problemen met gegevenstype

Status
Niet open voor verdere reacties.

JEPEDEWE

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 jun 2006
Hallo
Een Deense kerel was zo vriendelijk mij een handje te helpen bij het opstellen van een kruistabel
nu wil ik dat in mijn project implementeren maar krijg volgende foutmelding
"Gegevenstypes komen niet overeen"
ik slaag er niet in dit op te lossen... dus over naar een of andere vlaming of hollander.. denk dat het met de taal en datumformaat te maken heeft.. maar... vind het niet
bedankt
JP

Bijlagen

En dan te bedenken dat het ook zonder de hulpquery kan...
Code:
TRANSFORM Count(DATA.id) AS AantalVanid
SELECT Year([DATUM]) AS Expr1
FROM DATA
GROUP BY Year([DATUM])
PIVOT Format([DATUM],"mmm" & " (" & Right("00" & Month([datum]),2) & ")");
Ga je daarvoor helemaal naar Denemarken ;)

het is niet helemaal goed....
de maandnamen staan op alfabetische volgorde
en er staat ergens een getal, wat de records telt waarvan het datumveld leeg is... die mogen uiteindelijk niet meegeteld worden, zodat je DAT cijfer niet kan zien

weer een uitdaging bij?????

JP

Bijlagen

• tabel.jpg
    tabel.jpg
    95 KB · Weergaven: 53
Welnee; je kunt in een kruistabel de kolomkoppen niet sorteren, zoals je hebt gemerkt, maar je kunt ze wel vastleggen in de juiste volgorde. En dat doe ik dus meestal bij dit soort gegevens. Kwestie van Kolomkoppen definiëren in de eigenschappen of in de SQL.
Code:
FROM DATA
GROUP BY Year([DATUM])
PIVOT Format([DATUM],"mmm" & " (" & Right("00" & Month([datum]),2) & ")") 
In ("sep (09)","okt (10)","nov (11)","dec (12)");
Omdat ik ook liever lui dan moe ben, heb ik alleen de laatste maanden gedaan, maar meestal begin ik bij januari t/m december. Je krijgt dan altijd 12 maanden, ongeacht of er gegevens zijn of niet. Je hebt dus altijd een actueel jaaroverzicht als je gelijk al alle maanden vastlegt.

ik schreef:

HTML:
FROM DATA
GROUP BY Year([DATUM])
PIVOT Format([DATUM],"mmm" & " (" & Right("00" & Month([datum]),2) & ")") 
In ("jan (01)","feb (02)","maa (03)","apr (04)","mei (05)","jun (06)","jul (07)","aug (08)","sep (09)","okt (10)","nov (11)","dec (12)");

maar de maand maart wordt niet geteld...
Kan ik ook een extra kolom krijgen met het totaal per jaar???

Dikke merci

Omdat maart niet zo wordt afgekort. Maart wordt afgekort als 'mrt', dus de opmaak moet zijn: "mrt (03)".

Perfect... dat was dus inderdaad het probleem
toch nog een extra vraagje
Kan je, mits wat extra commando's binnen die query, een kolom bij creeren met de som van de 12 vorige kolommen,
EN
een extra rij met de gemiddelden van de waarden per maand, of is dit een stap te ver?

Dikke Merci
JP
:thumb:

Het waardeveld dat je nu hebt kun je ook als Rijbron gebruiken. Het werkt dan als totaalveld.
Een extra rij voor de gemiddelden is natuurlijk niet mogelijk, want een kruistabel kan maar één functie tegelijk uitvoeren. Je zou dan al twee queries moeten gaan samenvoegen met een UNION. Query 1 is dan je kruistabel, query 2 is dan een totalenquery met één rij gegroepeerd en met de functie GEM voor de 12 maandvelden.

ik stak de query in een form en dacht slim te zijn en de som in de voet te berekenn zoals op bijgaande schermafdruk
Werkt dus niet,
maar is dit geen mogelijke weg om te sommeren of gemiddelden te krijgen?
Bedankt

Bijlagen

• kruis.jpg
    kruis.jpg
    34,1 KB · Weergaven: 55
En toch zou dat moeten werken; ik heb met die formule zelden een probleem. Tenzij de gelezen waarden niet als getal worden gezien natuurlijk.

OK, dat blijkt nu ook te werken... (alleen al naar jou schrijven lost het probleem al op... da's straf)

Ik de voet van het formulier staan nu 12 tekstvelden met de sommen per maand
Is er een manier om die 12 velden ook samen te tellen?

Bedankt
JP

Met =[Veld1]+[veld2]+[veld3] etc.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan