Problemen met (her)installatie XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

Huitema

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 aug 2011
Hallo,

Omdat mijn vaste computer al een tijdje niet meer goed functioneerde, heb ik besloten om de 'goede' onderdelen van de oude pc van mijn ouders te combineren met de nog bruikbare onderdelen van mijn pc. Ik heb hieruit de volgende configuratie verkregen:

Mobo MSI K9N6SGM-V
Processor AMD Athlon 64 X2 3800+ (2,0 Ghz)
Geheugen Kingston KVR667D2E5K2/2G, 2048 MB, DDR2
Harddisk Hitachi Deskstar 80GB (IDE)
DVD NEC AD-7170, ATAPI/E-IDE, Wit, OEM

De voeding en de harddisk zijn afkomstig uit mijn 'oude' pc. Daarop had ik al een installatie van Windows XP SP2 (of inmiddels geupgrade naar 3). Omdat deze harddisk een IDE aansluiting heeft en geen SATA (waarvoor meer ruimte is op het moederbord) heb ik de hardeschijf samen met eenn DVD-brander op het IDE slot gezet. In de Bios heb ik de boot sequence zo ingesteld dat deze eerst van de dvd speler en vervolgens de harde schijf opstart.

Op internet had ik al gelezen dat je met (ingrijpende) hardware veranderingen vaak de installatie van windows moet herstellen of helemaal opnieuw moet doen. Vandaar dat ik wilde proberen om windows opnieuw te installeren vanaf de cd-rom (geen recovery of upgrade cd-rom, gewoon de originele).

Nu komt het probleem: de computer start op, toont eerst het logo van het moederbord en geeft vervolgens de optie om op te starten vanaf de DVD/CDROM. Hier kies ik voor, en de computer toont mij vervolgens Windows Setup en de mogelijkheid om systeemherstel uit te voeren (dit doe ik niet). Vervolgens laad de pc wel een aantal bestanden in, maar zodra deze naar het partitieoverzicht zou gaan (tenminste, dat is volgens mij de volgende stap) stopt de windows setup en wordt het scherm helemaal blauw. Vervolgens kan ik eigenlijk alleen resetten / uitschakelen met de knop op de kast om hetzelfde opnieuw te zien.

Ik heb ook al geprobeerd om op te starten met alleen de hardeschijf eraan (zonder DVD), dan krijg ik alleen het keuze menu 'windows normaal starten' of 'windows in veilige modus starten'. Wat ik hier ook kies, de computer herstart en toont binnen enkele seconden hetzelfde scherm weer.

De jumpers op de hardeschijf heb ik gecontroleerd en staan op master, net als die van de DVD overigens. Verder heb ik volgens mij alles goed aangesloten. Heeft iemand een idee wat ik nog kan controleren of weet iemand de oorzaak van mijn probleem?

Ik heb al aardig wat onderzoek op internet gedaan maar ik kom helaas niet echt verder. Ik ben geen grote expert, dus een uitleg in jip-en-janneke-taal wordt zeker gewaardeerd!

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Allebei op master gaat niet goed werken,een master en een op slave zetten
De jumpers op de hardeschijf heb ik gecontroleerd en staan op master, net als die van de DVD overigens. Verder heb ik volgens mij alles goed aangesloten. Heeft iemand een idee wat ik nog kan controleren of weet iemand de oorzaak van mijn probleem?

De jumpers op de hardeschijf heb ik gecontroleerd en staan op master, net als die van de DVD overigens.
gecombineerd met
heb ik de hardeschijf samen met eenn DVD-brander op het IDE slot gezet.
is een conflict:
Als je aan 1 IDE kabel/aansluiting 2 apparaten aansluit, dan moet een van die 2 apparaten als master worden ingesteld en eentje als slave.
In jouw geval dus de harde schijf als master en de DVD-speler als slave instellen.

Natuurlijk ga ik er vanuit dat je inderdaad 1 IDE aansluiting/kabel hebt gebruikt, dus dat beide apparaten op 1 aansluiting/kabel zijn ondergebracht.

EDIT: Ik zie dat FTWLTG zojuist ongeveer hetzelfde schreef.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie antwoord.

Helaas: ook met het station ingesteld als Slave blijft het probleem zich voordoen. Nog andere tips?

Het gaat volgens mij trouwens mis bij de stap waarbij de Windows Setup de schijf gaat controleren. Volgens mij komt er normaal gesproken een tellertje die laat zien hoeveel die heeft gecontroleerd, maar in plaats daarvan wordt het beeld blauw, zonder tekst.

Laatst bewerkt:
a. Wat staat er op dat blauwe scherm? Gaat om de 0xXXXXXXX melding.
b. Staat jouw processor wel gemeld in het volgende overzicht: link
c. Heb je in de BIOS wel de zgn. Virus boot bescherming uitgezet (indien aanwezig)? Zie handleiding, pagina 10. Zou bijv. kunnen staan in Advanced BIOS Features of Advanced Chipset Features.
d. Wat je zeker ook kunt proberen is in de BIOS (zie c.) de Load Fail-Safe Defaults optie te kiezen en op te slaan, "just to be sure".

Meer tips heb ik zo snel niet bij de hand. Wellicht helpt het wat.

Tijs.

a. Wat staat er op dat blauwe scherm? Gaat om de 0xXXXXXXX melding.

Er staat helemaal niets. Ik had al gelezen over de foutmelding, maar die geeft ie niet. Het laatste wat ik zie voordat het scherm op effen-blauw (of soms gestreept blauw/wit) gaat is:

Windows XP Professional Setup
Bezig met onderzoeken van schijf van 78529 MB, 0 met ID 0 op bus 0 (atapi)...

b. Staat jouw processor wel gemeld in het volgende overzicht: link

Nee. Maar ik weet zeker dat de processor compatible is met het mobo, aangezien deze combinatie rechtstreeks uit de 'oude' kast van mijn ouders komt.

c. Heb je in de BIOS wel de zgn. Virus boot bescherming uitgezet (indien aanwezig)? Zie handleiding, pagina 10. Zou bijv. kunnen staan in Advanced BIOS Features of Advanced Chipset Features.

Gecheckt, maar deze optie staat niet in de BIOS, in ieder geval niet onder de Advanced BIOS features of Advanced Chipset Features.

d. Wat je zeker ook kunt proberen is in de BIOS (zie c.) de Load Fail-Safe Defaults optie te kiezen en op te slaan, "just to be sure".

Deze stap had ik al eerder geprobeerd, maar heeft ook niet het gewenste resultaat.

Misschien nog het vermelden waard: als ik de computer gewoon opstart, dan blijft deze staan op het logo van de fabrikant van het moederbord (op de plek waar ik kan kiezen om naar de BIOS te gaan). Pas als ik ervoor kies om de BIOS te zien en vervolgens weer te verlaten, krijg ik de optie om te booten vanaf de Windows-CD. Kan het misschien zijn dat mijn hardeschijf het heeft begeven? Lijkt mij sterk, want vlak voordat ik het moederbord heb vervangen deed deze het nog in de oude configuratie.

Probeer het volgende: Zet beide apparaten (DVD + harddisk) eens op Cable Select ipv. master en slave. Zet de harddisk op de achterste/buitenste aansluiting op de IDE-kabel.
Kijk of dat verschil maakt. Indien niet, dan weet ik het niet. Dat je BIOS vreemd doet geeft te denken en ook dat de XP setup vastloopt bij het 'inspecteren' van de harddisk is ook vreemd. Eventueel een andere IDE kabel gebruiken: Je moet een 80-aderige kabel hebben, niet een 40-aderige (zie het verschil hier. Linker kabel is 80-aderig, rechter is 40-aderig).

Meer tips heb ik niet. Hopelijk helpt het wat.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hoewel het fysiek niet mogelijk is in de kast (HD zit dicht bij het punt waar de kabel het moederbord raakt en de CD/DVD helemaal bovenin, de kabel is helaas niet heel lang) heb ik de HD nu aan het eind van de kabel gezet en de CD/DVD in het midden. De PC vraagt dan direct of ik windows 'normaal' wil starten, of in veilige modus. Ik kies normaal starten, waarna de computer opnieuw opstart en nu vraagt of ik van een CD-ROM wil booten. Dit doe ik en nu verschijnt wel het scherm met de partities. Kortom: probleem opgelost door de IDE kabel om te draaien!

Morgen dus even een andere kabel halen (eventueel een SATA/IDE verloopstukje) om het zo te krijgen dat het weer netjes in de kast past.

Super bedankt voor het meedenken en de hulp! De computer loopt nu rustig te formatteren en is klaar voor een schone Windows installatie :)

Fijn dat mijn verhaal over signaalverwerking op de IDE kabel een oplossing heeft geboden.

Graag nog je vraag op opgelost zetten: Klik op "Zet status opgelost" op de donkerblauwe balk, bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties" etc.]

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan