Problemen met vermoedelijk de Harddisk

Status
Niet open voor verdere reacties.

theslaugther

Gebruiker
Lid geworden
3 apr 2007
Hallo iedereen,

Sinds gister zat er in mijn computer een vreemd geluid. Een omschrijving van het geluid is een nogal tikkend geluid.
Ik heb de computer daarna meteen uitgezet en ben wezen zoeken op het internet (via mijn laptop) naar wat het betekenen kan.
Op het internet kwam ik erachter dat het probleem wel eens in de harde schij kon zitten.
Een tikkende harde schijf kan betekenen dat het stuk is of stervende is, een term voor een tikkende harde schijf is ook wel bekend als Click of Death.

Ik heb daarna in mijn logboek gekeken voor foutmeldingen en zag tot mijn verbazing een tal van waarschuwingen staan die als bron de Disk weergeven. Ik zal hieronder bschrijving van de waarschuwing laten zien:

Er is een fout ontdekt op apparaat \Device\Harddisk1\D tijdens een wisselbestandsbewerking.

Ik zou graag willen weten waar de D op het einde voor staat.
Het zit namelijk zo, D: is bij mij een Dvd-rw-station en ik weet nou niet of daar de fout in zit of dat het toch echt mijn harde schijf is.
Ik heb één lokaal station ( C: ) en ik gebruik sinds een paar dagen ook een externe harde schijf.
Ik weet verder niet wat ik kan doen om te kijken waar het probleem zich bevindt omdat het tikken zich pas één keer voorgedaan heeft.
Ik zal laten weten wanneer dit probleem zich weer voordoet en hopelijk kan ik dan meer vertellen.

Voor nu, alvast bedankt en hopelijk kan iemand mij meer vertellen.

Mvg,

Patrick

ik had dit ook met mijn pc die nu nou uhmm een colablikje is....

probeer je hardeschijf te vervangen voor een ander met de zelfde aansluiting meestal gewoon sata.
als je die nog hebt
als het dan werkt weet je waar het aan ligt.

Dank voor je reactie.

Het probleem is dat ik geen harde schijf heb liggen, had ik deze wel dan had ik daar zelf ook wel opgekomen.

Ik wil eerst weten wat het is voordat ik iets ga vervangen.

Stel dat het de harde schijf niet is en ik deze heb vervangen zou het ook zonde geld zijn...

probeer het eens zonder hardeschijf dan stopt hij wel in het bios maar kun j wel kijken of het probleem zich nog voordoet of gebeurt het in windows zelf?

Zou ieder geval je belangrijke data gaan back-uppen op de externe schijf. Mits je zeker weet dat die niet het probleem is. Klikkende harde schijven is veelal einde verhaal.

Click of Death zegt het eigenlijk al...

Het probleem is dat ik wil weten waar die D voor staat op het eind van de melding.

Als deze staat voor station D dan ligt het aan mijn Dvd-rw-station, alleen vraag ik mij af of deze ook kan tikken...

yep dat kan dat gebeurt als hij niet helemaal lekker meer is dan hoor je de laser heel snel klikken
meestal kom je daar achter door een cd/dvd in te proppen die hij niet leest/wilt zien zoals een lege of als hij geen gebranden leest een gebrande

DVD/cd-rm drive klikt niet zo als een harde schijf kan doen. Er zit immers geen leeskop in maar een laser op een slede. Wil je het uitsluiten, pc uitzetten en de dvd/cd-rom drive loskoppelen. PC weer opstarten.

Ik pak er even een cdtje bij...

Vooralsnog er vaag want ik heb er geen cd/dvd ingehad voor en tijdens het tikken

Ik pak er even een cdtje bij...

Vooralsnog er vaag want ik heb er geen cd/dvd ingehad voor en tijdens het tikken

heel vaag ja maar ik heb die foutmelding ff door google gehaald aleen het deel waar de "map" staat

en ik kwam erachter dat het in windows 2000/me/xp op een 2e hardeschijf duidt ik weet niet als je een 2e erin hebt?
maar probeer die er anders eens uit te halen

Het zou dus betekenen dat mijn externe harde schijf van nog geen week oud het aan het begeven is?

Nogmaals het probleem is niet makkelijk te vinden omdat het tikken zich pas 1x heeft voorgedaan...

Het zou kunnen, dat een externe schijf het na een week al laat afweten. In dat geval garantie.

Oorzaak?

Kan ik dit eventueel testen om te kijken waar het probleem inzit zodat ik actie kan ondernemen?

Oorzaak is niet te bepalen, gezien het dan het interne mechanisme is. Testen kun je eventueel met de diagnostische tool van de fabrikant.

Net een quick test op mijn externe harde schijf uitgevoerd - geeft aan dat het OK is
De extended test duurt 17 uur - deze zal ik morgen vroeg uitvoeren.

Wat betreft mijn C:, deze is momenteel bezig met een long self (...) test ...

Ik zal jullie op de hoogte houden.

Net een quick test op mijn externe harde schijf uitgevoerd - geeft aan dat het OK is
De extended test duurt 17 uur - deze zal ik morgen vroeg uitvoeren.

Wat betreft mijn C:, deze is momenteel bezig met een long self (...) test ...

Ik zal jullie op de hoogte houden.

je had ook gewoon je externe hardeschijf deruit kunne hale en kijke of hij het "normaal" deed

Nogmaals, het tikken komt niet constant voor, het is dus moeilijk te ontdekken ...

-Update-

Ziet ernaar uit dat mijn lokale C: schijf niks mankeert.

Het is een Maxtor (...) en volgens de maxtor site (tevens samen met Seagate) kon ik een test programma draaien met verschillende tests.
Al deze tests zijn geslaagd op de laatste na, de laatste test haalt data van de schijf af en dat lijkt me niet bepaald slim... aangezien mijn windows daar op staat.

Test voor de externe schijf zet ik morgenochtend vroeg aan, deze duurt namelijk 17 uur voor een long scan.

Ik hou jullie op de hoogte.

-Update-

Kwam erachter dat de waarschuwingsmeldingen al begonnen nadat ik de externe harde schijf in gebruik nam.
Heb deze vervolgens teruggebracht naar de winkel.

Nu heb ik een andere vraag die luidt als volgt:

Het is toch geen probleem dat ik een 1.5TB schijf gebruik op een besturingssysteem van XP?

Ik vindt het namelijk nogal raar dat mijn externe harde schijf al mankementen begon te vertonen na dat ik de kabel voor het eerst in de computer stak...

Hoop graag meer te horen.

Windows Xp zou zeker met een servicepack prima met een 1,5TB schijf overweg moeten kunnen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan