Problemen RAID0

Status
Niet open voor verdere reacties.

arjendorst

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2010
Dus ik heb 2 Samsung F3 500gb hardeschijven, deze wil ik in raid0 opstellen.
Ik heb in de bios raid controller geactiveerd en die andere dinges op raid gezet ;).
Nu door naar de windows installatie. Ik wil windows 7 gaan gebruiken.
Bij de windows setup kom je in het scherm van de partities.
Hier zie ik natuurlijk maar 1 hardeschijf staan, omdat ik de drivers nog niet heb geinstalleerd. Maar de drivers van gigabyte willen niet installeren omdat deze "niet compatible" zijn volgens windows 7 maar wel gewoon van de gigabyte site afkomen.
Ik heb hier al veel problemen over gelezen en verschillende oplossingen geprobeerd maar ze mogen geen van allen baten.
Ook de oplossing met dat repair verhaal werkt niet. Want "er kan geen nieuwe systeempartitie worden gevonden. Zie de logboeken blabla..".

Kan iemand me aub helpen?

a. Heb je in de RAID-bios een RAID-0 set aangemaakt? [LET OP: De informatie van beide schijven wordt onherroepelijk gewist daarbij. Dus als er nog wat opstaat moet je dat vooraf veiliggesteld hebben op externe harde schijf o.i.d..]
Uitleg: Tijdens de Windows 7 installatie moet die RAID-0 set al aanwezig zijn; je kunt 'm niet op dat moment gaan aanmaken...
b. Welk moederbord heb je?
c. Welke 'schijf' wordt nu wél gezien tijdens de installatie? Is dat de RAID-0 set of een losse andere schijf die je óók in je computer hebt?

Je merkt dat meer informatie dringend noodzakelijk is.

Alvast een kleine waarschuwing extra: Als een van de 2 harde schijven in de RAID-0 set kapotgaat, dan is alle informatie verloren, dus ook de informatie op de andere schijf van de RAID-0 set. Je zult dus tijdens het gebruik regelmatig backups moeten maken van relevante mail-/gebruikersbestanden op een andere fysieke schijf (bijv. een externe harde schijf).

Tijs.

a) Nee het probleem is dat ik in deze raid bios geen raid setup kan aanmaken.
Ik krijg in deze bios 4 opties waar ik uit kan kiezen:
1. View Drive Assignments [1]
2. Define LD [2]
3. Delete LD [3]
4. Controller configuration [4]
Enige probleem is dat ik alleen op [4] kan drukken en dan krijg ik een menu te zien waar niets instaat en waarin ik niets kan doen.

b) Ik heb Gigabyte MA790XT-4D4P

c) Bij de windows setup ziet de installatie volgens mij 1 van de 2 schijven. De bios ziet gewoon 2 hardeschijven. Voorderest zitten er geen hardeschijven in. Deze schijven zijn splinternieuw.

Foto's bijlagen:
2010-11-21 11.13.30.jpg
2010-11-21 11.18.37.jpg
2010-11-21 11.14.35.jpg

Je moet (om een raid-0 set te maken) kiezen voor optie 2, dus Define LD. [LD staat voor Logical Disk, oftewel (in dit geval) de RAID-0 set.]
Als die optie niet beschikbaar is, dan moet je in de handleiding gaan kijken waarom die optie niet beschikbaar is. Zou bijv. kunnen zijn omdat de schijven niet identiek aan elkaar zijn, de grootte (of merk) van de schijven niet wordt ondersteund, dat je verplicht bent de schijven op bepaalde SATA-aansluitingen aan te sluiten om het te kunnen gebruiken, dat je de RAID-optie eerst moet aanzetten in de BIOS etc.

Wellicht is er een firmware update van het moederbord die je kan helpen dat probleem op te lossen, er misschien een CD-rom is waar je van kunt opstarten om de RAID-0 set me aan te maken of anders een mailtje wagen naar de moederbord-fabrikant met vermelding van merk + type schijven etc., waarin je je probleem aankaart.

Zoals in mijn vorige posting gemeld moet de RAID-0 set al gemaakt zijn vóórdat je probeert Windows 7 erop te installeren.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik dacht idd dat ik hier ook moest zijn, maar ik kon er simpelweg niet in. Ik zal idd even de handleiding door gaan zoeken. Maar het zijn iig 2 identieke schijven. Wel zal ik even kijken naar de juiste SATA aansluitingen en naar eventuele updates.

Bedankt voor de snelle reacties en de tips!

Ik heb mijn SATA aansluitingen omgestoken en voila, ik heb de raid 0 kunnen instellen in de raid bios.

Het probleem is nu dat de windows 7 setup geen hardeschijven ziet. Dit komt dus door de drivers. Maar de drivers van de Gigabyte site zijn niet compatible..

Je type-aanduiding zorgde voor problemen bij het zoeken naar drivers.
hier is de hoofdpagina van je moederbord.

Driver (W7 32-bit/64-bit): hier
Uitpakken met (bijv.) Winrar of 7-zip.

In de submap GSATA\W7\Floppy32 staat dan de driver die je op memory-stick moet zetten om als driver erbij te laden tijdens de installatie van W7 32-bit.
In de submap GSATA\W7\Floppy64 staat dan de driver die je op memory-stick moet zetten om als driver erbij te laden tijdens de installatie van W7 64-bit.

Succes,

Tijs.

Ik heb het uiteindelijk opgelost door ALLE drivers van de cdrom (van het moederbord) op een usb stick te gooien en deze gewoon een voor een af te gaan in de setup. Op den duur had ik er een en toen zag ik opeens de schijf naar voren komen. Dus ik was al blij dat dit eindelijk gelukt was.

Toen ben ik windows gaan installeren maar je raad het al, het volgende probleem.

Windows heb ik compleet kunnen installeren maar na de installatie, als windows 7 opstart krijg ik een BSOD :(. Dit kan volgens mij aan zoveel dingen liggen, zoals de raid setup of de windows installatie (niet legaal). Het kan natuurlijk ook zijn dat deze windows versie niet goed gebrand is.

Enige tips?

Je geeft het zelf al aan: Er zijn een hoop factoren die de oorzaak kunnen zijn van je probleem. Ik heb geen directe tips.

Misschien beter dat je daar een aparte vraag over stelt, nadat je eerst deze vraag als opgelost aangegeven hebt: Klik op "Zet status opgelost" op de donkerblauwe horizontale balk, bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties" etc.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan