Problemen met hal.ddl

Status
Niet open voor verdere reacties.

KeZZaaaa

Gebruiker
Lid geworden
29 jun 2009
Ik heb een 'oude' laptop (Compaq Presario V5000). Die heb ik ruim een jaar niet meer gebruikt, maar omdat een vriendin van mij een laptop nodig had en met deze weinig mis was, heb ik voor deze laptop een nieuwe adapter en accu gekocht. Daar had ik destijds namelijk problemen mee en toen heb ik van mijn ouders een nieuwe laptop gekregen en is deze stof gaan happen.

De laptop werkte, maar omdat ik al een tijdje niets meer met deze laptop gedaan had en er nog een hoop programma's en bestanden opstonden die zij toch niet nodig heeft, wilde ik Windows XP opnieuw installeren. Ik heb dus de (overigens gekopieerde die ik uit de winkel kreeg) CD in mijn laptop gedaan en de computer op laten starten vanaf de CD-rom. Na het laden van de bestanden koos ik voor het installeren van Windows XP, maar dan geeft hij aan dat er geen vaste schijfstation gevonden is. Dat geeft hij ook aan als ik voor repareren kies.

Ik heb vervolgens via internet een andere Windows XP gedownload. Daar koos ik voor hetzelfde en dat werkte wel. Ik moest een schijfstation kiezen waar ik Windows XP wilde installeren. Ik koos voor het C:\-station, maar toen kreeg ik de melding dat er al een versie van Windows XP geinstalleerd was en dat de computer dan mogelijk niet goed meer zou werken. Ik heb daarom de setup afgesloten, maar sinds die tijd krijg ik bij het starten van Windows de volgende melding:

Windows could not start because the following file is missing or corrupt:
<Windows root>\system32\hal.ddl.
Please re-install a copy of the above file

Ook als ik kies voor het opstarten in Veilige Modus krijg ik deze melding. Ik heb via google.nl gezocht en daar staat dat ik de laptop moet opstarten via de Windows CD en dan Windows moet repareren. Met de 'originele' Windows CD geeft hij aan dat er geen vaste schijfstation gevonden is, terwijl ik bij de gedownloade versie van Windows niet kan kiezen voor het starten vanaf CD. Dan gaat hij meteen door naar het opstarten van Windows XP en dan krijg ik dus de melding dat hij hal.ddl mist of corrupt is.

Is hier nog iets anders tegen te doen? Want hij werkte gisteren nog wel gewoon goed.

Ik hoop dat iemand van jullie mij kan helpen, want ik kom er niet meer uit.

Wat te doen wanneer "HAL.dll" vermist wordt

Kreeg u ooit de foutmelding "HAL.DLL is missing or corrupt"?
HAL is de Hardware Abstraction Layer; het besturingselement dat communiceert met de hardware. Wanneer dit bestand daadwerkelijk ontbreekt of beschadigd is kunt u niet opstarten in Windows XP. Het komt echter ook voor dat een onjuiste configuratie van BOOT.INI ( het bestand dat Windows vertelt waar het benodigde bestanden kan vinden) de oorzaak is. Krijgt u dus ooit deze foutmelding probeer dan eerst deze procedure vóór u besluit Windows XP opnieuw te installeren.

* Start op met de Windows XP installatie cd-rom ( mogelijk moet u in de BIOS eerst de bootvolgorde wijzigen )
* Druk op de R-toets wanneer u de optie wordt geboden Windows te repareren.
* Kies het nummer dat uw installatie van windows aangeeft.
Heeft u één besturingssysteem dan is dit 1
* Type bootcfg /list, hierdoor ziet u de inhoud van uw boot.ini bestand
* Om te repareren typt u bootcfg /rebuild
* Hierna typt u exit.

Dat had ik ook al gevonden, maar dan komt er te staan dat er geen vast schijfstation gevonden is en de setup daarom wordt afgesloten.

vermist .dll bestand

hallo kezzaaa, dit is een probleem wat (hopelijk) makkelijk op te lossen is!

je kan ''hal.dll'' downloaden via deze link let op je moet de download opslaan! als je dit gedaan hebt open je de map (deze moet je geopend laten)

daarna ga je naar ''deze computer'' dan klik je 2x op ''SYSTEM (C: ).

je bevind je nu in de harde schijf. je ziet na een beetje zoeken de map ''windows'' staan, klik daar 2x op. als je weer een beetje rond kijkt in deze map vind je de map ''System 32'', weer dubbelklik. nu zie je als je nog niet hebt gescrolt alleen maar mappen. scrol naar beneden en stop bij de letter ''H'' (je bent dan al bij de .dll bestanden.) met letter bedoel ik voorletter van de .dll bestandjes.

als je daar bent ga je terug naar de map die je net hebt gedownload. dan zie je staan ''hal.dll'' en ''read me''' sleep ''hal.dll'' naar de map waar je net was (system32).

zet het .dll bestand neer op een ander .dll betand (deze word dan aan de lijst toegevoegd)

start nu de computer opnieuw op. als het goed is is het probleem verholpen!

veel succes nog
Nick.

Bedankt voor de tip, maar ik krijg Windows niet eens geopend. Ook dan krijg ik de melding dat het bestand corrupt of gemist wordt.

verkenner

bedoel je de map windows? zo ja, probeer dan rechtermuisknop op windows en dan openen in verkenner

Nee, gewoon Windows zelf. Als ik mijn laptop aanzet, krijg ik de opties Windows XP opstarten of Windows XP Setup. Het maakt niet uit wat ik kies, ik krijg dan de melding dat hal.ddl corrupt of gemist wordt.

In veilige modus opstarten werkt ook niet.

misschien op nieuw installeren (of een ander besturingssysteem)

dan zou ik gewoon xp opnieuw installeren, want ik denk niet dat je hal.dll in het opstartproses kan toevoegen aan je systeem. er zit denk ik niet veel anders op:(

Als ik mijn Windows XP cd-rom erin doe en ik kies voor installeren (of repareren) krijg ik een melding dat hij geen vast schijfstation kan vinden.

okee dat is gek, misschien heb je een groot virus ofsow, maar ik geloof dat er ook zoiets is als een recovery menu, probeer een de computer op te starten en vanaf het begin de F11 knop heel de tijd in te drukken, volgens mij kan je dan terug naar aan andere datum ofsow, lukt dat niet probeer het dan met F12

Succes!!

De pc heeft waarschijnlijk een SATA schijf en de drivers daarvoor ontbreken op je installatie cd en daarom wordt de schijf niet herkend.

Op helpmij staan diverse topics over hoe je de SATA drivers kunt integreren (slipstreamen) in de installatie cd met het programma nLite.

Het probleem is opgelost of bestaat nog steeds.

Opgelost? Vermeld hier dan wat die oplossing was, zo hebben degenen die gereageerd hebben en andere gebruikers er ook wat aan.

Bovendien is het wel zo netjes om dan de vraag als 'opgelost' aan te geven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan