Problemen met m'n laptop door Synet nTracker.

Status
Niet open voor verdere reacties.

robverment

Gebruiker
Lid geworden
6 sep 2002
Hallo,
Ik zit met het volgende probleem:

* Heb voor de beveiliging van mijn laptop (Toshiba Satellite A10) destijds het programma nTracker (van Synet) aangeschaft en op de laptop geïnstalleerd.
* Vervolgens (ja, stom...!) m'n password kwijtgeraakt; na meerdere keren verkeerd password ingetoetst te hebben heeft 't programma me er (terecht) "uitgegooid" en de mappen die ik voor versleuteling had aangegeven versleuteld, zodat ik een serie bestanden niet meer kan openen/gebruiken (zijn nu *.cts bestanden).
* Toen ten einde raad van alles uitgespookt, waaronder de hele harddisk gewist en met de Toshiba-reïnstallCD's opnieuw geïnstalleerd en ingericht.
* Maar.....(ik had 't kunnen weten, nTracker nestelt zich immers in het BIOS), problemen bleven bestaan.
* Vervolgens Synet benaderd met vraag, of ze me door de password-blokkade heen zouden kunnen helpen. Zij hebben me een verification-file ("nTrackerverification.exe") toegestuurd. Echter: krijg bij uitvoeren daarvan het bericht, dat nTracker niet geïnstalleerd is. Synet raadde me toen aan, te proberen nTracker weer te installeren met de nTracker-CD. Resultaat daarvan echter het bericht, dat nTracker reeds geïnstalleerd is en dat de installatie beëindigd wordt. Kreeg toen het advies te proberen, nTracker te deïnstalleren. Aldus gedaan: CD erin, via >Start>uitvoeren op CD bestand "uninstall.exe" opgezocht en dit uitgevoerd. Resultaat dan echter: bericht, dat nTracker niet geïnstalleerd is en dat uninstall-actie beëindigd wordt.

Per saldo nu dus:

1. er zit kennelijk nog steeds "iets" van nTracker in het BIOS
2. ik kan nTracker niet deïnstalleren
3. ik kan nTracker ook niet her-installeren
4. ik krijg elke keer na opstarten van de laptop na korte tijd het bekende invulboxje van nTracker, waarin ik m'n password moet ingeven (en dat ben ik dus kwijt); ik klik dan elke keer maar op "annuleren".
5. de versleutelde map (i.c. de map Mijn Documenten en alle subs op de D-partitie van mijn HD) blijft versleuteld en ik kan dus niks met die bestanden.

Wie o wie weet een oplossing? Als ik in het BIOS zit, kan ik niets ontwaren wat met nTracker te maken heeft; maar 't moet er nog wel steeds in zitten..... En de helpdesk van Toshiba kon me ook niet verder helpen.

Met vriendelijke groet,
Rob Verment,
rob.verment@hccnet.nl

Laatst bewerkt:
Voor zover ik weet zit ntracker niet in de bios.
Een programma kan zichzelf nl niet zomaar even 'installeren' in de bios omdat de meeste pc's de bios op WriteProtect hebben staan.

ntracker installeert zich in de bootsector van de harde schijf; waarschijnlijk in de MBR, dus je zou kunnen proberen om even vanaf een DOS diskette op te starten en dan even FDISK /MBR in te geven. Hierdoor wordt de MBR opnieuw aangemaakt.

Daarmee is decodering van je mappen niet verwijderd, maar misschien kun je daarna wel nTracker opnieuw installeren.

Lukt niet...

Bedankt voor je tip. Jammer genoeg lukt e.e.a. niet: op de opstartdiskette (onder Windows XP home) staat fdisk niet. Ik heb het toen vanaf een oudere diskette waar het wel op stond (dat was van DOS 6.22) op de XP DOS opstartdiskette gezet. Doe dan de volgende stappen: opstarten van de laptop met die DOS opstartdiskette; vervolgens commando "fdisk /mbr"; krijg dan 4 keuze-opties, waarvan de 4e: "Re-write Master Boot Record"; ik kies dus 4. Krijg dan de melding: "ERROR: Can't save original MBR. Operation unsuccessful. Press a key to continue"; ...en dan zit ik weer in dat 4-keuzemenu.
Daarna nog eens gebeld met de helpdesk van de zaak waar ik de laptop gekocht heb. Raadde me aan, het via de Windows XP installatie-CD te doen met het commando "fixmbr". Ook dat lukt niet. En tenslotte kon de Toshiba helpdesk me helemaal niet helpen (krijg de indruk, dat ze daar erg weinig weten).
Kortom, het probleem blijft bestaan... :o

Dat maakt het wel een stuk lastiger.

Er is misschien wel een optie om de harddisk weer bruikbaar te maken, maar dan ben je alles kwijt wat erop staat.

Een laatste optie is misschien om de harddisk uit te bouwen en op een andere pc als tweede schijf aan te sluiten.

Ik denk dat nTracker zich niet alleen in de MBR schrijft, maar deze ook nog eens de CRC verandert, waardoor deze niet vanuit een ander programma te benaderen is.

Als de schijf als tweede schijf aangesloten is, heb je kand dat de MBR code niet wordt gelezen en je in ieder geval kunt proberen je data te kopieren.

Anders blijft er niets anders over dan een Low-Level format, maar dan ben je alles kwijt en dat is ook niet vrij van risico's.

nTracker3

Hallo Buick,

Zal e.e.a. eens goed op 'n rijtje zetten.
In ieder geval tot zover erg bedankt voor je suggesties!
Ik zal je op de hoogte houden (van succes of falen!).

Met vr. groet,
Rob.

Je kan ook in de Windows setup de partitie verwijderen en opnieuw aanmaken, dan moet het ook uit de MBR weg zijn.

Dan is wel alles weg btw..

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan