Problemen met W98SE her-installatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

PH-RVG

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2005
Heb van een (Seniorweb) klant een oude PC gekregen met het verzoek om herinstallatie. Data netjes op backup gezet. Daarna Fdisk, en formatting gedaan.
Vervolgens lukt het me niet om W98SE te installeren: het systeem komt heel ver, tot na invoer van reg.code maar strandt ergens in het opzetten van de drivers. (leeg scherm met knipperende _ cursor links boven)

Daarna kan ik wel in safe mode Windows in, maar niet "gewoon". In safe mode geeft de device manager geen enkel probleem, behalve dat bij de network adapter achter het symbooltje helemaal niets staat, maar er is ook geen vraagtekentje of andere indicatie dat het niet goed is.
Heb al met 2 verschillende installatiediscs geprobeerd (NL en US), maar hetzelfde probleem. Het ligt dus aan de computer, maar waar is het probleem?

Computer is een oude Compaq Pressario 22240 met 32MB geheugen en 2GB disc. Toen ik het systeem kreeg liep het wel, maar nogal traag. Vermoeden was spyware infectie, vandaar de her-installatie.

Graag advies.

Rob

Ben bang,dat je daar de Opstart Disk van Compaq voor moet hebben.

Ben bang,dat je daar de Opstart Disk van Compaq voor moet hebben.

en hoe kom ik daar aan? de huidige eigenaar is niet de eerste eigenaar en heeft geen installatie-discs.
wat is het probleem precies? ontbrekende drivers of ?? maar wat voor drivers zijn er dan niet? en zijn die dan niet ergens te downloaden?

Probeer het hier eens mee , zijn 3 disks als ik het goed heb.
http://h20000.www2.hp.com/bizsuppor...3-3361&swEnvOid=21&swLang=8&taskId=135&mode=3

Ik ben met dat spul gestopt en heb het ook niet meer in mijn bezit.

Edit: als je tijdens opstarten in het Compaq Logo bent op F 10 drukken,kom je dacht ik in de Bios ervan

Ben bezig geweest met deze disks maar die helpen alleen om diagnose van het systeem uit te voeren. Ik krijg geen mogelijkheid om de recovery-partitie opnieuw te creëren.
Ook nog geprobeerd met alt. soortgelijke sp's van hp, maar allemaal hetzelfde.
Met HP gechat en zij bieden aan om de recovery CD's voor "maar" 38,50 op te sturen (bovendien duurt dat minstens 10 dagen).
Is er nog een andere slimme truc te bedenken? Wat is er zo verschillend aan Compaq systemen dat je niet gewoon van een Windows CD kan installeren?

Rob

Zo te beoordelen, is het een driver probleem, die niet in veilige modus word geladen, je kunt ook opstarten met de diagnostische modus, krijg je vanzelf het probleem naar voren.

Ook zou je bij HP kunnen kijken, voor specifieke drivers, voor deze comp, en misschien wat meer info over dit probleem.

PS, ik kom nergens met Presario 22240, klopt dat nummer wel?

Laatst bewerkt:
Zo te beoordelen, is het een driver probleem, die niet in veilige modus word geladen, je kunt ook opstarten met de diagnostische modus, krijg je vanzelf het probleem naar voren.

Ook zou je bij HP kunnen kijken, voor specifieke drivers, voor deze comp, en misschien wat meer info over dit probleem.

Even terug:
ik doe een installatie vanaf een helemaal schone schijf met één partitie met een standaard W98SE CD.
dat mislukt ergens aan het einde: crash met blanco scherm en cursor links boven
als je dan probeert op te starten (gewoon) dan crashed eea weer, maar een start in safe mode lukt wel.
in safe mode zie je dat alle drivers goed geladen zijn; immers er zijn geen vraagtekentjes en er ontbreekt ook niets.

wat bedoel je dan met diagnostische mode?
bij hp kom ik verder niets tegen en zoals gezegd de chat-help verteld me dat ik een recoevry-disc moet kopen.

Diagnostische modus is, dat je stap voor stap de drivers kunt goedkeuren om te laden, maare, als het installatieproces niet is/was afgerond, kom je daar ook niet verder mee, die drivers zijn immers niet geinstalleerd, en zal windows ook niet in volledige modus werken.

Begin helemaal weer overnieuw, start eens eerst op van de 98SE bootdisk, die je hiermee kunt maken, door op het bestand te klikken, met een lege flop in de drive, start ermee op, en start fdisk op, voor grote schijven, verwijder de partitie, en maak een nieuwe, een fat32 partitie, als dat wil, op de hele schijf, reboot met de flop, en formateer hem dan.

Zoek de cdrom drive, en trommel setup in, nu zou hij weer moeten gaan installeren, doe het even allemaal uit mijn hoofd, ondanks mij beginnende dementie, heb het al jaren niet meer ge:installeerd, dus er kan een fase zijn vergeten.

Maar welk type is het nu?

Diagnostische modus is, dat je stap voor stap de drivers kunt goedkeuren om te laden, maare, als het installatieproces niet is/was afgerond, kom je daar ook niet verder mee, die drivers zijn immers niet geinstalleerd, en zal windows ook niet in volledige modus werken.

Begin helemaal weer overnieuw, start eens eerst op van de 98SE bootdisk, die je hiermee kunt maken, door op het bestand te klikken, met een lege flop in de drive, start ermee op, en start fdisk op, voor grote schijven, verwijder de partitie, en maak een nieuwe, een fat32 partitie, als dat wil, op de hele schijf, reboot met de flop, en formateer hem dan.

Zoek de cdrom drive, en trommel setup in, nu zou hij weer moeten gaan installeren, doe het even allemaal uit mijn hoofd, ondanks mij beginnende dementie, heb het al jaren niet meer ge:installeerd, dus er kan een fase zijn vergeten.

Maar welk type is het nu?

Dit is exact zoals ik het ook zelf had gedaan: die W98SE opstart diskette had ik nog (uit het verleden); verder heb ik ook de instructie die elders staat nog eens doorgelezen.
Ik heb het inmiddels 3 x vanaf scratch geprobeerd en ook nog met 2 verschillende Windows CD's (Engels en Nederlands)

Het type computer is Compaq Pessario 2240: 32MB, 2 GB disc en verder niets bijzonders. Het doel van de gebruiker is ook alleen internet en e-mail.

Ook nog eens de summiere instellingen, in de bios nagelopen?
Of zit er een onboard videokaart op, en ook een pci of agp kaart?

Hij wil dus niet iets installeren, dus er zit een discrepantie tussen de hardware, en de drivers die geïnstalleerd moeten worden.

Overigens zie ik bij HP niets, wat dit probleem zou kunnen tackelen, alleen misschien de rompack, de bios, die op de harde schijf misschien ook moet staan, alhoewel dat alleen bij HP voorkwam, maar misschien ook bij deze Compaq, en die is er niet meer, na een format.

Ook nog eens de summiere instellingen, in de bios nagelopen?
Of zit er een onboard videokaart op, en ook een pci of agp kaart?

Hij wil dus niet iets installeren, dus er zit een discrepantie tussen de hardware, en de drivers die geïnstalleerd moeten worden.

Overigens zie ik bij HP niets, wat dit probleem zou kunnen tackelen, alleen misschien de rompack, de bios, die op de harde schijf misschien ook moet staan, alhoewel dat alleen bij HP voorkwam, maar misschien ook bij deze Compaq, en die is er niet meer, na een format.

instellingen in bios heb ook nagelopen: niets bijzonders
het ding gebruikt een on-board video-kaart; er is trouwens nauwelijks plaats voor extra kaarten (het is zo'n platte doos van Compaq)
wat zou er op die recovery discs van hp-compaq staan? ik heb eigenlijk nooit met HP of Compaq systemen te doen gehad.
wat bedoel je met dat rompack?

Installeer eerst deze eens, dat is de rompack, de bios, en die schrijft vaak ook een deel van de bios, op de harde schijf.

Installeer eerst deze eens, dat is de rompack, de bios, en die schrijft vaak ook een deel van de bios, op de harde schijf.

op welk moment doe ik dat?
Ik ben weer opnieuw begonnen, geplande stappen:
1. van floppy: fdisk
2. van floppy: format
3. van w98se cd: setup (of eigenlijk boot en dan gaat het automatisch; trouwens het formatteren kan ook automatisch)

dus, doe ik dat rompack vòòr w98se of na de half-mislukte installatie vanuit safe mode ?

Hoi !

Ik heb het hele zwikkie voor 'n Presario 2238 nog wel ergens op een CD'tje staan,

(heb een klant van 84 jaar (!) die daar nog mee werkt)

Als je er wat aan hebt ???

Greetz,

Harry.

Hoi !

Ik heb het hele zwikkie voor 'n Presario 2238 nog wel ergens op een CD'tje staan,

(heb een klant van 84 jaar (!) die daar nog mee werkt)

Als je er wat aan hebt ???

Greetz,

Harry.

Hoi Harry,
ik werk als vrijwilliger bij Seniorweb, dus mijn klant is mogelijk een neefje van de jouwe, of misschien wel zijn vader LOL
deze Pessario is een 2240, zou dat hetzelfde zijn?
in dat geval; zie je kans om eea te ftp'en ??

Hoi !

Zit er een Cyrix processor in ?

Zo ja, zal het wel lukken, denk ik.

Laat me dat even weten, dan zal ik proberen dat spul naar je toe te krijgen.

Greetz,

Harry.

op welk moment doe ik dat?
Ik ben weer opnieuw begonnen, geplande stappen:
1. van floppy: fdisk
2. van floppy: format
3. van w98se cd: setup (of eigenlijk boot en dan gaat het automatisch; trouwens het formatteren kan ook automatisch)

dus, doe ik dat rompack vòòr w98se of na de half-mislukte installatie vanuit safe mode ?

Die rompack doe je het eerste, flop maken, en ermee opstarten, je kan ook wachten op de cd's van Harry, zal hij ook wel op staan.:rolleyes:

Ok Harry, moest even iets anders tussen door doen

Het systeem heeft een AMD K6-200MHz processor en 32MB geheugen
ST32122A harde schijf met 2GB capaciteit
S3 Trio 64V2 met 2MB video
ESS ES1888 audio
verder een netwerkkaart en een modem kaartje en 1 leeg slot

Past dat?

Die rompack doe je het eerste, flop maken, en ermee opstarten, je kan ook wachten op de cd's van Harry, zal hij ook wel op staan.:rolleyes:

Ik heb het geprobeerd,maar maakt geen enkel verschil. De installatie loopt normaal, maar na het installeren van de drivers, bij de eerste start van het systeem crashed alles weer.
Ik ga nu vannacht de systeem diagnostics automatisch laten draaien want ik begin een hw probleem te vrezen.
Als dat goed werkt dan heb ik dus de CD's van Harry nodig, mits die hier kunnen werken en anders toch maar geld uitgeven.

Hoi !

Behalve de processor lijken me de specs aardig overeen te komen.

Zal ik het voor je uploaden bij YouSendIt ?

Greetz,

Harry.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan