Problemen met wireless verbinding

Status
Niet open voor verdere reacties.

Otilrac

Gebruiker
Lid geworden
23 jul 2004
Beste mensen,

het lukt gewoon niet. Ik heb een SpeedTouch 510 router en ADSL via KPN (Planet). Wil graag wireless internet via laptop en pda.
Heb een sitecom WL-026 gekocht, waar 4 'vaste'porten op zitten en 1 voor wireless ontvangst.
Nu ben ik al twee dagen bezig met uberhaupt die router in te komen. Van alles in die adresbalk getypt, maar krijg maar geen verbinding met de modem, laat staan dat ik een laptop wireless kan aanstluiten. Hij ziet de router niet eens.
Kan iemand mij helpen; het is voor mij ook de eerste keer.

Even de specs.

Host pc: Windows XP
Remote pc: Laptop Dell Latitude D810 en pda MDA Vario/Qtek 9100
Firewall via Norman Internet Security
ADSL router: SpeedTouch 510 (via KPN/Planet)
Wireless router: Sitecom WL-026

De veste verbinding deed het overigens wel meteen na aansluiting!

Alvast bedankt!:thumb:

Gr. Carlos

Op je vaste pc:
Als je gaat naar: Start->uitvoeren: "cmd" invullen en op 'enter' drukken. Dan krijg je een prompt, daar vul je in: "ipconfig /all" . Wat voor adres staat er dan bij standaardgateway?

Overigens draai je nu twee routers achter elkaar. Dit werkt meestal niet erg goed. Als je eenmaal in de webbased configuratie komt van de Sitecom WL-026, kijk dan eens of je hem ook kunt laten fungeren als accesspoint/switch.

Wijnands

Gateway...

Hallo,

dank voor je reactie! er staat nu de volgende gateway.

10.0.0.138

kan ik daarmee nou in de router? ik ga het zo meteen proberen.
Ja, dat is dus gelukt, maar dan zit ik in de Speedtouch 510. Moet ik niet in de Sitecom router komen?
Ik hoor het graag van je/iemand.

Dank,

Carlos:thumb:

10.0.0.138 is inderdaad het standaard ip-adres van de Speedtouch. Kijk bij cmd->ipconfig /all nog eens, maar nu wat er staat bij IP-adres. Dit is hoogstwaarschijnlijk ook in de range 10.0.0.x . Post dat adres eens hier.

IP adres en zo

Bij deze wat meer info. Kun je wat hiermee?
Bedankt!

gr. Carlos

IP:10.0.0.150.
Submasker: 255.255.255.0
DHCP server:10.0.0.138
DNS Server:10.0.0.138.

Je sitecom WL-026 zit dus mooi in dezelfde range als je pc én de Speedtouch. Je kunt als je inlogt op de Speedtouch, bij Advanced -> DHCP -> Bovenste tabblad: DHCP Server, onderste tabblad Server Leases eens kijken wat er allemaal staat. Als het goed is staat er tenminste 10.0.0.150 tussen. De andere lease is van de Sitecom, en is dus ook het adres van de Sitecom. Hierbij ga ik er wel even van uit dat je gebruik maakt van de DHCP en dus geen vaste adressen hebt ingegeven.

en nu...

Hoi,

nou ik heb even gekeken, dit staat er onder DHCP Server:

DHCP Client COnfiguration: There are no cliententries defined.
DHCP Server adress pools: Strat adress 10.0.0.150 End adress: 10.0.0.200 State Static
DHCP Server Leases: client ID 01:00:0b:6a:1f:97:9a Adress 10.0.0.150 Pool Lan_private State used

Maar wat nu? Ik heb geprobeerd met 10.0.0.150 in de Sitecom router te komen, maar dat lukt dus niet. Hij krijgt steeds maar geen verbinding.

Enig idee wat ik fout doe??

dank. Carlos:thumb:

10.0.0.150 is, zoals je eerder zelf al postte, het adres van de pc, niet van de Sitecom. Je sitecom zit ergens tussen 10.0.0.0 en 10.0.0.150 . Probeer eens de adressen 10.0.0.0 t/m 10.0.0.15 uit.

helaas...

helaas, dat levert niets op. Heb van alles geprobeerd. Ook eindigend op 160,165,170 etc tot 200. Helemaal niets. NOg andere ideeen??

gr. Carlos

Erg vreemd. Als je het modem eens loskoppelt, even je intern ip-adres vernieuwt door start->rechtermuisknop op 'Mijn Netwerklocaties' , en dan eigenschappen. Dan op de gebruikte Lan-verbinding rechtermuisknop herstellen.
Dan weer via ipconfig /all naar het adres gaan wat bij standaard gateway staat. Kom je dan in je Sitecom?

Wijnands zei:
10.0.0.150 is, zoals je eerder zelf al postte, het adres van de pc, niet van de Sitecom. Je sitecom zit ergens tussen 10.0.0.0 en 10.0.0.150 . Probeer eens de adressen 10.0.0.0 t/m 10.0.0.15 uit.

Sorry maar dit is niet correct.Je probleem wordt veroorzaakt door het feit dat je 2 routers achter elkaar hebt namelijk je speedtouch en je sitecom.Je moet in je sitecom de routerfunctie uitzetten en hem laten functioneren als Acces Point.Verder moet je even controleren welke draadloze netwerkkaart in je laptop zit en of je die ook geactiveerd hebt.

De gateway bij de Speedtouch is 10.0.0.138,de range van je ip-nummers begint meestal bij de 10.0.0.150 of 151 etc.

maar...

hallo upsidaisy.

dank voor je reactie. Klopt, de sitecom moet een accesspoint worden. Maar de vraag is dus hoe ik ERIN kom om dat om te zetten! Daarvoor heb ik dus dat ip-adrs nodig, en dat kan ik dus niet vinden. Begint dat dan bij 10.0.0.150??

dank carlos

upsidaisy zei:
Sorry maar dit is niet correct.Je probleem wordt veroorzaakt door het feit dat je 2 routers achter elkaar hebt namelijk je speedtouch en je sitecom.Je moet in je sitecom de routerfunctie uitzetten en hem laten functioneren als Acces Point.Verder moet je even controleren welke draadloze netwerkkaart in je laptop zit en of je die ook geactiveerd hebt.

De gateway bij de Speedtouch is 10.0.0.138,de range van je ip-nummers begint meestal bij de 10.0.0.150 of 151 etc.
Het verhaal van die twee routers meldde ik in m'n eerste reply ook al. Het probleem zit 'm er echter in om ook daadwerkelijk in de Sitecom te komen, zoals Otilrac al schrijft. De pc zit in de range van de speedtouch. Zoals ik het begrijp, moet het dan ook wel zo zijn dat de Sitecom in diezelfde range zit. Aangezien volgens Otilrac's post de DHCP server van de Speedtouch bij 10.0.0.150 begint, en hij geen lease heeft uitgegeven behalve voor de pc, dacht ik dat de Sitecom misschien een 'vast' ip opvraagt aan de Speedtouch. Als ik hier ergens een redenatiefout maak hoor ik het graag. :D

Wijnands

Otilrac zei:
hallo upsidaisy.

dank voor je reactie. Klopt, de sitecom moet een accesspoint worden. Maar de vraag is dus hoe ik ERIN kom om dat om te zetten! Daarvoor heb ik dus dat ip-adrs nodig, en dat kan ik dus niet vinden. Begint dat dan bij 10.0.0.150??

dank carlos

Als ik me niet vergis kom je in de router via http://192.168.123.254 dus je moet je laptop aansluiten op je sitecom en even een vast ip adres geven in deze range.Vervolgens zet je de dhcp finctie van de draadloze router uit en zorg je dat het als AP wordt ingesteld.Daarna wijzig je het ip adres op je laptop in de range van de Speedtouch dus in de range van 10.0.0.15x

Suc6

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan