Problemen met installeren bepaalde programma’s/updates

• Onderwerp starter Onderwerp starter xemx
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

xemx

Verenigingslid
Lid geworden
15 aug 2001
Sommige programma’s die ik op onze ene laptop zo kan installeren, leveren op de andere laptop problemen op. Meestal kan ik dat oplossen door mezelf eigenaar te maken van de map(pen) van die programma’s en mezelf (en de administrator) alle machtigingen te geven. Maar nu heb ik een paar programma’s/updates waar dat niet bij werkt. Het lukt me niet ze te installeren. Het valt me op dat het allemaal programma’s van Microsoft zijn. Ik stel hierover één vraag, omdat ik me afvraag of het met elkaar samenhangt. Als dat niet zo is, dan zal ik mijn vragen afzonderlijk stellen natuurlijk.

De programma’s die ik niet geinstalleerd krijg zijn de nieuwste versie (2.1) van Synctoy (Microsoft), Windows Live Essentials-update voor Messenger en Microsoft Silverlight.

Synctoy heb ik vervangen door FreeFileSync en dat bevalt beter, maar ik noem SyncToy wel, omdat het misschien het probleem verduidelijkt.

Messenger 2009 heb ik ongeveer een maand geleden zonder problemen kunnen installeren, maar de WLE-update lukt niet. Is een tijd bezig, meldt dan dat het niet lukt en maakt dan ongedaan. Ik krijg de melding dat Messenger niet geinstalleerd kon worden en dat waarschijnlijk een ander programma de installatie verstoord. Fout: 0x80070643. En daaronder de melding dat de update naar de meeste recente versie is mislukt. Fout: 0x80040609 De update voor WLE heb ik eerst ook verborgen.

Microsoft Silverlight heeft eerder op mijn laptop gestaan, maar heb ik er weer afgehaald en de update toen verborgen. Ik heb gezocht naar resten van de eerdere versie, maar kan die niet vinden. Heb in het register gezocht op silverlight. Windows Install Cleaner geeft niet aan dat Silverlight er nog op staat. Geen plugin in IE of Firefox. Het lukt echter niet meer om Silverlight er weer op te zetten. Silverlight wordt geinstalleerd tot 99% en dan gaat het mis en krijg ik de foutmelding Code 5EC. In het systeemlogboek staat ook de foutcode 0x80070643:

Het gaat om een Windos Vista home laptop. UAC is uitgeschakeld. Ik heb administratorrechten. Mijn Documenten staat niet op C:\systeem, maar op een andere partitie. Eerder heb ik geen problemen ondervonden met het installeren van updates.

Ik heb het volgende, zonder goed resultaat, geprobeerd:
- Voor zover van toepassing heb ik mezelf eigenaar gemaakt van de map(pen)
en mezelf (en de administrator) alle machtigingen gegeven.
- Installeren in de veilige modus
- Installeren met Firewall (Comodo) uit
- De fix “MSI software update registration corruption issues” uitgevoerd
http://support.microsoft.com/kb/971187
- Als administrator ingelogd en geprobeerd te installeren
- NET Framework 4 Client Profile met Revo-uninstaller verwijderd en er
weer opgezet
- NET Framework 3.5 eraf gehaald, want die stond er samen met
NET Framework 4 op en ik vroeg me af of dat niet het probleem was.
- Silverlight geprobeerd te installeren via Windows update en via de download
van de microsoft website

Ik hoop zo dat iemand me verder kan helpen :o
Bedankt,
Angela

Veel van dit soort problemen kun je oplossen met de Windows Installer Cleanup Utility. Dit is een programma van Microsoft om de lokale installatiebestanden van updates en programma's te verwijderen. Microsoft ondersteunt het programma niet meer omdat is gebleken dat in bepaalde gevallen ook belangrijke Windowscomponenten verwijdert worden.

Hij is hier nog wel te downloaden: http://majorgeeks.com/downloadget.php?id=4459&file=15&evp=fe1c76da3437592326a3d668d72bf8f5

Ik heb hem zelf vaak gebruikt zonder problemen. In de lijst die je te zien krijgt, kun je alles met Windows live en silverlight verwijderen. Dan even herstarten en de updates opnieuw proberen.

Wat betreft de updatefunctie:
  1. Start->Uitvoeren->CMD->Ctrl+Shift+Enter>
  2. regsvr32 wintrust.dll <ENTER
  3. regsvr32 wuaueng.dll <ENTER
  4. Je gaat naar de map C:Windows\SoftwareDistribution toe Je geeft deze map – tijdelijk – een andere naam, waarna je nogmaals probeert om Windows Vista te updaten
  5. Start ->Uitvoeren->Ctrl+Shift+Enter>Services.msc. Hier kijk je naar de service Background Intelligent Transfer Service Deze service moet zijn geactiveerd, want anders heeft Windows Update problemen met het downloaden van de benodigde updates
  6. Kijk ook naar de service Windows Modules Installer Deze service moet zijn geactiveerd, want anders heeft Windows Update problemen met het downloaden van de benodigde updates
  7. Kijk mee bij het udateproces. Soms wordt nl. om het accepteren v/d licentievoorwaarde gevraagd

8. Heeft bovenstaande methode niet geholpen of gebruik je liever een automatische procedure? Voor het resetten van Windows Update kan ook gebruik worden gemaakt van een door de helpdesk van Microsoft beschikbaar gestelde reparatietool (download: wufixvista11.zip
    Uitvoeren met administratorrechten door met rechts op het uitgepakte CMD-bestand en te kiezen voor Als administrator uitvoeren.
    Controleer na het runnen van de tool gelijk even handmatig via Windows Update op nieuwe updates om er zeker van te zijn dat Windows Update nu wèl goed functioneert.
  9. Tot slot is er ook nog de reparatietool System Update Readiness voor Windows Vista (download: http://support.microsoft.com/kb/947821/). Deze tool is ontwikkeld voor het corrigeren van specifieke inconsistenties die tot gevolg hebben dat de installatie van updates en andere software niet werkt (het gaat om de foutcodes 0x80070002, 0x8007000D, 0x800F081F, 0x80073712, 0x800736CC, 0x800705B9, 0x80070246, 0x8007370D, 0x8007370B, 0x8007370A, 0x80070057, 0x800B0100, 0x80092003, 0x800B0101 en 0x8007371B).
    Normaal gesproken wordt de tool automatisch als update aangeboden zodra een van genoemde inconsistenties voordoet, maar System Update Readiness kan zo nodig ook als standalone-pakket via de website van Microsoft worden gedownload.
    Neem er wel even de tijd voor, het kan namelijk erg lang duren voordat de reparatietool zijn werk heeft afgerond!
Succes.

Laatst bewerkt:
Hartikke bedankt voor jullie snelle reacties!
Ik ben er nu mee bezig, maar voor ik weer probeer Silverlight erop te zetten heb ik een vraag.
Ik heb met Windows Installer Cleanup Utility geen resten van Silverlight gevonden. Wel vind ik toch nog een hoop verwijzingen in het register als ik zoek op silverlight. Kan ik die verwijzingen allemaal verwijderen (voor ik weer probeer Silverlight erop te zetten)?
Ik heb een backup van het register gemaakt en ik heb een image van C gemaakt.

Verder heb ik 1, 2, 3, en 4 van Dorado gedaan en 5 en 6 gecontroleerd (staan aan) en nu ben ik bezig weer net framework 3.5 te installeren, want die werd ook weer als belangrijk aanbevolen toen ik weer ging updaten, dus lijkt me beter om dat eerst weer te installeren. Overigens heb ik met de andere updates geen problemen gehad. Ook toen ik terug ging naar een image van een maand geleden, werden alle updates weer gewoon geinstalleerd, behalve Live Essentials en Silverlight.

Oooowh gadver, help, het installeren van net framework 3.5 is mislukt. Na herstarten nog 2x geprobeerd, maar gaat niet goed. Het is behalve Live essentials de enige belangrijke update, dus het is ook niet zo dat eerst iets anders geinstalleerd moet worden. Ik ga maar terug naar de image van vanmorgen vroeg.

Heb je de opties onder de opsommingslijst in mijn vorige posting geprobeerd?

Nee, dat moet ik inderdaad eerst doen.
Ga ik zo doen.
Dank je!

Ik heb beide reparatietools gedraaid, maar het heeft niet geholpen. Ik ga daarom terug naar de Image van vanmorgen, want nu kan ik ook andere updates niet meer installeren. Is het nog een optie om vermeldingen van silverlight in het register te verwijderen? Kan dat met CCleaner? Of handmatig uit het register verwijderen (erg dom? in ieder geval erg eng...)?

Ik bedenk nog iets maar weet niet of het er iets mee te maken kan hebben: een verschil met de laptop waarop ik dit soort problemen niet heb en de "probleemlaptop" is dat ik in de eigenschappen van mappen bij de niet-probleem-laptop vaak de "trusted installer" tegen kom en die trusted installer staat dan niet in de eigenschappen van dezelfde map op de probleem laptop.

Laatst bewerkt:
Er zijn nog mogelijkheden voor het reparen van updates:
De meeste problemen worden opgelost met de reparatietool WindowsUpdateFix
Blijkt deze tool niet afdoende dan kan als alternatief altijd nog gebruik worden gemaakt van de (eveneens door Microsoft gemaakte) krachtigere reparatietool WindowsUpdateFix14

Laatst bewerkt:
Dank je, dank je wel voor het blijven meedenken!
Ik denk dat het gelukt is :D Nee, het is gelukt, maar ik ben nog een beetje voorzichtig, omdat ik nogal heb zitten rommelen en even afwacht of echt alles werkt zoals het hoort en blijft werken.

Wat precies de oplossing is geweest, weet ik niet: van het één kwam het ander en op een gegeven ogenblik werkte het, dus ik beschrijf hier wat ik heb gedaan. Het begon met jouw tips om de tools te gebruiken. Ik had de image al teruggezet en had ook CCleaner een paar keer het register laten opschonen: in de administrator account en in mijn gewone account. In de lijst die CCleaner heeft opgeschoond vond ik geen verwijzingen naar Silverlight. Wel naar Live.
Ben dus van daaruit verder gegaan. Omdat de fixes die je noemde voor XP lijken te zijn, heb ik deze niet uitgevoerd. Wel heb ik daardoor een soortgelijke fix voor Vista, MicrosoftFixit50202.msi, gevonden en uitgevoerd. Eerst gewoon (hielp niet), daarna agressief. Toen kreeg ik een extra WLE update. De update waarin je aan kunt vinken wat je wilt installeren en daar stond ook Silverlight bij De installatie leek goed te gaan, maar Messenger werkte niet en Silverlight was verouderd en werkte daarom ook niet. Geprobeerd de updates voor beide programma’s te installeren, maar die gaven weer dezelfde foutmelding als eerder. Maar ik had toen wel weer Silverlight in beeld, dus kon deze ook weer met Revo-uninstaller verwijderen, inclusief alle registerverwijzingen. Hetzelfde gedaan met alles wat bij Live hoort. Ook Microsoft NET Framework 4 gedeïnstalleerd. Daarna via de downloads op de website Windows Live Essentials 2011 geïnstalleerd. Nadat ik mezelf eigenaar had gemaakt van de Messenger map en mezelf volledig beheer had gegeven werkte Messenger. Ook Silverlight geinstalleerd, maar die installatie ging weer op dezelfde manier mis, zelfde foutmelding. Toen heb ik in Program Files de map ”Microsoft Silverlight” aangemaakt, mezelf daar eigenaar van gemaakt en mezelf en de administrators volledig beheer gegeven. Vervolgens weer silverlight.exe geinstalleerd en...YES gelukt...ik ben er nog verbaasd over :P
Ik maak hier wel uit op dat ik toch echt een machtigingen-probleem heb, maar dat ga ik uitzoeken als ik bijgeslapen ;) ben
Net framework 4 er weer op gezet en het werkt nog steeds.

Ik zit hier dus eigenlijk al te juichen, maar wil toch graag nog een weekje wachten (morgen de nieuwe updates?) of het allemaal goed blijft gaan voor deze vraag gesloten wordt.

Heel hartelijk bedankt voor het meedenken en je oplossingen!
Angela

Ik heb geen problemen meer ondervonden met Silverlight en Live Messenger en ook niet met het installeren van de nieuwe Windows updates. Wel moet ik nog het machtigingen probleem oplossen in de hoop dat dit soort problemen zich niet meer voor zullen doen. Ik wil daarvoor mezelf eigenenaar maken van de C-systeempartitie. Daarvoor heb ik hier duidelijke informatie gevonden, ik vraag me alleen nog af wie ik het beste eigenaar van de systeemschijf kan maken. Dat heb ik in een nieuwe vraag http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/579137-Wie-eigenaar-makem-van-de-systeempartitie?p=3685219#post3685219 gevraagd, want ik denk dat dat buiten deze vraag valt. Deze vraag zal ik dan nu sluiten. Bedankt voor jullie reacties :thumb: !

Probleem toch weer terug

Voor de volledigheid meld ik nog even dat het probleem toch weer is terug gekomen :confused: Het ging lang goed, maar de laatste windows live essentials update kon ik niet installeren. Van eigenaar wisselen, alle machtigingen aanvinken, het hielp niks. Alleen messenger grondig verwijderen en opnieuw installeren, loste het probleem op. Waarna ik messenger pas kon openen nadat ik mezelf/administrators weer eigenaar van de map Windows Live had gemaakt. Ik heb dit probleem in het Windows Live Solution Center forum gezet. Mocht dit iets opleveren, dan laat ik dat hier nog weten.

Dank je wel! Ik ken de schoone-pc site, maar was hier niet opgekomen. Altijd goed om te weten! Ik heb nog niet besloten of ik dit ga proberen. Ik heb wel alvast gekeken via msconfig of ik verschillen zie met de laptop waar ik het probleem niet heb, maar die vind ik niet. Ben er eigenlijk na aan toe om als het weer gebeurt, messenger te verwijderen en niet meer te gebruiken :o Ik wacht nog even af of ik nog een reactie van microsoft krijg. De eerste reactie was dat het fijn was dat ik het had kunnen oplossen door te verwijderen en opnieuwte installeren. Ik heb gevraagd of er niet een meer structurele oplossing is. Vooral dat ik mezelf na herinstallatie eerst weer eigenaar moet maken voor ik messenger kan gebruiken, zit me dwars. Hopelijk zegt hen dat iets.
Ik meld hier wat ik verder geprobeerd heb...
Groetjes,
Angela

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan