problemen met formatteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

jantze

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2005
Hallo,

Ik hoop dat iemand mij het antwoord wil geven op de volgende vraag:

Ik gebruik windows XP en wil mijn hd formatteren maar krijg de volgende meldingen:

via windows: Deze schijf kan niet worden geformatteerd sluit alle schijfhulpprogramma's af die deze schijf gebruiken af en controleer of de inhoud van deze schijf in geen enkel venster wordt weergegeven.
probeer vervolgens de schijf opnieuw te formatteren

via dos-prompt: format kan niet worden uitgevoerd omdat het volume dooreen ander proces wordt gebruikt. Format kan wel worden gebruikt als volume eerst wordt ontkoppeld. Geopende ingangen naar dit volume worden ongeldig. Wilt u een kopelig naar dit volume forceren? j/n in geval van ja krijg ik de melding:
kan het station niet vergrendelen, volume is in gebruik.

Naar wat ik o.a hier op deze site heb gelezen, komen deze meldingen doordat het station dat ik wil formatteren, het enige station is dat ik heb en op dit station dus ook windows draait. Ik heb geen disketestaion en kan geen dos opstartdiskette maken. Ik zie windows ook niet bij de software lijst staan en zie ook geen andere manier om windows te verwijderen.

Ik hoop dat iemand mij een oplossing voor bovenstaand probleem kan geven.

Alvast bedankt!!!!

Welkom op Helpmij.:)

Je zal moeten opstarten vanaf de Windows installtie cd-rom. Tijdens de setup krijg je de mogelijkheid te formateren. Wat je nu probeer is vanuit Windows zelf te formateren, dit gaat inderdaad niet lukken.

Uitleg Windows XP installeren(schone installatie):
http://www.schoonepc.nl/instal/setup.html

in je bios cdrom als eerste zetten,cd van xp erin en daarmee opstarten,op gegeven moment komt dat je partities kan verwijderen ,doe dat, maak de partities op nieuw aan ,nu formateren en xp daarna installeren

en om nog een heel klein duitje in de formateerzak te doen:

ALS je dan opstart met de CD erin, let dan "duivels" goed op....... bijna onmiddellijk nadat je de machine hebt aangezet en de drive de Windows CD begint te lezen (booten) komt er op het zwarte bootscherm een mededeling / vraag in beeld of je Windows vanaf CD wil opstarten. ALS je dat wilt, dan moet je op een toets drukken, anders wordt vanaf hdd gestart.
Klinkt allemaal heel logisch, maar de adder onder het gras is dat die boodschap maar HEEL kort in beeld is. Ben je te laat met een toets indrukken, dan start Windows gewoon vanaf hdd en kun je zoeken tot in de volgende eeuw naar een formateeropdracht.

All,

Bedankt voor de reacties. Ik was niet op de hoogte van de mogelijkheid om te formatteren via de installatiedisk van XP. Helemaal top werkt erg makkelijk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan