Problemen met LaTex MikTex in Windows 8.1

• Onderwerp starter Onderwerp starter LWM
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Mijn dochter gebruikt voor haar studie twee Lenovo laptops (oude X61 en nieuwe X250) met daarop o.a. LaTex/MikTex. Eerst gebruikte ze de X61 met Windows7 en alles werkte perfect. Op de X250 was Windows8.1 al voorgeïnstalleerd, dus heb ik op de X61 ook Windows8.1 gezet en alle software weer fris geïnstalleerd. Op beide apparaten is er een probleem met LaTex/MikTex. Op een Engelse LaTex-forum vind ik wel eea over compilation problems en verschillende meningen over oplossingen, maar als simpele computergebruiker kom ik daar niet verder mee. Is er iemand die dit probleem ook had en mij kan uitleggen hoe dit is op te lossen (graag zonder links naar buitenlandse uitleg).

En wat bedoel je met X61? Ik ken X86 en X64. Ook is het handig om even te vermelden welke problemen je er precies mee hebt.

Laatst bewerkt:
X61 en X250 zijn de type nrs van de Lenovo laptops zo te zien ;)

Laatst bewerkt:
Ze wil, zoals ze al jaren doet, een pdf maken door op het groene pijltje helemaal linksboven (onder File) te klikken. Dan volgt de melding:
Console output
Sorry, but MikTex Configuration Utility did not succeed.The log file hopefully contains the information to get MikTex going again: C:/Users/admin/AppData/Local/MikTex/2.9/miktex/log/intexmf.log
You may want to visit the miktex project page if you need help.
Sorry, but C:\Program Files\MikTex 2.9\miktex\bin\x64\texifi.exe did not succeed.

Naar dat MikTex forum (project page) heeft ze gekeken, maar de problemen daar zijn blijkbaar anders, want haar probleem wordt wel genoemd, maar dan volgen er hele andere error-meldingen.

Ok. En heb je al gekeken wat er staat in C:\Users\admin\AppData\Local\MikTex\2.9\miktex\log\intexmf.log ?

Dat zal ik haar morgen moeten vragen.
Heb zelf een nog oudere Lenovo X60s 32bit waar ik Windows 10 op heb gezet (draait prima, maar ik ben zelf een Linux Mint gebruiker). Daar heb ik vannacht LaTex op gezet en daar deed het probleem zich niet voor. Kon een regeltje tekst keurig via het groene knopje opslaan als pdf.

Laatst bewerkt:
Het antwoord op je vraag over C:\ enz.
Daar heeft ze naar gekeken, maar het mapje log-files is leeg.

Er is geen mapje log-files. Wel een mapje met de naam log, en die staat in C:\Users\admin\AppData\Local\MikTex\2.9\miktex.
De map admin in die string wijzig je uiteraard in de gebruikersnaam van je dochter op die PC.

Gaan we dan morgen uitproberen.

Inmiddels blijkt dat ze op haar X250 met W8.1 een oud/bestaand document wel gewoon kan openen en bewerken (voor zover ze ervaart alles werkt), maar bij een nieuw te maken document kreeg ze dus die error bij het opslaan als pdf. Op mijn X60s met W10 met dezelfde installatie van LaTex, maar op latere datum geïnstalleerd, kon een nieuw document wel worden opgeslagen. Voor mij als leek zou het dus aan latere updates kunnen liggen (dat het aan W8.1 zou liggen lijkt me niet).

Voordat ik naar LaTex updates in haar X250 ben gaan zoeken, ben ik eerst met mijn X60s naar Latex Updates in de Update Wizard van LateX gegaan. Daar blijken een stuk of veertig updates beschikbaar (de meeste van zeer recent). Heb ze aangevinkt, maar bij installeren kwam de melding dat dit alleen als admin kan. Dus vervolgens dezelfde exercitie gedaan met LaTex Updat Admin. Maar bij install volgde de melding: Windows API error 87. Dat gaat mij echter boven mijn pet.

Of haar probleem aan benodigde updates ligt is natuurlijk niet zeker, maar dat ik geen updates kan installeren klopt ook niet.

Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Wat die error 87 betreft ben ik er via jouw link en google uitgekomen. Alleen was, voor zover ik het snap, daar het probleem dat er een onderdeel van MikTex open stond wat de downloads verhinderde. De oplossing was alles sluiten. Bij mij stond niets open, alleen MikTex Update. Dat error venster wilde bij mij ook niet meer weg. Moest uiteindelijk de laptop herstarten om er af te komen. Daarna heb ik opnieuw die update sessie gedaan en toen was er 1 venstertje van de veertig updates aangevinkt ('alles aanvinken' was passief) en die heb ik toen maar gedownload. Dat werkte. Daarna nog maar een keer de update uitgevoerd en toen was de hele rest aangevinkt. Ook dat downloaden ging probleemloos.
Het andere aspect duik ik morgen in.

Nu ik weet hoe het gaat (en dat is niet echt logisch) heb ik inmiddels op al onze laptops probleemloos de updates van LaTex/MikTex uitgevoerd.
Mijn dochter heeft intussen het betreffende document waarin het probleem zich voordeed, verwijderd, want ze moest verder met haar opdracht. Uitgangspunt van dat document was een door iemand anders aangeleverd basisdocument. Nu ze het vanaf scratch zelf opnieuw heeft aangemaakt doet het probleem zich niet meer voor.
Het zat echter nog wel in mijn oude X61. In 'log' bevinden zich een 6-tal mapjes. Het probleem ging om een pdf en daarom heb ik mapje 'pdftex' geopend. Daar stond: running 'initexfm --quiet --update - fndb to refresh the filename database.
Daaronder staat: Fatal pdf tex. The operation failed for some reason.
En blijkbaar is het nog een keer geprobeerd, want daaronder staat dit hele verhaal nog een keer.
Mijn dochter ziet als verklaring dat er een code fout in het aangeleverde basisdocument heeft gezeten.

De verklaring 'Failed for some reason' heeft geen duidelijkheid gebracht over het probleem, maar na de updates gaven de pdf-bestanden geen problemen meer. Gisteren gebeurde het echter weer dat een nieuw pdf-bestand opslaan niet lukte. Na een paar keer op de opslagknop drukken ging het ineens wel. Mogelijk zit er toch een bugje in Latex/Texworks zelf.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan