Problemen met printen

Status
Niet open voor verdere reacties.

geert1964

Gebruiker
Lid geworden
25 jun 2010
Hallo,
Gisteren wilde ik een Word-bestand printen en ik kreeg achtereenvolgens de volgende meldingen van mijn printer-status :
-Afdrukken
-Fout
-Opnieuw afdrukken
De tweede keer lukte het dus wel om af te drukken.

Dat brengt mij op een fundamentele computer vraag :
Een computer is gewoon een apparaat dat telkens exact hetzelfde doet bij hetzelfde commando. Hoe kan het dan dat de eerste keer afdrukken een foutmelding geeft, en dat de tweede poging wel lukt ?

Een tweede vraag :
Een tijdje geleden wilde ik een geselecteerde stuk (met de muis) van een webpagina afdrukken, maar ik kreeg telkens een foutmelding, keer op keer.
Afdrukken ging dus niet.
Ik gebruik Windows 7 en mijn printer is draadloos verbonden met het wifi-netwerk hier.

Een derde vraag : Soms duurt het afdrukken ellendig lang (de voorbereiding bedoel ik).
Wat kan hier de reden van zijn ?

Groeten,
Geert1964

Ik heb 2 fundamentele vragen terug:
a. Je zegt dat de printer-status je de meldingen geeft. Dat is niet duidelijk genoeg: Bedoel je zo'n popup-venster die vanuit de printersoftware van de printerleverancier je aangeeft dat het afdrukken gaat beginnen, dat het papier op is, de inkt/toner niveaus etc.? Indien ja, dan heeft het (mijns inziens) niets met Windows te maken maar met de driver-software en/of de printer zelf (bijv. dat de printer niet snel genoeg uit slaapstand komt etc.)
b. Je noemt niet merk + type printer. Ook meld je niet welke driver je hebt geïnstalleerd.

Dan even wat speculeren over de antwoorden op je vragen:
ad 1. Als vraag a. hier boven blijkt te gaan om een leveranciers printer-status dan heeft de computer met het probleem niets te maken. Enige wat de computer evt. te verwijten zou kunnen zijn is "communicatie in twee richtingen", "geavanceerde printopties gebruiken" die aan staat, "SNMP status" wordt opgevraagd (zie de "Poort configureren" van de poort van de printer, in tabblad Poorten van de "Eigenschappen van printer").
Ik verwacht 0 problemen als je de leveranciers driver deïnstalleert en een Windows meegeleverde driver gebruikt. Natuurlijk moet je dan inderdaad zo'n printerdriver van de fabrikant hebben geïnstalleerd, nu én Windows moet eigen drivers hebben voor je printer. Betekent dus eerst wat uitzoekwerk.
ad 2.: Afdrukken van delen van een webpagina: Mijn ervaring is dat webbrowsers geen goede afdrukkers zijn van delen van webpagina's. Wat ik zelf doe (is een workaround) is om de selectie te plakken in Word en dan vanuit Word af te drukken.
ad 3.: Kan met een hoop dingen te maken hebben, zoals hoeveelheid intern geheugen van de printer, het type printerdriver die je gebruikt (bijv. postscript drivers leveren doorgaans een veel grotere printopdrachtgrootte op dan een PCL5/PCL6 printerdriver), mogelijk ook de versie van de gebruikte printerdriver, de snelheid van de eigen pc, de wifi snelheid, ...

Tijs.

@dnties : Dank voor uw uitgebreide antwoord. Dat apprecieer ik enorm.

Dan mijn antwoord op uw eerste opmerking : nee, niet de printersoftware geeft de melding van "afdrukken, fout, opnieuw starten", maar het overzicht van de printerstatus van Windows 7 zelf.

Ik gebruik een HP Photosmart Premium C309g-m printer met volgend stuurprogramma :
- leverancier : HP
- datum : 15/09/2009
- versie 8.0.0.0
- Digitaal ondertekend door : Microsoft Windows Hardware Compatibility Publisher

Onder "Details" van het stuurprogramma zie ik een lijst van 7 stuurprogramma-bestanden (eindigend op .dll en .sys) ... Moet ik hier iets mee ?

Goede tip voor het afdrukken van webpagina's (of geselecteerde delen) : kopiëren naar Word en van daaruit printen.
Ga dat de volgende keer als het niet rechtstreeks lukt, proberen.

Dat het soms lang duurt (lang nadenken of berekenen) is waarschijnlijk weinig aan te doen. (een koffietje drinken, of een sigaret roken ! -:)

Geert1964

De printer zelf doet het wel over het netwerk, dus de printer zelf zal wel niets mis mee zijn.

Die driver is erg oud.
Zie hier dat de huidige versie 14.1.0 is én (naar zeggen) o.a. de volgende (voor jou relevante) verbeteringen biedt:
Improves Windows 7 Support
Improves Network Installation and Networking Functionality for Network connected products
Includes HP Smart Web Printing 4.60, which improves IE 8 support and adds Firefox 3.5x support

Je zou een poging naar die nieuwe driver-versie kunnen wagen. Noteer wel vooraf even wat je evt. m.b.t. "scannen over-het-netwerk" nu ingesteld hebt staan (bijv. scannen naar toepassing: welke toepassing, scannen naar pdf: welke pdf instellingen (dpi, kwaliteit, kleur/zwart-wit etc.)), zodat (mochten die instellingen zoek raken) je weet hoe je ze (in de nieuwe driver-versie) weer kunt restaureren/instellen.

Tijs.

Beste dnties,
Waar vind ik dat "scannen over het netwerk" ?
Geert1964

Als je het scannen over het netwerk (nu) niet gebruikt, dan hoef je je er ook geen zorgen/voorzorgsmaatregelen voor te nemen.

Ik wil (met je welnemen) niet een hele handleiding scannen over het netwerk gaan geven. Bovendien is je huidige driversoftware zodanig oud dat de huidige handleidingen daar ook niet op gebaseerd (zullen) zijn.
Mijn tip geldt áls je momenteel scannen over het netwerk gebruikt.

Wel wil ik voor je de secties opzoeken in de huidige handleidingen m.b.t. scannen-over-het netwerk, mocht die functionaliteit mogelijk zijn én aangeduid/uitgelegd in die handleidingen. Dan zou je met die nieuwe driver-software dit eens kunnen gaan proberen. Daar kom ik straks nog wel even op terug.

Tijs.

M.b.t. scannen over het netwerk: in de gebruikershandleiding, vanaf pagina 39 ("Scannen naar een computer") staat er wat over.
Lijkt relatief simpel: Nadat je de driver-software in zijn geheel geïnstalleerd hebt zou je computer 'gezien' moeten worden vanaf de Photosmart. Ik neem aan dat je dan op de computer nog wat (instellings-)keuzes krijgt m.b.t. waar je het gescande wilt opslaan, in welk bestandsformaat etc.

Tijs.

Beste,

Ik begrijp nu wat je bedoelt met scannen : natuurlijk doe ik dat al lang en zonder problemen. Ik heb daar een speciaal HP-programmaatje voor voor de instellingen. Dat is dus geen probleem.

Ik heb de HP Doctor (of zoiets) laten lopen en deze rapporteert geen enkel probleem.

Dan ben ik naar de HP hulpsite gegaan en heb hun programma gedownload om te kijken hoe het met de software zit : zij zeggen dat alles correct werkt en dat de drivers up to date zijn.
Dus ik veronderstel dat ik geen nieuwere driver hoef te installeren.

Dan heb ik ook wat jij aangeraden hebt gedownload (met lange naam) : HP Support Solutions enz.
Deze geïnstalleerd, maar hij zegt op een bepaald moment dat er een probleem is met de download en dat ze later nog eens gaan proberen.
Ik weet niet of dit nog echt nodig is.

Groeten,
Geert1964

O.b.v. je terugmelding m.b.t. hulpprogramma's van HP zou je denken dat alles gewoon goed zou moeten werken.

HP Support Solutions komt mij niet bekend voor. Enige wat ik (verder) nog linkte was PS_AIO_06_C309g-m_USW_Full_Win_WW_140_175-4.exe, wat de hele courante driversuite is (incl. hulpprogramma's etc.)

Wat ik me (bijv.) afvraag is of die melding bij het printen permanent voorkomt of (bijv.) alleen als de printer in slaapstand stond? En moet je daarbij een tweede keer dezelfde opdracht geven, of handelt Windows het zelf af (dus dat het printen automatisch doorgaat, ook na de melding)?

Tijs.

Beste Tijs,
Ik heb die specifieke driversoftware in je link gedownload en alles laten lopen en installeren. Zonder probleem.
Ik heb de printer opnieuw geprobeerd, zowel vanuit Word als een geselecteerde tekst van een webpagina, alles zonder problemen, en in één keer.
Prima dus.

Om op je eerste opmerking te antwoorden : Windows herstartte na een foutmelding bij het printen, vanzelf opnieuw, zonder dat ik daarvoor iets moest doen.
De printer stond nooit in slaapstand, want ik zet hem hier pas aan als ik iets moet printen.

Ik denk dat mijn vragen beantwoord zijn.

Tijs, bedankt voor je uitgebreide reacties, opmerkingen en tips.

Geert1964

Beste,
Toch nog de volgende opmerking : ik ben gaan kijken of de HP printer misschien nu nieuwe stuurprogramma's heeft.
En ik lees het volgende :
STUURPROGRAMMA :
- leverancier : onbekend
- datum : niet beschikbaar
- stuurprogrammaversie : niet beschikbaar
- digitaal ondertekend door : niet digitaal ondertekend
Kijk ik naar de "details" van het stuurprogramma, krijg ik een pop-up van Windows : "Er zijn geen stuurprogrammabestanden voor dit apparaat nodig of in het geheugen geladen".

Raar.
Maar het printen werkt zonder problemen, zoals ik hierboven al vermeldde.
Moet ik alles maar zo laten ?
Misschien herkent Windows de (waarschijnlijk nieuw geïnstalleerde) stuurprogramma niet ?

Geert1964

Ik praat hier alleen over de print-functionaliteit, ik ga me NIET bezighouden met de scan-functionaliteit:
Doe het volgende:
a. [Windows-toets]r toetscombinatie -> control printers
Klik je HP Photosmart printer 1x aan, rechtsklik er dan op en kies "Eigenschappen van printer"
Ga je naar tabblad Geavanceerd, dan zie je wel degelijk een stuurprogramma staan.
b. De eigenschappen van het stuurprogramma van a. kun je achterhalen met:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> printui /s
tabblad Stuurprogramma's
Daar de Eigenschappen opvragen van de printerdriver die je bij a. gezien hebt.

Graag nog 1 reactie op bovenstaande tip/instructie, en dan de vraag als opgelost aangeven.
Fijn dat de nieuwe software je van je probleem verlost heeft. :)

Tijs.

Laatst bewerkt:
Beste Tijs,

Ik heb gedaan wat je gezegd heb :

->control printers -> Stuurprogramma : HP Photosmart Premium C309

->printui /s -> stuurprogramma's -> eigenschappen : ik zie dan verschillende bestanden staan, waaronder het bestand "Stuurprogrammabestand UNIDRV.DLL" -> daarvan Eigenschappen : gemaakt : 2009, gewijzigd : 2010, laatst geopend :2011
daarvan details : o.a. Copyright : Microsoft

Het lijkt wel of er geen update geweest is naar de laatste driver van hP van 2014 !?

Ook is deze manier van printer en stuurprogramma oproepen verschillend van wat ik boven kreeg via Configuratiescherm -> Apparaatbeheer -> dubbelklikken op de HP PHotosmart.

Het belangrijkste is dat alles werkt, en misschien wel sneller dan vroeger, dat zal ik in de toekomst als ik weer moet printen, misschien ervaren.

Geert1964

Dus je hebt dezelfde printerdriver die je in dat tabblad Geavanceerd bij de printer hebt gezien opgezocht in printui?
En dan kan het nog zijn dat gedeelde zaken van Windows worden gebruikt, dus ook unidrv.dll, dus kijk juist naar HP-specifieke onderdelen van de driver.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan