitkomst is dus afhankelijk van het aantal uren en of er wel of niet OB van toepassing is.

Deze bedragen staan in 4 aparte cellen waarnaar de formule gaat verwijzen, en naar een cel die met ja of nee aangeeft of er OB van topassing is. Ik kom daarbij uit op de volgende geneste ALS(EN( formule welke niet schijnt te werken:

=ALS(EN(M34=1;L34="nee");H3;ALS(EN(M34=1;L34="ja");H3+H5;ALS(EN(M34>1;L34="nee");((M34-1)*H4)+H3);ALS(EN(M34>1;L34="ja");H3+h4+H5+((M34-1)*H6);0))

Ik krijg de melding dat er te veel argumenten gebruikt zijn... Excel 2003 overigens. Ik heb reeds geprobeerd te formule op te delen in twee delen in twee verschillende cellen dus maar ook dat werkt niet. Wie kan mij helpen dit op te lossen?
Hoeveel argumenten kunnen er eigenlijk in een formule? Is dat 7 maal een ALS of is dat 4 maal een ALS en 3 maal een EN?

Ik ben zeer benieuwd naar het antwoord en bij voorbaat hartelijk dank allemaal!

Beste conantheviking ;)

Probeer deze eens:

Code:
=ALS(EN(M34=1;L34="nee");H3;ALS(EN(M34=1;L34="ja");H3+H5;ALS(EN(M34>1;L34="nee");(M34-1)*H4+H3;ALS(EN(M34>1;L34="ja");H3+H4+H5+(M34-1)*H6;0))))
Groetjes Danny. :thumb:

Laatst bewerkt:
Met te veel argumenten wordt niet bedoelt dat je te vaak "als" of "en" gebruikt hebt.
Maar je gebruikt te veel argumenten een 1 functie, bijvoorbeeld: "als functie" =als(logische text;waarde waar;waarde onwaar)
Indien je dan na de waarde onwaar nog een keer ; zou neerzetten met een waarde er achter dan krijg je die melding.
Dit omdat je dan meer gegevens in de functie zet dan kan.
Meestal is de oorzaak, zoals ook bij jou eerste formule dat er een haakje verkeerd staat.

Beste conantheviking ;)

Ter aanvulling op de reactie van rubenke:

Als je 4 ALS-functies hebt moet men ook afsluiten met 4 haakjes )))).

Dit kan niet:

;((M34-1)*H4)+H3)

Je opent 2 haakjes en sluit af met 3 haakjes. -->
;(M34-1)*4+H3 of zo --> ;((M34-1)*4)+H3
Vermenigvuldigen gaat voor op de optelling.

Groetjes Danny :thumb:

Geweldig jongens, heel veel dank hiervoor.

Ik wist wel dat er knappere koppen rondlopen dan ikzelf. Opmerkelijk ook dat kennelijk die haakjes het probleem veroorzaakten, maar ook dat excel dus blijkbaar niet helemaal de wiskundige notaties verlangt. Hoe dan ook het werkt en jullie hebben mij blij gemaakt!

Nogmaals dank!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan