Problemen met IDE ea

Status
Niet open voor verdere reacties.

ApexInbound

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
1
Hoi,

Ik zou mijn vorige computer nog willen gebruiken voor wat kleinere toepassingen, en ik zou daar graag Windows XP op installeren.
Ik heb er een andere harde schijf en een ander CD-ROM speler in gestoken. De harde schijf is geformatteerd.
Nu krijg ik de computer niet meer aan de praat.

Op welk IDE-slot moet ik mijn CD-ROM speler en mn HDD aansluiten (wie als master en wie als slave, of op verschillend IDE-slot?), en hoe moet ik de jumpers dan plaatsen, als ik Windows XP vanop de cdrom wil installeren?
 
De hardeschijf moet je iedergeval op de eerste ide poort als master zetten. De cdrom kan je op zowel de eerste als de tweede ide poort zetten, dat maakt niet uit. Maar als je hem bij je hardeschijf plaatst moet je hem wel op slave zetten.
 
Alle twee als master aan een eigen kabel is het verstandigste, met de hdd aan de eerste ide poort.

Maar wat gebeurd er met opstarten, als je zegt dat de computer niet werkt, waar blijf je steken?
 
Op zich zou het aansluiten van die hdd geen probleem moeten zijn. De IDE kabel van de harddisk(s) is handiger als andere dan die van de DVD / CD rom stations. De hdd zou ik derhalve als master op een IDE kabel zetten met verder geen apparaten aangesloten (tenzij er nog een 2e hdd aanwezig is)

De CD / DVD op een tweede (aparte) IDE kabel en ook op master.

De jumpers achter op de hdd en cd speler zijn op zich niet moeilijk: op de hdd en de speler zijn op de behuizing tekentjes aangebracht waaraan je kunt aflezen welk van de pinnetjes geblocked moeten worden voor de master / slave instelling.

Samengevat : zet ze op een aparte IDE en beide als master.

Het plaatsen van jumpers heeft niets met het opstarten vanaf CD te maken. Dat regel je in het bios. Bootsequence / opstartvolgorde. Aanbevolen is:

1. DVD / CD
2. a-drive
3. HDD

Suc6!
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan