problemen na installatie W98

Status
Niet open voor verdere reacties.

govertdekoning

Gebruiker
Lid geworden
3 dec 2003
Mijn eerste bericht/verzoek om hulp.Ik ben een leek.

Omdat internetten niet meer mogelijk bleek,het systeem alleen in de veilige modus werkte en ook Word het liet afweten heb ik de stoute schoenen aangetrokken en Windows opnieuw geinstalleerd. Nou dat heb ik geweten.Ik ben nu al een week aan het hannesen en nog ben ik er niet in geslaagd verbinding met internet te kijgen.
Ik heb mij suf gebeld met de helpdesk van Dell en die van Chello. Daar kom ik niet verder mee.

Volgens de helpdeks moet na het intoetsten van "WINIPCFG" een bestand worden geopend maar ik krijg slechts het bericht dat dit bestand niet gevonden kan worden. Daarom moet volgens de deskundigen Windows opnieuw worden geinstalleerd.
Ik heb het gevoel dat ik dan weer een week bezig zal zijn, weer met hetzelfde resultaat.
Ik wil het wel doen maar dan zonder fouten te maken.

Historie/toestand:windows 98se opnieuw geinstalleerd zonder opstartdiskette, op basis van instructie van Dell. Bij het opstarten verschijnt drie x het bericht dat een bepaald apparaatbestand niet te vinden is en dat deze opnieuw geinstalleerd moeten worden. Het gaat om de bestanden VNETSUP.VXD,VREDIR.VXD en DFS.VXD. Na een toets te hebben ingedrukt star hij gewoon verder en verschijnt een venster met het bericht dat Dynamic link bibliotheek niet vernieuwd kan worden :MSNP 32.Dll omdat het systeem het opgegeven bestand niet kan worden gevonden en dat (een gedeelte) van de functie Microsoft Network niet beschikbaar is.
Afgezien van driver voor geluidkaart met kunst en vliegwerk driver geinstalleerd, ook netwerkkaart voor internetverbinding.

Ik heb het gevel dat ik een opstartdiskette nodig heb om Windows behoorlijk te installeren, maar die heb ik niet. Ik weet ook niet wat dat is en waarvoor die nodig is.

Vraag: kan iemand mij op weg helpen om Windows zodanig te installeren dat ik weer kan internetten. Ik merk dat ik mij behoorlijk onthand voel als ik niet over dat medium kan beschikken.

Het gaat om de bestanden VNETSUP.VXD,VREDIR.VXD en DFS.VXD

hebben met je netwerk te maken. Dus het is goed mogelijk dat als deze bestanden niet gevonden kunnen worden je netwerk niet werkt.

Windows 98 opnieuw installeren (formatteren, installeren) moet binnen een paar uurtjes gebeurd zijn en hoeft geen week te kosten.

Zie bovenstaande link en meldt even of het geholpen heeft :).

Dank voor de snelle hulp, Lucky FRed en XP_PC. In het verhaal waar jullie naar verwezen stond hetzelfde euvel precies vermeld, dus ik dacht dat de oplossing nabij was. Helaas, bij de uitvoering van de laatste handeling van het aangegeven protocolletje krijg ik het bericht dat het benodigde bestand (choosusr.dll) niet op Windows98 TE cd-rom gevonden kan worden. Ik heb met “zoeken” gekeken of dit bestand op die cd staat en dat is wel degelijk het geval.(Gek eigenlijk dat de computer een bestand niet kan vinden en ik wel!) Moet ik nu vrezen dat dit bestand beschadigd is en voor de computer onleesbaar geworden? Als ik op het icoontje van het bestand met de re-muisknop druk dan blijkt dat ik dat kan “openen” .Heeft dat zin?

Overigens gebeurt precies hetzelfde bij mijn poging om FreeCell geïnstalleerd te krijgen (dit is tamelijk urgent aan het worden: mijn echtgenote pleegt in dat spel haar ontspanning te vinden, haar humeur gaat mij nu parten spelen) Ook dan het bericht dat het betreffende bestand niet te vinden is.

XP_PC ik zie dat jij van 88 bent. Ik ben van 44 dus dat scheelt nogal, niet zo gek dat jij sneller bent!

Wat moet ik nu?

Geplaatst door govertdekoning
Dank voor de snelle hulp, Lucky FRed en XP_PC. In het verhaal waar jullie naar verwezen stond hetzelfde euvel precies vermeld, dus ik dacht dat de oplossing nabij was. Helaas, bij de uitvoering van de laatste handeling van het aangegeven protocolletje krijg ik het bericht dat het benodigde bestand (choosusr.dll) niet op Windows98 TE cd-rom gevonden kan worden. Ik heb met “zoeken” gekeken of dit bestand op die cd staat en dat is wel degelijk het geval.(Gek eigenlijk dat de computer een bestand niet kan vinden en ik wel!) Moet ik nu vrezen dat dit bestand beschadigd is en voor de computer onleesbaar geworden? Als ik op het icoontje van het bestand met de re-muisknop druk dan blijkt dat ik dat kan “openen” .Heeft dat zin?
Als je nu eens aangeeft waar het bestand zich bevindt? Meestal is het zo als zo'n installie aangeeft een bestand niet te kunnen vinden dat je handmatig de locatie kan opgeven. Als jij zegt dat je hem hebt gevonden zou je hem dus moeten kunnen aanwijzen.

Overigens gebeurt precies hetzelfde bij mijn poging om FreeCell geïnstalleerd te krijgen (dit is tamelijk urgent aan het worden: mijn echtgenote pleegt in dat spel haar ontspanning te vinden, haar humeur gaat mij nu parten spelen) Ook dan het bericht dat het betreffende bestand niet te vinden is.

Dat is altijd foute boel :D

XP_PC ik zie dat jij van 88 bent. Ik ben van 44 dus dat scheelt nogal, niet zo gek dat jij sneller bent!

Wat moet ik nu?

Dat scheelt aanzienelijk ja ;). Maar dat maakt niet uit of jij het wel of niet kan. Misschien duurt het iets langer maar we komen er wel :thumb:.

Als het goed is moet hij zitten in de folder win98/net7.cab.

Klopt dat?

Dan zou je die aan moeten geven als er om wordt gevraagd.

Lukt dat niet proberen we het gewoon anders.

Groeten,

Fred

Geplaatst door XP_PC

Als je nu eens aangeeft waar het bestand zich bevindt? Meestal is het zo als zo'n installie aangeeft een bestand niet te kunnen vinden dat je handmatig de locatie kan opgeven. Als jij zegt dat je hem hebt gevonden zou je hem dus moeten kunnen aanwijzen.

Bedankt, dit is inmiddels gelukt. Ik heb de installatie kunnen voltooien. Het goede nieuws is dat bij het opstarten ik geen foutmeldingen meer krijg. Het slechte nieuws is dat ik nog steeds niet kan internetten, of winipcfg uit kan voeren.

Ik hoop op meer suggesties van jullie beiden. Bij voorbaat dank,

Govert.

Ga eens naar Start - Uitvoeren en tik daar 'command'
in dat scherm tik je na de prompt 'ipconfig'.

Op deze manier krijg je dezelfde van gegevens als bij winipcfg alleen in een ander scherm.

Groetjes Serra

Heb ik gedaan, S_E, kom dan in de dos-prompt windows/desktop en deze reageert na intypen IPCONFIG met mededeling dat bestandsnaam of bestand ongeldig is.

Zijn je adapters en tcp/ip instellingen nog juist geinstalleerd en/of ingesteld?

Geplaatst door Lucky Fred
Wat voor soort modem gebruik je?

Inbel of ADSL?

Een TeraPro Cable Modem van Terayon,geplaatst door Chello. Tussen de modem en de pc zit een router van Linksys. De computers van mijn zoons draaien (internetten) prima op dit systeem (en daar maak ik nu ook gebruik van). Het probleem wordt niet verholpen als ik mijn pc rechtstreeks met de modem verbind, heb ik al een paar keer geprobeerd.

Geplaatst door serra_angel
Zijn je adapters en tcp/ip instellingen nog juist geinstalleerd en/of ingesteld?

Ik heb n.a.v. jouw vraag nog een gechecked of alle stekkers wel goed zitten. Verder heb ik de installatieinstructie van de router puntsgewijs nagevolgd,daarbij de pc geconfigureerd (in Network,TCP/IP Properties bij "Obtain an IP adress automatically" op OK gedrukt, programma van windows98cd laten copieeren,opnieuw opgestart). Bij het configureren van de router, waarvoor eerst de web browser moet worden geopend, krijg ik het bericht dat er geen verbinding kan worden gemaakt. Als ik de in de schriftelijke instuctie aangegeven getallenreeks als adres ingetypt heb gebeurt er niets. Als ik de bij de router meegeleverde cd voor de automatische installatie heb geplaatst dan begint deze te controleren of er wel vebinding met internet is en stelt deze vast dat die er niet is. Aan de volgende stap komt hij dan (dus) niet toe.

Heb je het al geprobeerd om met qiuckfix van Chello de instellingen te herstellen?

Volgens mij is Quickfix een op de pc toegesneden programma dat door Chello wordt aangemaakt op basis van gegevens die de provider aan mijn pc ontleent. Aangezien ik niet kon internetten,kon ik quickfix ook niet downloaden.Inmiddels heb ik een lokaal proffesioneel bureau in de arm genomen en deze heeft na enig zoekwerk de storing verholpen door de driver van de netwerkkaart (die volgens Apparaatbeheer correct werkte) opnieuw te installeren.

Mijn probleem is dus opgelost,zij het niet dankzij Helpmij.nl, nochtans dank voor de geboden bijstand.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan