• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

problemen met automatisch sorteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

tamoti

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 dec 2010
Het lukt me maar niet om gegevens automatisch te laten sorteren. IK heb al verschillende posten gelezen over het sorteren van puntenklassementen en andere sorteeropdrachten maar ik kon er niet aan uit. Soms stond er werk met een macro(nog nooit gemaakt) soms stond er via de formule rang of grootste, die kreeg ik ook niet op punt.

Voor een GIP werk van school moeten we een timesheet maken. Een blad waar iemand van een bedrijf kan opschrijven wat hij doet op een dag, hoe lang hij er aan werkt,... . Bij ons is dit de oefenfirma Keyoba. Aan hand van wat je in de timesheet invult moet er op het tweede tabblad VF een verkoopfactuur automatisch worden ingevuld als je op dat tabblad het factuurnummer invult.

Bekijk bijlage TimesheetEnVF.xlsx

In de bijlage zit deze timesheet en VF (nog niet helemaal afgewerkt)
Mijn problemen zijn:

- BELANGRIJKSTE PROBLEEM: het bereik S2:W24 (tabblad VF) geeft de waarden van het eerste tabblad weer in gesorteerde volgorde, ik heb ze nu handmatig gesorteerd maar ze moeten automatisch sorteren (op kolom S), want in tabblad timesheet kunnen nog gegevens worden toegevoegd en verticaal zoeken op ongesorteerde gegevens lukt niet.

- Je moet de factuur op tabblad VF kunnen afdrukken, en als deze is afgedrukt moet er vanaf dan een bericht verschijnen "pas op deze VF is al afgedrukt!"

- Op tabblad Timesheet kan je in kolom D één van de leveranciers kiezen (via gegevensvalidatie is dit gedaan). Maar ik zou ook nog graag er een soort formule inzetten dat als je een tweede keer voor dezelfde factuur werkt hij dan automatisch de leverancier van die factuur invult. Via een formule of opmaakregel of maakt niet uit.

Alvast bedankt

Beste tamoti,

welkom op dit forum.

je hebt vast wel de huisregels gelezen over huiswerkopdrachten :)

Tip:

zet de variabele gegevens (werkzaamheden en opdrachtgevens) op een apart werkblad.

het totale bestand wordt er flexibeler van.

Tevens is het beter mogelijk om de gegevens te sorteren.

Van dit aparte werkblad kunnen de gegevens opgezocht worden en ingevuld in jouw model. Dit zal werken met vert.zoeken.

Ik had misschien niet moeten zeggen dat het een huiswerkopdracht was, en erover liegen zoals sommige andere :p . Nee, maar het is niets tegen de regels van de opdracht, het is trouwens niet de bedoeling om mijn huiswerk door jullie te laten maken. 99,99 % los ik zelf op.

Het is enkel dat eerste probleem waar belangrijkste voorstaat dat echt niet lukt, al geprobeert met verschillende formules (rang, grootste, kleinste, ...). Maar het lukt me maar niet, nog steeds niet. Het is gewoon mijn manier om de factuur te maken dus geen deel van de schoolopdracht om het bereik te kunnen sorteren. Er zijn andere manieren maar die vindt ik niet. Dat moet ook niet als ik weet hoe ik automatisch kan laten sorteren.

Oplossing gevonden

Ik heb het uiteindelijk toch kunnen oplossen, na net geen ... 2 weken proberen :confused: . Het is een hele domme, maar ik denk de simpelste oplossing (voor mij). Ik zal ze geven voor mensen met een gelijkaardig probleem die dit lezen.

De codes die ik opgaf waren voor factuur 1, voor de eerste verrichting 1.1, voor de tweede 1.2, voor de derde 1.3, ... . Je kan deze codes niet sorteren met grootste of kleinste functie, dus heb ik naast deze kolom een nieuwe kolom toegevoegd. Waarin ik de codes noteerde als 11, 12, 13, ... . Met de functie waarde zag hij deze codes als cijfers en kan hij ze wel automatisch sorteren met behulp van de grootste of kleinste functie.

Als ik verticaal wou zoeken in een ongesorteerd gebied, kreeg ik foute of geen resultaten. Dus heb ik de VERT.ZOEKEN functie vervangen door een hele reeks ALS functies. Dan kan je wel verticaal zoeken in een ongesorteerd gebied.

Bijvoorbeeld:
ik wou zoeken op zoekwaarde A1 in bereik B1:C3 naar de waarde in kolom C
dan wordt dit met een VERT.ZOEKEN functie geschreven in ALS formules:

=ALS(A1=B1;C1;ALS(A1=B2;C2;A1=B3;C3;""))

Ik hoop dat dit allemaal duidelijk is, het lukt om verticaal te zoeken met ALS functies maar in een groot bereik wordt deze functie echt lang.

Beste Tamoti,

fijn dat zelf aangeeft waar je vastloopt.

ik heb een voorbeeldje voor je gemaakt,hoe je de vert.zoeken formule kunt gebruiken.

=VERT.ZOEKEN($A$11;$C$12:$D$14;2;0)

zoek A11 in
de reeks c12 t/m D14
pak van de opgezochte waarde (a11) de 2e kolom van het bereik (is de 2 in de formule)
de waarde dient exact gevonden te worden (0 in de formule).

heb je hier vragen over, laat het gewoon even weten.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan