probreem met verwijzing in rijbron

Status
Niet open voor verdere reacties.

fotoka

Gebruiker
Lid geworden
20 dec 2010
Hallo,

Onze database op het werk werkt met een hoofdtabel (personeel) met daaraan gekoppeld de tabel sollicitaties en correspondentie. Vanuit de tabel personeel worden de persoonsnamen doorgekoppeld naar o.a. de tabellen sollicitaties en correspondentie.

Bij de opzet van de tabel werd oorspronkelijk gewerkt met een kolom waarbij de totale achternaam, inclusief meisjesnaam wordt ingegeven. Nu willen we echter naar een splitsing van de kolom achternaam , naar de kolommen achternaam en meisjesnaam.

In de ontwerpweergave staat nu nog onderstaande code bij rijbron.

Code:
SELECT personeel.Autonummering, [Achternaam] & "," & [Voorletters] & " " & [Voorvoegsel] AS Naam, personeel.Adres, personeel.Plaats FROM personeel ORDER BY [Achternaam] & "," & [Voorletters] & " " & [Voorvoegsel];

Hoe voeg ik hier nu die nieuwe kolom toe? Mijn pogingen om het hier te veranderen leveren tot nu toe niet het gewenste resultaat op.

Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
Twee vragen: (eigenlijk 3): Hoe worden achternaam en meisjesnaam gescheiden? Weet je zeker dat er geen samengestelde eigen namen in het bestand zitten? En kun je de db als 2003 database posten? Kan ik 'm ook openen...

fotoka,

Je probeert in een query de kolom te splitsen.
Dit kun je beter met VBA doen.

Stuur de database in 2003 formaat graag.

Groeten, Paul

Als ik er even voor het gemak van uitga, dat een meisjesnaam achter de aangetrouwde naam zit d.m.v. de tekst " - " dan werkt dit prima:

Code:
SELECT Voorletters, Voegwoord, Achternaam, IIf(InStr(1,[Achternaam]," - ")>0,Left([Achternaam],InStr(1,[Achternaam]," - ")-1),[Achternaam]) AS Echtgenoot, IIf(InStr(1,[Achternaam]," - ")>0,Mid$([Achternaam],InStr(1,[Achternaam]," - ")+3,Len([Achternaam])),"") AS Meisjesnaam
FROM Klanten;

Hoi,
Om op je vragen in te gaan: de namen worden inderdaad gescheiden door een "-". En ja, het is mogelijk dat er samengestelde namen voor zullen komen. Maar dat zal niet zo vaak zijn, dus niet erg.

OctaFish: Ik heb je oplossing geprobeerd. Maar ik ben duidelijk niet handig genoeg. Mijn vraag: zou je het voor kunnen doen in mijn voorbeeld database? Ik heb inmiddels de versie 2003 gepost. (hoop dat het is gelukt tenminste).

Voor de duidelijkheid: in de tabel correspondentie (maar ook in sollicitatie, maar dat werkt dan hetzelfde) moet in de kolom personen, de koppeling liggen naar tabel personeel. Wat ik graag wil zien is achternaam, meisjesnaam, voorletters, straatnaam en de plaats.

Hoop dat het duidelijk is?

Dank.

Ik vrees dat ik nog geen 2003 versie zie... Wel ontbreekt nu het eerste deel van de 2007 versie, dus je hebt wel iets bereikt ;)

rijbron

Met een beetje heen en weer proberen, is het me uiteindelijk zelf gelukt. Bedankt voor de hulp zover.
Fotoka

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan