Problemen met array

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mickeydus

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 jun 2012
Berichten
3
Hallo,

Ik heb een probleem dat me echt tot wanhoop drijft. Ik hoop echt dat iemand me kan helpen.
Ik heb een method

public void lijstKamersOpvragen()
{
Kamer[] kamers = ziekenhuisje.arrayKamers();
System.out.println("\nHier volgt een lijst met de soort kamers en bijbehorende nummers: \n\n" + kamers[0].getKamerSoortNaam() + "\n" + kamers[1].getKamerSoortNaam() + "\n" + kamers[2].getKamerSoortNaam() + "\n" + kamers[3].getKamerSoortNaam() + "\n" + kamers[4].getKamerSoortNaam() + "\n" + kamers[5].getKamerSoortNaam() +"\n" + kamers[6].getKamerSoortNaam() + "\n" + kamers[7].getKamerSoortNaam() + "\n" + kamers[8].getKamerSoortNaam() + "\n" + kamers[9].getKamerSoortNaam() + "\n" + kamers[10].getKamerSoortNaam());
}

De method getKamerSoortNaam() staat in de class Kamer en de method arrayKamers() staat in de class Ziekenhuis.
Bovenaan heb ik in een veld een nieuw ziekenhuis aangemaakt met de naam ziekenhuisje.

Als ik nu probeer om de lijst met kamers op te vragen krijg ik gewoon 7x onder elkaar null null te zien.
Ik snap echt niet hoe dit kan om de reden dat ik nog een ander project heb met exact dezelfde methods (sommige methods een klein beetje aangepast en op andere plekken) en daar werkt het wel allemaal keurig.

Ik hoop dat iemand mij kan en wil helpen want ik word hier helemaal gek van.
Ik wil best de projecten opsturen.

Met vriendelijke wanhopige groeten,
Dominique.
 
public Kamer[] arrayKamers()
{
Kamer[] kamers = {patientenkamer1, patientenkamer2, patientenkamer3, patientenkamer4, quarantainekamer1, quarantainekamer2, quarantainekamer3, kantoor, ok, kantine, uitslaapkamer};
return kamers;
}
 
ik zie het als fout en aanval op je carbagecollection
onderstaand iets beter in geval dat de variabele in je object zit kan je ze return nen maar één niet eerst aanmaken en dan returnen omdat die uit het object moet gehaald worden en tja je steekt een fles niet eerst in een doos om op te vullen om ze nadien er weer uit te halen.
Code:
public Kamer[] arrayKamers(){
return new Kamer[]{patientenkamer1, patientenkamer2, patientenkamer3, patientenkamer4, quarantainekamer1, quarantainekamer2, quarantainekamer3, kantoor, ok, kantine, uitslaapkamer};
}
het zal sneller lopen nadien


Code:
public void lijstKamersOpvragen(){
Kamer[] kamers = ziekenhuisje.arrayKamers();
System.out.print("\nHier volgt een lijst met de soort kamers en bijbehorende nummers: \n\n");
      for (int i = 0; i < kamers.length; i++) {
		System.out.print(kamers[i].getKamerSoortNaam());
      }
}
maar in de for ga je beter naar een methode met naam toonkamer objectref
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan