problemen met windows95

• Onderwerp starter Onderwerp starter RdB54
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

RdB54

Gebruiker
Lid geworden
7 okt 2003
Ik heb een netwerkje van 3 computers op een hub die weer crosslinkt naar een router die weer naar een kabelmodem gaat. De 3 computers in kwestie zijn via windows thuisnetwerk bij elkaar aangemeld (dit gaat overigens lang niet altijd vlekkeloos?!), hebben elk eigen firewall, gebruiken ieder een vast IP-adres. Twee zijn ME-machines, 1 is een oude win95(b) versie. Ik heb op die laatste allereerst een share-probleem (zie andere vraag), maar waar ik nu naar op zoek ben is dit: is het bij iemand bekend dat win95 naast ME in een netwerk problemen geeft?? De routines en instellingsmogelijkheden rondom TCP/IP etc wijken nogal af. Want ik weet niet waarom, maar sinds kort kan ik met de 95 machine niet meer op internet (heeft het wel gedaan). Iemand een idee??

Windows 95 en ME zijn totaal verschillend opgebouwd maar kunnen uitstekend met elkaar in een netwerk draaien.

Heb je bij die Win95 computer de GATEWAY (IP-adres van de router) ingevuld? Routertjes voor internet hebben meestal een DHCP-server (deelt IP-adressen uit) is dat niet makkelijker om te gebruiken? Dan weet je zeker dat de IP-gegevens goed zijn.

Ja heb ik. Dwz: het IP waaronder de router in het LAN bekend is. Correct?

Ik ben op vaste IP's overgestapt omdat ik het spul met de HUB ertussen niet aan het draaien kreeg en tegelijkertijd ook veel gedoe had met het thuisnetwerk en de instellingen van de firewalls (ZA) op elke computer. Jij suggereert dat het allemaal ook te regelen valt met dynamic ip's? Ik zal het nog eens gaan proberen.

Tiborv:

Heb de hele netwerkbende opnieuw geinstalleerd, maar ook een merkwaardige regel uit het "hosts" file gehaald. Alles doet 't weer. Vaste IP-adressen is dus kennelijk het probleem niet. Nu alleen de share optie nog...(ander bericht).

Dank voor je reactie,

Groeten,

Weet je die regel ook nog?

Hier heb je het hele "hosts.sam", zoals dat was gestationeerd in de dir Windows. Het is een voorbeeldfile, de regels beginnen allemaal met #, kennelijk zijn dat commentaarregels. De laatste regel lijkt me daarentegen een echte instructie, en ik begrijp niet waar dat nummer op slaat. Anyway, ik heb die regel weggehaald en het spul doet het plots weer. Later heb ik - op jacht naar de share-optie - het hele internetgebeuren opnieuw geinstalleerd. Daarbij kwam eveneens een file "hosts.sam" mee. Is identiek aan onderstaande, maar heeft de laatste regel niet.

Op een andere computer heb ik hosts.sam en lmhosts.sam helemaal verwijderd, en ook dat (b)lijkt een valide oplossing. Ook hier vond ik diezelfde laatste regel.

----
# Copyright (c) 1994 Microsoft Corp.
#
# This is a sample HOSTS file used by Microsoft TCP/IP for Chicago
#
# This file contains the mappings of IP addresses to host names. Each
# entry should be kept on an individual line. The IP address should
# be placed in the first column followed by the corresponding host name.
# The IP address and the host name should be separated by at least one
# space.
#
# Additionally, comments (such as these) may be inserted on individual
# lines or following the machine name denoted by a '#' symbol.
#
# For example:
#
# 102.54.94.97 rhino.acme.com # source server
# 38.25.63.10 x.acme.com # x client host

127.0.0.1 localhost

----
groeten,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan