• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Procentuele verdeling - probleem afronding

Status
Niet open voor verdere reacties.

mullwi01

Gebruiker
Lid geworden
30 nov 2009
Ik heb een vraag mbt procentuele verdeling van een bedrag.
Dit bedrag moet verdeeld worden over 4 delen met ieder een eigen percentage.
Het is uiteraard de bedoeling om het hele bedrag te verdelen maar door (noodzakelijke) afronding lukt dat niet.
Ik heb een voorbeeldbestandje bijgevoegd. Kan iemand mij helpen bij een oplossing ?

Alvast bedankt.

Bijlagen

@goeddichtjoost,

Maar het is nu net noodzakelijk om wel af te ronden op 2 cijfers achter de komma.
Anders had ik deze vraag uiteraard niet hoeven stellen. ;)

Dat doet hij toch ook?

Wanneer ik invul 10.3 dan is 25% van 10.3: 2,575.
Het programma geeft weer: 2.58
en de totale optelling komt weer op 10.3

Volgens mij begrijp ik dan niet wat je bedoelt

edit: net getest met afronden naar beneden (dus een waarde als 3e cijfer achter de komma kleiner dan 5) en ook dit werkt prima hoor

gr
Joost

Laatst bewerkt:
Zolang we nog geen 1/4 cent hebben zal je altijd af moeten ronden. In het voorbeeld van 10,3 krijg je per persoon 2,575. En dat wordt dan dus 2 man met 2,58 en 2 man met 2,57.
In Excel hoef je niet af te ronden. Standaard zal Excel 2,575 tonen en met de cell formatering op "getal" zal er 2,58 worden getoond. Voordeel van het laatste is dat bij het optellen er wel weer exact 10,3 uit komt

Ron

@ goedlichtjoost,

Het gaat niet om de weergave van het getal, maar de uitkomst moet afgerond zijn op 2 cijfers achter de komma.
Door de noodzakelijke afronding is de optelling van de 4 delen (afhankelijk van het basisgetal) soms niet gelijk aan het basisgetal.
Als ik niet zou hoeven af te ronden dan gaat het m.i. altijd goed.....

Door de noodzakelijke afronding is de optelling van de 4 delen (afhankelijk van het basisgetal) soms niet gelijk aan het basisgetal.

Maar dat is toch normaal; als je afrond verlies je precisie!

Ron

Ron,

Dat begrijp ik helemaal.
Maar is er bijv een manier om het onstane afrondingsverschil te corrigeren bij de laatste van de 4 projectdelen.
De uitkomst zou dan in het voorbeeld 25% + of - het afrondingsverschil worden?

Wat je dan kunt doen is bijvoorbeeld:

Jou oude methode gebruiken dus dat er een te hoog of te laag bedrag totaal uitkomt, dan kun je dit bedrag vergelijken met het origineel en het verschil compenseren met de laatste waarde?

gr joost

Joost,

Zoiets had ik al geprobeerd, maar ik kom dan in een cirkel uit.
Zou jij die voorgestelde oplossing in het voorbeeld bestand kunnen verwerken ? Alvast dank hiervoor

Joost,

Dank voor je voorgestelde oplossing, maar...
In de voorgestelde oplossing zou ik dan een tussenkolom moeten gebruiken om het verschil te berekenen t.o.v. het basisgetal en daarna handmatig bij 1 van de 4 deelprojecten dit verschil corrigeren door aanpassing van de formules. Als ik dat bij zo'n 1200 projecten zou moeten doen, ga ik daar niet heel blij van worden.
Is het niet mogelijk met 1 standaardformule (basigetal en verdeelpercentages worden nl opgezocht in tabellen) bij de berekening van de deelprojecten ?

Dank voor het meedenken aan een oplossing voor dit hardnekkig probleem.

Joost,
Het werkt inderdaad, maar dan moet ik nog steeds handmatig formules aanpassen.
Ik had gehoopt het op te kunnen lossen met één standaardformule in de cellen c7 tot en met c10.
Maar dat lijkt gewoon niet mogelijk, of wel ?

sorry mullwi01,

Ik zou niet precies weten hoe dit moet. Je komt dan zoals je zelf zegt in een cirkel van optellen en vergelijken. je hoeft natuurlijk enkel de aller laatste aan te passen?
Maar er zijn hier mensen op het forum die veel meer verstand hebben van Excel dan ik, ik heb enkel gebruik gemaakt van logica haha. Dus die weten misschien een betere methode

Joost,
In ieder geval bedankt voor het meedenken naar een oplossing.
Iemand anders misschien een oplossing ?

Ron,

Nee helaas, dat is nog steeds een afwijkende formule in bepaalde cellen.
Dat is een oplossing die ook in samenwerking met joost al tot stand was gekomen.

Ik zou identieke formule willen in de cellen c7 t/m c10.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan