• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Problemen met als functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

pat007

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2008
Goei middag,
ik heb een werkblad gemaakt met op d2 4 keuze mogelijkheden nl. rozengaard,thuis,creche en blanco
op e2 zijn er 2 keuze mogelijk heden slapen of blanco
nu had ik graag als ik d2 rozengaard en e2 blanco 3sandwiches als resultaat, d2 rozengaard en e2 slapen 4 sandwiches als resultaat
als d2 creche,thuis of blanco en e2 blanco is ik een blanco cel wil.
dit is mijn formule maar ergens is er iets verkeerd
=ALS(EN(D2="Rozengaard";E2="");"3 sand";"4 sand");ALS(D2="Thuis";"");ALS(D2="creche";"")

Mvg,
pat007

Kan iemand mij helpen, als ik creche,thuis of blanco in geef op d2 krijg ik telkens in e2 3 sand, maar dat moet in e2 een lege cel geven

Er zitten spaties in je gegevensvalidatie
Ook raad ik je aan om even de basis principes van ALS door te nemen.

Code:
=ALS(OF(D2="Thuis";D2="creche");"";ALS(EN(SPATIES.WISSEN(D2)="rozengaard";E2="");"3 sand";"4 sand"))

Laatst bewerkt:
De vraag is ook niet echt duidelijk uitgelegd. Probeer een duidelijk leesbaar verhaal te schrijven met een duidelijk voorbeeldbestand. Dan zal je in het vervolg sneller geholpen worden:thumb:

Voor de gein nog een kortere variant...
Code:
=ALS(OF(D2="Thuis";D2="Creche");"";4-(LINKS(D2;1)&E2="R")&" sand")

Laatst bewerkt:
Eigenlijk komt het hier op neer. Nóg korter!

Code:
[COLOR="#FF0000"]=ALS(LINKS(D2;1)<>"R"[/COLOR];"";ALS(LINKS(D2;1)&E2="R";3;4)&" sand")

Laatst bewerkt:
Als we toch bezig zijn :)
Code:
=ALS(LINKS(D2;1)="R";4-(E2="")&" sand";"")

Laatst bewerkt:
Ik zat er al op te wachten :D

Heren,
Bedankt voor het meedenken, maar ik kom er niet uit
vb.

d2 e2 g2
rozengaard blanco 3 sand
rozengaard tekst 4 sand
creche blanco blanco
thuis blanco blanco

Even samengevat alleen met rozengaard (blanco of tekst) moet er komen in g2 3 of 4sand komen.
Creche of thuis moet g2 altijd blanco geven ook al staat er tekst in e2
Ik heb jullie formules allemaal getest (rij 6 tot rij 10)maar blijf altijd op 3 sand steken, geen 4 of blanco

Als jullie dit even willen checken, zou dat mij zeer dierbaar zijn.
Mvg,
pat007

Bijlagen

Als je een formule in RIJ 7 plaatst moet je de verwijzingen wel even aanpassen... Dus niet D2 dan, maar D7. Geen verwijzing naar E2, maar naar E7. Alle formules hierboven geven het juiste resultaat volgens mij.

Laatst bewerkt:
Alle formules hierboven geven het juiste resultaat volgens mij
Niet nagekeken, maar ik geloof je op je woord, AlexCEL.

@ pat007

Hier is er nog eentje (tikkeltje minder cryptisch dan sommige andere... en volgt redelijk goed je laatste uitleg)
In G2:
PHP:
=ALS(D2<>"rozengaard";"";ALS(E2="";3;4) & " sand")
werkt op voorwaarde dat je alle overtollige spaties in kolom D verwijdert.
Dat kan ook in de formule maar waarom blijven knoeien?

Edit : ik werk blijkbaar met andere Office-versie en dan is gegevensvalidatie verdwenen.
Haal de spatie(s) dus ook weg op Blad2 !

Laatst bewerkt:
De formules werden inderdaad wat cryptisch, maar dat kwam even door de uitdaging ze zo kort mogelijk te schrijven. Ik heb het voorbeeld aangepast met de formule hierboven. Overbodige spaties verwijderd, en opmaak beetje minder druk gemaakt (persoonlijke smaak). Bekijk maar eens.

Bijlagen

dat kwam even door de uitdaging ze zo kort mogelijk te schrijven
'k Zag het ;), en 'k laat me er soms ook toe verleiden, maar vervolgens zien we dan dikwijls dat TS's daarna zelf iets willen wijzigen en opnieuw vast zitten.

opmaak beetje minder druk gemaakt
Goedgekeurd :D :d
Mocht het voor mezelf zijn, ik zou er gewoon een échte tabel van maken, maar daar wordt ook niet iedereen gelukkig van...

AlexCEL,

Bedankt voor de tips voor het aanpassen van de formule.
De opmaak kan ik niet wijzigen, omdat ze hier graag een duidelijk overzicht van de gasten willen hebben.
Nogmaals dank U

Mvg,
pat007

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan