problemen met sound DVD

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0512

Gebruiker
Lid geworden
31 mei 2005
Hallo,

ik heb een probleem met mijn dvdspeler van mijn vaste pc, al een hele tijd, maar ik heb er nooit last van gehad omdat ik tot voorkort gewoon geen tijd had om dvd's te bekijken,... anywayz, wat is het probleem nu:

als ik een dvd wil afspelen dan
-is alles wat video betreft perfect
-BACKGROUND audio is ook perfect
-de GESPROKEN AUDIO van de personnages is EXTREEEM STIL tot BIJNA NIET HOORBAAR

iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

elders op het internet wordt voor dit probleem "vlc-player" gesuggereerd, maar die heb ik al lang staan en ook daarmee doet het probleem zich voor (ook met windows mediaplayer enzo)

als codecpacks heb ik k-lite & ffdshow staan

wat kan er dan nog fout gaan???

Het lijkt er op dat er iets in tegenfase staat.
Spraak wordt altijd in het midden opgenomen. Dit betekent dat de spraak uit de linker speaker hetzelfde is als uit de rechter speaker.
Gaat er nu ergens iets verkeerd ( of eigenlijk iets verdraaid in de bekabeling ) zal gelijktijd de conus van de ene speaker naar voren gaan, terwijl op het zelfde moment de conus van de andere speaker naar achteren gaat.
Dit betekent dat het signaal zich voor een groot gedeelte opheft en zachter of bijna onhorbaar maakt. Zoiets wordt ook wel anti geluid genoemd.

Waar gaat dit fout ???

Meestal in de speaker bekabeling. Draadje rood en zwart ergens omgedraaid.

Laatst bewerkt:
wow, dat is een serieus technische uitleg :)

maar ehm, t zijn gewoon 2 boxjes die samenkomen in 1 kleine jack die vnachter op mijn pc aangesloten zit. de audio is onboard, en ik heb daarnet nog het kabeltje van mijn dvd player naar mijn mobo vervangen :)

anywayz, ik heb klite codec er trug afgegooid, en de combinatie van vlc met ffdshow werkt ENKEL EN ALLEEN als ik de audio op "2 front 2 rear" instel, wat zeer bizar is wat ik heb geen "2front 2 rear" maar dus gewoon 1 kabeltje dat naar 2 kleine pcboxjes loopt

wat nog MEER bizar is, als ik de taal verander van de dvd, naar duits bijvoorbeeld, werkt het dan weer NIET meer tenzij ik vlc instel op 5.1 audio,...

begrijpe wie begrijpe kan, ik niet allesinds :) alvast bedankt voor je denkoefening, misschien in combinatie met wat ik er nu bij schrijf dat we ergens komen

Hoi,

Heb je geen Audio Manager waar je een Equalizer kan regelen ?

Ed

Ja, maar ben daar nog nooit aan geweest, voor zover ik weet zijn dat dus nog steeds de standaardinstellingen, hier screentjes van alle tabbladen:

btw, op 2e screenshot zie je "achterpaneel", wel, mijn computerboxjes zitten daar op, in de groene input

audio1.jpg

audio2.jpg

audio3.jpg

audio4.jpg

audio5.jpg

audio6.jpg

Is bij "Effect"..."Generiek" een bewuste keuze? ...want dit is niet standaard..:)

Ed

kan me niet voorstellen dat ik dat ooit aangepast heb, is gewoon het eerste in t keuzelijstje
audio7.jpg

En zo bij mij..zie plaatje.....met de optie "GEEN"...:)

Ed

Bijlagen

• voorbeeld.JPG
    voorbeeld.JPG
    35 KB · Weergaven: 57
zoals je op de screenshot van mij kunt zien is die optie er niet, ik moet zowieso iets kiezen,...

Ik denk niet dat dit de oplossing is, we hebben bij "omgeving" het hier over bepaalde effecten.
Verschillende soorten galm dus enzovoorts.
Hoe deze ook staat, de spraak zou hierdoor niet moeten kunnen verdwijnen, wel zou het onduidelijk kunnen gaan klinken alsof je in een badkamer staat.

mja, ik vermoed dat het aan een of andere driver of codec ligt of de combinatie van deze,... ik hoop iemand tegen te komen die hetzelfde probleem heeft gehad en het wel heeft kunnen oplossen,...
ik heb tevens de nvidea purevideo decoder gekocht, maar ook deze verhelpt het probleem niet.

NVIDIA® PureVideo™ Decoder software, a plug-in for Microsoft® Windows® Media Player and Media Center Edition, delivers smooth MPEG2 video and unmatched color fidelity when watching DVDs, videos, and TV programs on your PC. It features Dolby® Digital surround sound audio and supports the MPEG2 video features on your Microsoft DirectX® compatible graphics processor.

Geen idee of een driver of codec zomaar tekst uit een bepaald geluidsbestand kan verwijderen.

Ik blijf er bij dat het een fase probleem lijkt te zijn en waar dat zit zou ik dan ook even niet weten.
Misschien is hiet softwarematig iets om te zetten ?

Even een ander voorbeeld. Er bestaat karaoke software.
Dit werkt zo, door het frequentiegebied waar de vocals zitten in tegenfase te zetten.
Hierdoor wordt voor een groot gedeelte de zang uit een muziekstuk verwijderd.
Natuurlijk krijg je hiermee geen optimaal efect, omdat er ook andere instrumenten in hetzelfde frequentiegebied zitten en ook deels verdwijnen.
Maar dit soort software wordt steeds slimmer en de resultaten steeds beter.

anywayz, ik heb klite codec er trug afgegooid, en de combinatie van vlc met ffdshow werkt ENKEL EN ALLEEN als ik de audio op "2 front 2 rear" instel, wat zeer bizar is wat ik heb geen "2front 2 rear" maar dus gewoon 1 kabeltje dat naar 2 kleine pcboxjes loopt

wat nog MEER bizar is, als ik de taal verander van de dvd, naar duits bijvoorbeeld, werkt het dan weer NIET meer tenzij ik vlc instel op 5.1 audio,...

begrijpe wie begrijpe kan, ik niet allesinds :) alvast bedankt voor je denkoefening, misschien in combinatie met wat ik er nu bij schrijf dat we ergens komen

kan deze dan niet op weg helpen? die instellingen waar ik het daar over heb zijn by the way instellingen die ik via vlc player kan doen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan