Problemen met opstarten van een mdb

Status
Niet open voor verdere reacties.

linkav

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2007
Beste,

Ik heb een mdb (Access2003) die in een netwerk-folder staat waar de gebruikers van deze mdb alle rechten hebben. Deze mdb wordt door meerdere gebruikers gelijkertijd gebruikt. Dit gaat meestal goed maar af en toe kan een gebruiker de mdb niet meer opstarten en krijgt deze de melding: "Coud not lock file"

Wat kan de oorzaak zijn van dit probleem en hoe kan ik dit oplossen?

foutmelding.jpg

De foutmelding geeft het al min of meer aan; het zou te maken kunnen hebben met het feit dat de db exclusief is geopend. Zelf zou ik in jouw situatie altijd een FE-BE maken; de backend met de tabellen staat dan op het netwerk, en elke gebruiker krijgt een eigen Frontend die is gekoppeld aan de backend. Kan iedereen ongestoord werken en ben je van het probleem af.

Maar kun je er wat mee? :). Normaal gesproken kun je best met meerdere gebruikers in één mdb werken, maar dat zouden er niet meer dan 5 moeten zijn; een hoger aantal geeft al snel problemen. Vandaar dat ik altijd een FE-BE aanraad bij netwerkgebruik. En bij voorkeur dan een eigen FE voor elke gebruiker.

Hallo,

Ik heb er wel iets aan, maar het blijft wel bizar. Sinds een 2-tal weken hebben we problemen, voordien konden meerdere gebruikers werken met de mdb. Nu kan er maar 1 gebruiker de mdb openen, deze gebruiker opent de mdb met een shortcut, die door alle gebruikers gebruikt wordt.

Is er wellicht iets aan de instellingen in de db veranderd? Als het gebruik op <Exclusief> is gezet, houdt het op bij één gebruiker.

Ik heb het al gezien, bij openen geef je op dat je de database exclusief wil openen. Dit is niet gebeurd....

Ik kom nu nog iets raars tegen: als ik in verkenner dubbelklik op een andere mdb in dezelfde map krijg ik de melding:"Read-only this database has been openedread-only. You can only change data in linked tables. To make design changes, save a copy of the database."

Dit was een database die voordien ook door meerdere gebruikers geopend werden via een shortcut en dit werkte zonder problemen.

Nu hoor ik wel net van de netwerkbeheerders dat de mappen verhuisd zijn naar een andere server. ...

Gr
Ariane

Dat zou er mee te maken kunnen hebben; vraag eens na of de lees- en schijfrechten goed staan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan