Problemen met Objecten (problemen met geheugen?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robert971

Gebruiker
Lid geworden
6 jul 2012
Ben momenteel een access database aan het bouwen, bestandsgrootte bedraagt: 48.840 KB

Aantal tabellen: 45
Aantal queries: 9
Aantal formulieren: 26
Aantal rapporten: 15

Het probleem dat zich nu voordoet bij het plaatsen van bijvoorbeeld een (niet-afhankelijk) tekstvak in een willekeurig formulier en er wordt geklikt op de besturingselementbron in het eigenschappenvenster v/h tekstvak, dat de database vastloopt (reageert niet). Kan dan niet meer verder werken en de database alleen afsluiten via Windows Task Manager.

Tot nu toe lijkt de enige oplossing te zijn om een aantal rapporten te verwijderen. Dan werkt het namelijk wel weer. Maar dit is uiteraard niet wenselijk gezien de belangrijkheid van deze rapporten.
De database splitsen, tabellen of formulieren verwijderen werkt niet om dit op te lossen..Het werkt alleen als de rapporten worden verwijderd...

Ik heb gekeken naar een soortgelijke database (qua omvang in aantal rapporten/formulieren/tabellen) 'Noordenwind', hier schijnt het probleem zich niet voor te doen..

Iemand een idee wat hiervan precies de oorzaak is en hoe ik dit kan oplossen?

De grootte van de db mag het probleem niet zijn, want een db kan ongeveer 2 gigabyte worden. En daar zit je nog lang niet aan. Net zo min als het aantal objecten (32,768). Het splitsen van de db is overigens sowieso een goed idee, omdat je daarmee de grootte beter in de hand houdt. De tabellen in de backend, en de formulieren/rapporten in de frontend.
Splitsen heeft ook als voordeel dat je elke gebruiker een eigen set aan formulieren/rapporten kunt geven. Maar omdat het aantal rapporten geen enkel probleem mag zijn, ligt daar het probleem niet. Ik denk dat je in één van die rapporten toch iets doet wat ervoor zorgt dat de db crasht.

Controleer in ieder geval of de db niet corrupt is, door hem te comprimeren/herstellen, en check of de db wel goed gecompileerd is. En of er geen onjuiste/ontbrekende verwijzingen zijn in je bibliotheken.

Laatst bewerkt:
Heb inderdaad ook naar de specificaties gekeken (van een access database) en wat je aangeeft; aan de bestandsgrootte kan het niet liggen. Splitsen heb ik gedaan, helaas blijft de database nog crashen. Comprimeren/herstellen heb k ook gedaan, nog geen effect.

Ga is kijken naar de optie die je noemt met de verwijzing in de bibliotheken, wellicht dat dat uitkomst biedt..

En vergeet dan niet om de db te compileren met <Foutopsporing>, <db compileren>. Die vindt de plekken waar foutieve code staat waardoor op een compleet andere plek een probleem optreedt. Een correct gecompileerde db zou geen problemen meer mogen hebben.

Denk dat de oplossing is gevonden. Wat bleek is dat op het moment een 'Niet-afhankelijk' tekstvak wordt geplaatst in een subformulier van het navigatieformulier (vanuit het navigatieformulier), dan slaat de database op tilt (op het moment dat er een verwijzing wordt gezet in de besturingselementbron bij eigenschappenvenster).

Op het moment dat het subformulier afzonderlijk wordt geopend en daar het tekstvak+verwijzing in wordt geplaatst is er geen sprake van een probleem..Dan kan er gewoon een verwijzing in het betreffende tekstvak via Eigenschappenvenster-->Besturingselementbron worden gezet. Vanuit een hoofdformulier (navigatie) in een subformulier een object plaatsen(met verwijzing) geeft dus problemen in dit geval..

Vond het al zo raar, want <db compileren>, prestaties db analyseren etc. doe k tussentijds altijd regelmatig..

Blijf het toch wat vreemd vinden dat er problemen optreden als er vanuit het hoofdformulier een tekstvak in subformulier wordt geplaatst (bij verwijderen van 2 tal rapporten werkt dit namelijk wel)..
Maar missch. iets waar ik later nog op kom. Voorlopig probleem iig even afgevangen.

Thanks voor het meedenken!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan