Problemen met installeren windows 7, 8, ubuntu

Status
Niet open voor verdere reacties.

dgsegs

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2006
Berichten
34
Hallo,

Ik wil een besturingssysteem op mijn nieuwe computer installeren, maar het gaat niet erg soepel.

Ik had eerst mijn oude windows 7 succesvol geinstalleerd vanaf een USB, maar toen besloot ik graag te willen upgraden naar windows 8.1.

Ik heb hier denk ik een grote fout gemaakt, want bij de herinstallatie heb ik de partitie gewist voor ik opnieuw ging installeren (uit angst dat er nog bestanden van windows 7 over zouden blijven). Windows 8 installatie ging toen wel goed (vanaf BIOS, want UEFI werkte niet), maar daarna kwam hij vast te zitten in een loepje. Hij wilde bij het herstarten namelijk weer via UEFI verder, maar dat lukte dus niet. Herstarte ik via BIOS, dan begon hij gewoon weer van voor af aan.

Nu onderhand doet hij het echt helemaal niet meer. Als ik ook maar iets probeer via BIOS (bijvoorbeeld het installeren van Ubuntu), dan krijg ik de foutmelding 'Operating system missing'. Vervolgens krijg ik een blauw scherm met 'winload.exe missing'. Probeer ik iets via UEFI, dan krijg ik 'Reboot and Select proper Boot device'.

Ik heb denk ik iets helemaal verkeerd aangepakt, en nu heb ik misschien iets stuk gemaakt? Hoe kan ik dit fiksen?
 
Ik denk dat door het zoveel restarten je BIOS is gereset en nu de USB drive niet meer als "First Boot Device" staat ingesteld.
Je zult de BIOS moeten induiken om dit te fixen. Mocht dat niet werken raad ik je aan de BIOS een hard reset te geven door de stroom eraf te halen, en de CMOS BIOS Batterij van het moederbord te halen voor een aantal minuten.
 
Bedankt. De eerste optie mocht niet baten.

De tweede optie heb ik liever niet, omdat ik dan echt alles moet demonteren en dat kost uren (de batterij zit achter de CPU koeler verstopt).
Is er niet een andere manier?
 
Probeer dan eens een CMOS reset via de BIOS zelf als je daar nog in kunt komen.
 
Het is toch gelukt met het enkel verwijderen van de GPU gelukkig. Ik hoop dat het werkt :)

Ik heb net de batterij er een paar minuten uit gehad, en de UEFI was volledig gereset.
Helaas zie ik nog steeds hetzelfde bericht: 'Operating system missing', gevolgd door het blauwe scherm.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik ook maar iets probeer via BIOS (bijvoorbeeld het installeren van Ubuntu), dan krijg ik de foutmelding 'Operating system missing'. Vervolgens krijg ik een blauw scherm met 'winload.exe missing'. Probeer ik iets via UEFI, dan krijg ik 'Reboot and Select proper Boot device'.
Hoe wil je Ubuntu installeren? Via een gebrande image op DVD of via een bootable USB stick?

Want je zult in de bios moeten aangeven waarmee je wilt opstarten. Verder is het zo dat wanneer je Linux wilt installeren op een EUFI, dat je dan secureboot en CMS uit moet zetten.
Anders ziet hij een ander OS niet.
 
Via een bootable USB stick.

Ik ga het proberen om deze opties uit te zetten.

Ik heb zojuist de instellingen gewijzigd. Maar nu herkent hij de usb stick en de SSD niet meer! Als melding geeft hij: no boot devices detected.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is je UEFI nog wel intact? Heb je die niet toevallig gewist?
 
Ja, de UEFI doet het nog wel. Alleen doet de windows op mijn SSD het niet meer.

Ik denk dat de fout die ik hier maak het onjuist bootable maken van mijn USB stick hier is. Want hij geeft telkens de foutmelding: 'Operating system missing'.

Ik gebruik rufus voor het bootable maken en dit werkt niet tot dusverre.
 
Ik ben nu met het programma YUMI een stapje verder gekomen. Hij herkent nu de OS.

Maar nu een volgend probleem: hij zegt 'windows kan niet worden geinstalleerd op station 0, partitie 2.'

Helpt het gebruik van ubuntu hiertegen, of kan ik hier wat anders aan doen? (ik wil uiteindelijke wel windows draaien)
 
Ik denk dat je eerst Windows moet herstellen. Daarna pas Ubuntu installeren.
Deze stap is het meest makkelijke. Wat je met Windows gedaan hebt, weet ik niet. Kan je die niet naar fabrieksinstellingen brengen middels een recovery partitie, zodat je helemaal overnieuw kan beginnen?
 
Windows herstellen lukt helaas niet, ik had hem helaas al gewist van mijn schijf (in poging tot herformatteren).

Maar die error: 'windows kan niet worden geinstalleerd op station 0, partitie 2.'
Ik lees dat dit te maken heeft met het feit dat als je via UEFI wil installeren (ik heb dus alleen UEFI - modern moederbord), dat je schijf via een bepaald type geformatteerd moet zijn.
Zou formatteren via DOS kunnen helpen (voor de installatie dus).

Ik ben al de hele dag bezig, maar het lukt maar niet :(
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan