Problemen met USB

• Onderwerp starter Onderwerp starter keej
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

keej

Gebruiker
Lid geworden
17 aug 2007
Sinds enige tijd heb ik problemen met harde schijven en draadloze netwerk-ontvanger die aangesloten zijn op mijn desktop.

Als ze aangesloten zijn werken de apparaten soms, maar ze vallen ook voortdurend uit, waarna uit- en aanzetten (eventueel) weer voor verbinding zorgt. Nu bijvoorbeeld heb ik opnieuw internet, maar geen idee voor hoelang.

Het systeem heeft altijd goed gewerkt. Het draadloze internet is nog maar recent maar heeft wel ook al 3 maanden goed gewerkt.

De problemen treden met alle USB poorten op (2 blokjes poorten achteraan (op het moederbord) en 1 blokje vooraan). Muis en toetsenbord zijn ook via USB verbonden, maar daar zijn er nooit problemen mee. Ze blijven op om het even welke USB poort aangesloten werken.

Ik heb al (voor de poorten die niet in gebruik waren) de drivers opnieuw laten installeren, alle "verborgen" USB apparaten verwijderd, niets lijkt te helpen.

Mijn buur dacht aan een probleem met een versleten voeding eerst (4 jaar oud), maar dat verklaart niet waarom harde schijven met een aparte voeding ook uitvallen.

Zelf merk ik dat het de apparaten zijn die veel data moeten transfereren zijn die problemen geven. Een van de foutmeldingen die ik krijg is dan ook dat mijn poorten geen 2.0 zijn (wat wel het geval is). Deze foutmelding had ik per uitzondering ook al eens vroeger (vanaf 1 jaar geleden), waarbij soms ook de datatransfer effectief traag verliep (ook niet altijd).

Andere foutmeldingen (die er nu dus vaak zijn, maar ook niet altijd) is dat het apparaat niet herkend wordt, dat er niet kan geschreven worden naar een harde schijf (wanneer die plots uitvalt). Ik denk dat de problemen ook vaker optreden als er meer apparaten verbonden zijn (hoewel dat vroeger dus nooit een probleem gaf). Nu heb ik enkel mijn internet/muis en toetsenbord aangesloten.

Wat zouden mogelijke oorzaken zijn? Een software of een hardware probleem?

Voorlopig is het probleem opgelost.

Mijn USB draadloze netwerkontvanger bleek defect te zijn. Hetzelfde probleem trad ermee op op een andere computer. Deze is in garantie vervangen door een nieuwe. Sindsdien nog geen problemen gehad met harde schijven, en dus ook niet meer met de draadloze netwerkontvanger.

Waarom dit probleem met de ontvanger klaarblijkelijk ook invloed had op het functioneren van harde schijven die via usb zijn aangesloten is onbekend.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan