Problemen met Harde schijf en installatie SP

Status
Niet open voor verdere reacties.

Encoded

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2008
Ik heb net een nieuwe pc gekregen, een pc met 1 TB aan geheugen.

Ik heb er windows xp op gezet (voorlopig), en de cd die erbij zat om dingen van het moederboard en dergelijke te installeren, erin gedaan.

Als ik kijk hoeveel geheugen ik heb, heb ik maar 127 GB! Hoe kan dit?

En om bepaalde dingen te installeren heb iK Service pack 2 nodig. Ik heb dit met automatische updates proberen te installeren, maar op een gegeven moment loopt de hele boel vast!

Kan iemand mij helpen?
Bij voorbaat dank!

Je zult op z'n minst moeten installeren met XP SP2. Die ziet wel schijven over de 127 GB. Echter, of SP2 1 TB kan lezen moet ik je het antwoord schuldig blijven.

CrashPuppy

Je zult op z'n minst moeten installeren met XP SP2. Die ziet wel schijven over de 127 GB. Echter, of SP2 1 TB kan lezen moet ik je het antwoord schuldig blijven.

CrashPuppy

Vlgs. deze link mag een partitie 2 TB groot zijn met NTFS onder XP, dus zodra je SP2 geïnstalleerd hebt kun je zeker met de rest van je harde schijf ook overweg.

Je zou m.b.v. ImgBurn het .ISO bestand naar cd kunnen branden van GpartEd, met die dan gebrande opstartbare cd opstarten, en de C: schijf zo groot maken als je wilt. Doe dit dus pas nadat je SP2 of SP3 in je XP hebt geïnstalleerd. Het kan zijn dat na de vergroting van de partitie bij de herstart van de pc XP een schijfcontrole doet. Dat is niets om je zorgen over te maken.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties, ik wist niet dat je een servicepack nodig hebt om een harde schijf te lezen boven een bepaalde grens. Dan zou dat probleem dus opgelost zijn als ik eenmaal SP2 zou weten te installeren.. Hij staat nu alleen al minstens 5 uur aan, om SP2 te installeren, en hij komt telkens maar 1 streepje verder in 2 uur ofzo.. Terwijl ik toch echt een phenom quadcore heb.. :( Ik ga hem nu 'snachts aan laten, en kijken hoe ver ik kom.

Als in je XP cd SP1 geïntegreerd was geweest was het ook al genoeg geweest, dus SP1, SP2 en SP3 leveren allen ondersteuning op van gebruik van harddiskruimte groter dan 137 GB.

Natuurlijk is het een goede zaak dat je je XP bijwerkt met (minstens) SP2, dus het is heel goed dat je daar nu mee bezig bent.

Voor het geval je in een XP zonder enig Service Pack tóch ondersteuning wilt geven voor grotere harde schijven dan 137 GB, dan staat in dit artikel van Microsoft hoe je dat met een registry-aanpassing kunt fixen.

Hopelijk komt de installatie van SP2 nog helemaal goed! :)

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan