• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Problemen met opsommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

richard1972

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2006
Hallo!

Ik zit met het volgende probleem.

Heb de volgende som gemaakt, maar krijg sterk de indruk dat ik iets fout doe.

=SOM(ALS((Blad1!D2:D10="*a*")+(MAAND(Blad1!E2:E10)=1);1;0)*Blad1!J2:J10)

In Blad1!D2:D10 staan bungalownummers (bijv. 02A, 03D, 04A, 22C........)
In Blad1!E2:E10 staan data (bijv. 2-01-06, 9-1-06......)
In Blad1!J2:J10 staan prijzen in (bijv. 100,00 ......)

Nu is het dus de bedoeling dat hij in D2:D10 kijkt naar alle bungalownummers waar een "A" bij staat en in E2:E10 kijkt hij of die woningen in de 1e maand (januari) geboekt zijn, zo ja, moet hij de huursom uit J2:J10 optellen.

Hij maakt nu géén selectie op bungalownr, maar somt gewoon de J2:J10 volledig op, wat niet de bedoeling mag zijn.

Bovendien zou ik graag willen weten of ik niet een hele kolom kan selecteren ipv cellen, want ik weet niet hoe lang de rij gaat worden. Kan wel tot 1500 records gaan.
Kan ik niet gewoon de gehele kolom D, E en J selecteren, zodat ik daar een naamlabel aan geef?

Of kan ik beter een andere manier gebruiken om deze waarden op te tellen?

Alvast bedankt voor jullie reply!

Groetjes,

Richard

Hallo!

Ik zit met het volgende probleem.

Heb de volgende som gemaakt, maar krijg sterk de indruk dat ik iets fout doe.

=SOM(ALS((Blad1!D2:D10="*a*")+(MAAND(Blad1!E2:E10)=1);1;0)*Blad1!J2:J10)

In Blad1!D2:D10 staan bungalownummers (bijv. 02A, 03D, 04A, 22C........)
In Blad1!E2:E10 staan data (bijv. 2-01-06, 9-1-06......)
In Blad1!J2:J10 staan prijzen in (bijv. 100,00 ......)

Nu is het dus de bedoeling dat hij in D2:D10 kijkt naar alle bungalownummers waar een "A" bij staat en in E2:E10 kijkt hij of die woningen in de 1e maand (januari) geboekt zijn, zo ja, moet hij de huursom uit J2:J10 optellen.

Hij maakt nu géén selectie op bungalownr, maar somt gewoon de J2:J10 volledig op, wat niet de bedoeling mag zijn.

Bovendien zou ik graag willen weten of ik niet een hele kolom kan selecteren ipv cellen, want ik weet niet hoe lang de rij gaat worden. Kan wel tot 1500 records gaan.
Kan ik niet gewoon de gehele kolom D, E en J selecteren, zodat ik daar een naamlabel aan geef?

Of kan ik beter een andere manier gebruiken om deze waarden op te tellen?

Alvast bedankt voor jullie reply!

Groetjes,

Richard

Een draaitabel zou handig kunnen zijn.

Indien niet gewild / onmogelijk / te moeilijk:

=SOMPRODUCT((ISFOUT((VIND.SPEC("*A*";Blad1!D2:D10)))=ONWAAR)*(MAAND(Blad1!E2:E10)=1)*(Blad1!J2:J10))

Als deze formule op Blad1 staat, laat het dan overal weg in de formule.

Wigi

Een draaitabel zou handig kunnen zijn.

Indien niet gewild / onmogelijk / te moeilijk:

=SOMPRODUCT((ISFOUT((VIND.SPEC("*A*";Blad1!D2:D10)))=ONWAAR)*(MAAND(Blad1!E2:E10)=1)*(Blad1!J2:J10))

Als deze formule op Blad1 staat, laat het dan overal weg in de formule.

Wigi

Bedankt voor je reactie Wigi, maar bij mij geeft hij dan waarde 0.
Ik heb voor de zekerheid in bijlage het voorbeeldje daarvan (verhuur - testcase.zip).
Op Blad3 staat op E6 jouw berekening.

Ik ben benieuwd of je me van dit "probleem" af kan helpen, bedankt alvast!

Groetjes,

Richard

Bijlagen

Bedankt voor je reactie Wigi, maar bij mij geeft hij dan waarde 0.
Ik heb voor de zekerheid in bijlage het voorbeeldje daarvan (verhuur - testcase.zip).
Op Blad3 staat op E6 jouw berekening.

Ik ben benieuwd of je me van dit "probleem" af kan helpen, bedankt alvast!

Groetjes,

Richard

Mijn formule klopte wel degelijk, maar de smiley's wilden daar een stokje voor steken :evil:

=SOMPRODUCT((ISFOUT((VIND.SPEC("*A*";Blad1!D2: D10)))=ONWAAR)*(MAAND(Blad1!E2:E10)=1)*(Blad1!J2:J10))

Wigi

Mijn formule klopte wel degelijk, maar de smiley's wilden daar een stokje voor steken :evil:

=SOMPRODUCT((ISFOUT((VIND.SPEC("*A*";Blad1!D2: D10)))=ONWAAR)*(MAAND(Blad1!E2:E10)=1)*(Blad1!J2:J10))

Wigi

Dank je wel Wigi, inderdaad werkt hij wel.
Maar dan nog een volgende vraag, kan ik ook hele kolommen selecteren, want nu hebben we van D2:D10 gedaan, maar ik zou eigenlijk dan de hele kolom D willen selecteren, want het zou kunnen zijn dat de hele reeks tot ongeveer 1500 zal lopen.

Dank je wel Wigi, inderdaad werkt hij wel.
Maar dan nog een volgende vraag, kan ik ook hele kolommen selecteren, want nu hebben we van D2:D10 gedaan, maar ik zou eigenlijk dan de hele kolom D willen selecteren, want het zou kunnen zijn dat de hele reeks tot ongeveer 1500 zal lopen.

Mogelijkheid 1: Maak de range groot genoeg, dus telkens tot 1500.

Mogelijkheid 2: Alternatief, gebruik een dynamische range voor kolom D. Lees erover op deze blz. Maak dan 2 nieuwe ranges aan, door de eerste range te verschuiven met 1, resp. 6, kolommen. Je kan daarvoor de functie VERSCHUIVING gebruiken. De 2 en de 6 zijn het telkens het 4de argument in die functie.

Wigi

Mogelijkheid 1: Maak de range groot genoeg, dus telkens tot 1500.

Mogelijkheid 2: Alternatief, gebruik een dynamische range voor kolom D. Lees erover op deze blz. Maak dan 2 nieuwe ranges aan, door de eerste range te verschuiven met 1, resp. 6, kolommen. Je kan daarvoor de functie VERSCHUIVING gebruiken. De 2 en de 6 zijn het telkens het 4de argument in die functie.

Wigi

Bedankt voor je tip, ik ga eens stoeien hiermee.
De grootte van de range, is die tot max. 1500 of kan die nog groter worden gemaakt?

Gr. Richard

Bedankt voor je tip, ik ga eens stoeien hiermee.
De grootte van de range, is die tot max. 1500 of kan die nog groter worden gemaakt?

Gr. Richard

In mogelijkheid 1 voorzie je hem automatisch zelf, kies hem gewoon groot genoeg. Kan meer zijn dan 1500 als je wilt.

In mogelijkheid 2 maak je de range dynamisch, dus geen zorgen meer maken over het al dan niet groot genoeg zijn van de bereiken.

Veel plezier ermee

Ik zou persoonlijk voor mogelijkheid 2 gaan. De gegeven webpagina is zeer degelijk.

Wigi

In mogelijkheid 1 voorzie je hem automatisch zelf, kies hem gewoon groot genoeg. Kan meer zijn dan 1500 als je wilt.

In mogelijkheid 2 maak je de range dynamisch, dus geen zorgen meer maken over het al dan niet groot genoeg zijn van de bereiken.

Veel plezier ermee

Ik zou persoonlijk voor mogelijkheid 2 gaan. De gegeven webpagina is zeer degelijk.

Wigi

Heel super bedankt voor de snelle en zeer duidelijke reactie!
Ik ga ermee aan de slag!:thumb:

Heel super bedankt voor de snelle en zeer duidelijke reactie!
Ik ga ermee aan de slag!:thumb:

Hoi Wigi,

Ik heb vanavond alle formules gemaakt, die je mij vanmiddag heb gegeven (Somproduct), waarvoor mijn dank. Ben blij dat het werkt.

Maar hoe tel ik de aantallen (bungalownr's) in de kolommen met een bepaalde criteria?

Wil bijv. alle bungalows met letter A erin, in de maand januari.

Kan ik dan bijv. deze formule gebruiken?

=AANTAL((VIND.SPEC("*A*";Blad1!D22000)))

Jammer van de tijd Pierre, hier werd er al een antwoord gegeven. De vraagsteller was 2 dezelfde topics begonnen.

Hallo Pierre en Wigi,

Bedankt alvast voor jullie hulp, ben inmiddels even flink aan het stoeien, tijdens de werkzaamheden door ;-)
En ja, aangezien ik een nieuwkomer bij dit Forum ben, had ik inderdaad twee x iets gestuurd.

Groetjes en tot de volgende keer.

Richard

Richard,

Kun je de vragen op opgelost zetten als je wil? zie rechtsonder.
Leest beter.

Pierre

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan