Problemen met starten windows XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

solferry

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 apr 2009
Beste genieën op dit forum,

Ik zit met een probleempje waar ik niet uit kom.

Ik heb onlangs een nieuwe computer in elkaar gezet en hier Windows XP (sp3) opgezet.

Het probleem wat ik ondervind is dat Windows de ene keer normaal doorstart en in Windows zelf komt zoals normaal.
Een andere keer 'hangt' Windows tijdens het opstart scherm (xp logo en dat balkje onderin wat loopt). Het balkje loopt overigens wel gewoon door (in de zin van dat er beweging in zit)
Als ik de computer dan reset... dan loopt de computer wel of niet door.. de ene keer moet ik de pc 3-4 keer resetten.. de andere keer loopt ie na een reset gelijk door.. en de andere keer na het aanzetten start windows wel correct op.

Ik heb al gekeken naar zaken als temperatuur, maar dit lijkt me zeer onwaarschijnlijk, de CPU gaat tot ongeveer 45 graden, moederbord tegen de 30 geloof ik.

Zaken als CD, Wifi kaartje (pci) en extra hdd's heb ik al los gekoppeld om te zien of dit er mee te maken had maar zonder succes.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit probleem kan analyseren waar het probleem zich bevind?

Alvast bedankt!

al eens in de logboeken gekeken.
Daar staat ook veel informatie.
start
configuratiescherm
systeembeheer
logboeken.

even zo uit mijn blote hoofd.

Hoi puppie,

Ik heb ook de logboeken doorgekeken maar kan hier helaas weinig op terug vinden, althans... geen gekke zaken die er niet horen te staan.

Is het misschien mogelijk een dump te maken van bestanden die windows laad en kijken op welke deze blijft hangen??

Ik zit te denken aan of een hardware matig probleempje die zich incidenteel voordoet als de pc opstart... of een dll bestand wat niet helemaal lekker is.

De laatste wordt weer ontkracht doordat met dezelfde CD waarmee windows geinstalleerd is, zojuist ook een andere pc is geïnstalleerd die wel goed draait.
Drivers die geïnstalleerd zijn komen van internet, zou ook geen probleem mogen zijn lijkt me.

geheugen latjes goed vastzitten zo ja dan eens testen met memtest.
niet eventjes maar minstens een nachtje.....

geheugen latjes goed vastzitten zo ja dan eens testen met memtest.
niet eventjes maar minstens een nachtje.....

Thanks voor je idee.

Heb zelf voorheen een memtest uitgevoerd op beide bankjes zonder dat er fouten op kwamen.
Ook bankjes apart erin gezet waar het probleem zich alsnog voordeed.

Ik heb laatst de pc verhuisd naar een ander adres om daar even verder te testen.
Hier liep de computer ook in windows zelf vast.... heel apart, zal iets met stroom te maken hebben misschien???

Ik vermoed dat het moederbord kuren heeft... alleen ik kan het niet onderbouwen, lastige zaak dus.
Enig idee hoe het moederbord hardware matig getest kan worden d.m.v. software?
Of zou ik dan even bij de fabrikant aan moeten kloppen?

Ik vind het maar een lastige zaak :).

Thanks!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan