problemen na upgrade RAM

Status
Niet open voor verdere reacties.

cuddles

Gebruiker
Lid geworden
12 sep 2004
Mijn man (ik schrijf in zijn naam want hij spreekt Engels en ik zei dat ik dit wel even voor hem ging vragen op dit forum) heeft op zijn pc 2x512mb ram geïnstalleerd ipv de vorige 256mb. Heeft alles nagekeken of zijn mobo dit ondersteunt enz, ook de snelheid, en alles was ok.

Zijn pc heeft 2 partities, een C en een G, die allebei draaien op Win XP. Enkele maanden geleden nieuw geheugen bijgestoken van 120Gb en dit is drive F, hierop geen OS geïnstalleerd want hij gebruikt dit enkel voor backups van muziek en videobewerking.

Alles werkte perfect totdat hij vandaag die nieuwe RAM instak.

Enkel drive G start probleemloos op. Drive C wil niet opstarten. Maar het grootste probleem is dat wanneer hij naar drive F gaat kijken in verkenner via drive G, dat hij dan maar één folder kan zien, en dus al zijn andere folders en info verschijnen niet!! Dit is een regelrechte ramp voor hem als hij al die data kwijt is!

Enig idee wat de oorzaak is, en bovenal, wat kunnen we doen om die F drive te rescuen??

Alle tips zijn welkom! Ik heb zelf ook een opstartprobleem met mijn pc op dit moment, maar daar werk ik later verder aan... een probleem komt nooit alleen blijkbaar :rolleyes:

Alvast bedankt!

Zeg maar tegen je man (van wie je zijn naam opschreef omdat hij Engels spreekt en jij zei dat je het wel even op dit forum zou vragen):D dat het geheugen misschien defect is. Dit kan getest worden met Memtest86. Het testen kan even duren.

Iets in dit verhaal klopt niet, maar ik weet nog niet zo 1 2 3 wat.

Is het oude geheugen van 256 MB er niet opnieuw ingezet.
Jullie praten over een nieuwe 120 Gb harddisk. Deze is de F geworden
Maar nu die andere schijf de c en de g, is dit 1 schijf verdeeld in twee partities.
Als dat zo is dan moet je de c ook kunnen zien.
Vandaag geheugen bijgeplaatst, is er niet toevallig ergens een kabeltje losgeraakt.
Daar lijkt het namelijk op omdat je de f schijf niet meer kunt zien.

Mijn advies, alles netjes nakijken of het wel vast zit.

Het nieuwe geheugen werkt dus wel.

en wat geeft ie in configuratiescherm>systeem aan hoeveel geheugen je hebt?
dat geheugen zit volgens mij wel goed.anders kreeg je wel andere foutmeldingen.

Laatst bewerkt:
aan megabit: hij zal die memtest nu runnen en kijken wat het resultaat is, bedankt voor de tip!

aan puppie: sorry dat ik niet helemaal duidelijk was, als antwoord op je vragen:

Is het oude geheugen van 256 MB er niet opnieuw ingezet.
neen

Jullie praten over een nieuwe 120 Gb harddisk. Deze is de F geworden
Maar nu die andere schijf de c en de g, is dit 1 schijf verdeeld in twee partities.
klopt, c en g zijn 1 drive in twee partities, werkte altijd perfect.

Als dat zo is dan moet je de c ook kunnen zien.
Hij kan c wel zien vanop g, maar c opstarten met het winxp OS lukt niet (maar daar zit hij echt niet zo mee in op dit moment)

Vandaag geheugen bijgeplaatst, is er niet toevallig ergens een kabeltje losgeraakt.
zal hij zeker eens nakijken

Daar lijkt het namelijk op omdat je de f schijf niet meer kunt zien.
vanop G kan hij F wel 'zien', ie. F verschijnt wel in windows verkenner, maar als hij hierop klikt, verschijnt er slechts één map terwijl er tientallen mappen op F stonden vol met belangrijke data

Mannen en vrouwen, we appreciëren heel erg jullie hulp! Helpen jullie nog even meezoeken? Thanks!!

Laatst bewerkt:
aan maikel9:

en wat geeft ie in configuratiescherm>systeem aan hoeveel geheugen je hebt?

in system properties staat inderdaad 1GB Ram aangeduid, dus dat lijkt ok.

Bedankt!

aan megabit:

Moet hij deze downloaden?

> Download - Pre-Compiled Memtest86 v3.1a installable from Windows and DOS

Wij gaan verder meedenken maar de onderstaande zin moet een klein beetje aangepast worden.
Er zijn namelijk heel veel vrouwen hier bij helpmij en die kunnen de mannen nog wel eens wat leren.

Mannen, we appreciëren heel erg jullie hulp! Helpen jullie nog even meezoeken? Thanks!!

Sorry puppie!!! Niet zo bedoeld hoor! No hurt feelings? ;)

Bedankt!

Memtest doen we morgen, tijd om te gaan slapen nu.

Laatst bewerkt:
Misschien fat32 en ntfs door elkaar .Van dat geheugen vat ik niet helemaal?

(Enkele maanden geleden nieuw geheugen bijgestoken van 120Gb en dit is drive F)?????????

p.s
Na het verhaal weer te hebben gelezen,kan ik het niet volgen.
Iets klopt niet met wat is geschreven,sorry dat ik dit moet zeggen.

Laatst bewerkt:
Wacht even hoor. Je hebt dus een nieuwe schijf erin gestoken en de ouwe eruit gehaald?

Ik neem even aan dat er normaal vanaf de C schijf opgestart wordt. Dan heb je grote kans dat je geen rechten hebt om alle mappen op F: te bekijken als je vanaf G: opstart, immers andere gebruiker.
Laten we eerst eens gaan proberen om weer vanaf C: op te starten.
We kunnen er vanuit gaan dat het geheugen goed is, het wordt namelijk herkend en werkt met de XP installatie op G: wel goed.
De vraag is dus, wat doet die(of wat doet die niet) tijdens het opstarten, krijg je foutmeldingen als je vanaf C: probeert op te starten?

Sorry als niet alles duidelijk is, ik probeer zo goed mogelijk alles neer te pennen.

Ik probeer het nog eens :) Ik hoor hier net dat hij enkele dingen nog vergat te melden... grrr...

Enkele maanden geleden nieuw geheugen bijgestoken van 120Gb en dit is inderdaad drive F, ntfs, dynamic drive. Zijn oude geheugen van 40Gb is niet verwijderd en werd opgesplitst in drie partities, drive C ntfs (met Win Xp SP2) en G ntfs (met Win Xp SP1), en drive E met fat32, zonder OS. Dit werkt al maanden perfect.

Wanneer hij de pc opstart, krijgt hij WEL het dualboot menu maar wanneer hij kiest voor C, start hij niet op. XP begint op te starten, dan hangt hij bij een blauw scherm met ‘Windows is starting up...’. Dan moet hij rebooten. Hij zegt nu ook dat C al enkele weken problemen heeft waarbij XP blijft hangen tijdens gebruik, randomly. Dus heeft hij een week geleden C nog eens gedefragged plus een repair uitgevoerd vanop XP cd (chkdsk /R) waarbij enkele errors gevonden werden en gerepaired werden, maar dat XP freezing problem was daarmee niet opgelost.

Wanneer hij kiest voor G, start hij wel probleemloos op.

Wanneer hij naar F kijkt via G, ziet hij maar één directory in plaats van een tiental, dus lijkt het alsof al die data verloren is?? Maar toch geeft hij nog 27% free space aan zoals voorheen, dus zou de data er toch nog zitten?

Hij kon voordien altijd vanuit C en vanuit G probleemloos naar alle folders in F.

Het scannen van F met het Data recover programma is nu aan het lopen.

De Memtest gaf het volgende resultaat:
Walltime 39:07
Cached: 1024 M
RSVD Mem: 2144 K
Mem Map: e820-STD
Cache: On
ECC: off
Test: std
Pass: 2
Errors: 0
ECC err: (niets)

Héél erg bedankt voor jullie hulp.

Even een miereneuk van mij...

Jij haalt geheugen en schijfruimte door elkaar... Programma's die op dit moment draaien staan in je werkgeheugen (Ook wel RAM, Random Acces Memory genoemd). Alle zooi die op je in je computer heb zoals MP3's, documenten, enz. staan op je hardeschijf.

Ik denk dat het verstandig is om je gehele hardeschijf opnieuw te formatteren en dan met FDISK (www.bootdisk.com) je schijf opnieuw te partitioneren. Op http://go.to/wintips staat een heldere uitleg over FDISK.

Ik denk althans dat dit de snelste oplossing is, maar ik zou toch nog maar even wat reacties van andere mensen afwachten. Oja, vergeet niet je belangrijke data te backuppen! ;)

Laatst bewerkt:
Start eens op met de XP cd, kies dan voor 'een bestaande windows installatie repareren' en probeer vanuit daar XP te repareren op de C schijf (chkdsk /r controleert de harddisk, niet de windows bestanden, dus die is in dit geval niet de aangewezen tool. )

Ik vermoed nog steeds dat het probleem zich toch vanuit C: voordoet, en dat F: als dynamisch volume gemaakt is vanuit C: (waarom trouwens dynamisch, dat geeft heel vaak problemen)

Probleem opgelost!! Alles werkt terug zoals het hoort :) :)

We hebben de chkdsk /r gerund op F zelf, en alles werd gerepareerd, en de folders werden terug zichtbaar. Ook C start terug probleemloos op! Hij had chkdsk al gerund op C en G, maar nog niet op F. Maar het is nu dus opgelost!

Iedereen heel heel erg bedankt voor de tips en voor het meezoeken naar een oplossing!!!

goed om te horen dat het weer goed is:thumb:
veel pc plezier verders.
had je zelf niet nog een probleem met je pc?

@Maikel,

Ja daar was/is nog een probleem maar dat mag in een nieuwe vraag gesteld worden.
Deze is opgelost.;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan