Problemen met Asrock 970 Extreme4 en FX-8350 (multiplier of freq)

Status
Niet open voor verdere reacties.

mikeon

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2008
Hallo iedereen,

Gezien het feit dat er heel erg weinig te vinden is over het volgende onderwerp, wil ik hier graag een oplossing posten voor de mensen die net als ik aan het stoeien zijn (geweest) met deze mobo+cpu combinatie. De boodschap is heel simpel: Koop geen Asrock 970 Extreme4 als je een FX-8350 gaat gebruiken. Ben je al te laat en heb je deze combinatie, koop dan een ander moederbord.

(Let op: ik heb dit probleem gehad met twee 970's dus het ligt niet aan een defect board. Ook is mijn kast uitstekend geventileerd, op dit moment draait mijn fx-8350 op 4.9ghz met een max core temp van 56 graden!)

Het probleem:
Nadat ik was overgestapt van een AMD 965 BE (quad core) naar de FX-8350 (Octa core) ondervond ik problemen met de kloksnelheid van de CPU. De kloksnelheid dropte van 4000 naar 1300 voor enkele seconden, telkens als de CPU temp (socket) in de buurt van de 55 kwam. Ik ontdekte dit tijdens het overclocken maar het probleem bleef aan als ik alles gewoon op stock zette. Zodra de CPU belast werd steeg de socket temperatuur langzaam richting de 50 graden, hier nog geen probleem, maar zodra de temperatuur ongeveer 55 graden was stortte het zooitje in elkaar. Hierdoor ben ik gaan zoeken en stoeien met de temperatuur van de CPU. Een dwaalspoor bleek het! Na ongeveer een week kwam ik erachter dat wanneer de CPU langer belast werd, de temperatuur van de drops langzaam zakte. Waar het eerst 55 graden bedroeg waren er nu al drops bij 54, 53 en als je maar lang genoeg wacht zelfs bij 50 graden. Ik ben dus verder gaan zoeken naar de oorzaak.

Wat veroorzaakte het probleem:
Uiteindelijk heb ik ontdekt dat het de northbridge was. Deze werd zo heet, dat het koelblokje van de NB onmogelijk aan te raken was. Op het moment dat deze te heet werd zakte de kloksnelheid van de CPU in elkaar. Ik heb de koelpasta van het koelblokje van de NB vervangen, wat resulteerde in 1 a 2 graden winst. (drops bij 56/57 graden). Hierna heb ik een chipsetkoeler gekocht met een fan erin, en deze op de NB bevestigd. Dit hielp al wat meer, ik kon de CPU nu gewoon op stock zetten zonder drops waar te nemen. Echter: wanneer ik een overclock had van 4.2 (stock turbo clock) of 4.3 met nauwelijks extra vcore kwam het probleem weer naar voren.

De oplossing:
Tja.. de oplossing. Het spijt me, die heb ik niet ontdekt. Blijkbaar is de Asrock 970 Extreme4 niet geschikt voor de FX-8350. Aangezien een andere Asrock 970 (ik kreeg een nieuwe bij de winkel waar ik hem vandaan had) hetzelfde probleem vertoonde kan ik wel stellen dat dit niet een probleem is van dit ene board maar van de Extreme4's in het algemeen! Ik heb dit Asrock board dan ook met veel genoegen in de prullebak gedeponeerd en een sabertooth gekocht. Alle problemen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik ben nu zelfs in staat deze CPU te overclocken op een zeer stabiele 4.9Ghz terwijl de northbridge van de sabertooth handwarm word!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan