• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

problemen met datumweergave

• Onderwerp starter Onderwerp starter janp
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

janp

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2002
hallo

Ik ben in excel(2000pro) een financieel overzicht aan het maken.
Ik selecteer kolom A, ga naar celeigenschappen, sorteer datum, klik ok aan en ga aan het werk.
Tik in kolom A: 16 en er komt netjes 16-1 te staan. Als ik dan dubbelklik, dan zie ik tot mijn verbazing 16-1-1900 te staan.
In het configuratiescherm >landinstellingen > datum, staat de huidige datum, net zoals rechtsonder in de taakbalk.
Ook met de functie =vandaag krijg ik het jaartal 1900.
In Word werkt alles zoals het hoort.
Wie weet een oplossing??
Groetjes Jan

Vermoedelijk heb je het volgende gedaan, bent naar celeigenschappen gegaan en hebt onder datum 14-3 gekozen, dus dag-maand.
Excel geeft echter aan elke datum een uniek nummer, hierbij begint hij bij 1-1-1900 (of evt 1904 als je dat zo ingesteld hebt).
Je werkt nu met datum geeft echter geen maand en jaar op... dus 1900 (tja excel logica) vanwege dat unieke dag nummer waar excel me op de achtergrond werkt.

Ik weet niet hoe ver je bent met je blad, maar handiger was het gewoon 16-1 in te typen, excel veranderd dat (bij mij) in 16-jan, ga naar celeienschappen en verander de d-mmm in d-m.
Om je reeds gevulde cellen toch met het jaar 2005 te vullen zul je ze nogmaals moeten invoeren maar dan met dag en maand.

N.b. wat je nu eigenlijk ziet is niet de datum 16-1 (2005), maar is 16 opgeteld bij de begin datum van 1-1-1900, vul maar eens 8000 in, je krijgt dan gewoon de dag die bij dat nummer hoort.
Voor 16-2 (-1900) zou je dus 47 moeten intypen...
Voor 16-1 (2005); 38368

Laatst bewerkt:
re

Hallo Withaar

Bedankt voor je snelle reactie. Met 16-1 intikken krijg ik nu inderdaad ook het goede jaartal. In het verleden heb ik dat namelijk ook zo gedaan, maar ik dacht dat het op deze manier wat sneller zou gaan.(niet dus).
Maar het werkt in ieder geval dus nogmaals bedankt.
jan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan