Procentuele verschil berekenen tussen 2 teksten

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0243

Gebruiker
Lid geworden
12 mei 2012
Hallo, Ik kwam toevallig bij dit topic omdat ik zoek naar een programma of iets dergelijks om 2 tekstjes met elkaar te vergelijken en dan ook een procentuele overeenkomst te krijgen. Ik zag al wat dingen op het Excel forum maar ik wist niet goed waar ik dit bericht moest plaatsen ik heb daar ook op het bericht gereageerd maar die staat op opgelost dus daar kijkt denk ik niemand meer.
Ik ben een leek op het gebeid van excel en al die formules dus ik vroeg me af of de formule die hier http://www.helpmij.nl/forum/showthr...-2-verschillende-cellen-met-percentuele-match staat kan werken voor mijn probleem en hoe ik het precies moet gebruiken want dat snap ik niet.

Kort gezegt heb ik dus 200 stukjes tekst waar ik een overeenkomst tussen zoek, kan ik die allemaal in een keer vergelijken of moet ik dat 2 aan 2 doen? dat maakt me ook niet uit want het is iig veel sneller dan alles met de hand gaan tellen. De stukjes tekst bestaant uit ongeveer 50 woorden.

Ik hoor graag wat de mogelijkheden zijn is het met excel of met een ander programmatje, en zoals ik dus al zei dat programeren in excel snap ik niks van dus graag in beginners taal.
Bedankt!

Wat is je werkwijze precies? Je hebt het over 200 stukken tekst die je wilt vergelijken, maar wil je die onderling vergelijken (Tekst1- Tekst2, Tekst1- Tekst3, Tekst1- Tekst4, Tekst2- Tekst3, Tekst2- Tekst5, Tekst3- Tekst4, etc) of heb je één tekst die je met de 200 andere teksten vergelijkt?

Hee,
bedankt voor je reactie, het zit eigenlijk zo ik ben op zoek naar een patroon, ik verwacht dat er grofweg 10 groepjes zijn van 20 teksten die op elkaar lijken, als ik dat weet dan hoef ik in principe alleen de 20 teksten met de eerste te vergelijken en te weten hoeveel die overeenkomen. Maar als ik er zo overnadenk, om erachter te komen of ze op elkaar lijken moet ik wel (Tekst1- Tekst2, Tekst1- Tekst3, Tekst1- Tekst4, Tekst2- Tekst3, Tekst2- Tekst5, Tekst3- Tekst4, etc) met elkaar vergelijken maar niet alle 200 want ik weet bijvoorbeeld dat tekst 1 tot 50 niet overeen kan komen met tekst 200.En de 200 bestaan uit 25 groepen van ieder ongeveer 8 tekstjes die ook al niet met elkaar vergeleken hoeven te worden. Het is als ik het zo lees lastiger dan ik dacht dus die uitzonderingen kan ik ook gewoon negeren. Het makkelijkste zou het zijn als ik 40 tekstje tegelijk met elkaar kan vergelijken en dan idd 1-2, 1-3, 2-3, etc. Het zou ook kunnen door 20 tekstjes aan de ene kant te hebben die dan dus niet met elkaar maar wel met alle andere. Ik weet niet of dat te doen is. Ik hoop dat het duidelijk is, als je nog vragen hebt hoor ik het graag.

ps. Als het alleen mogelijk of makkelijker is om tekst 1 met 200 andere te vergelijken kan dat ook en doe ik dat zelf 200 keer:P

De reden dat ik er naar vroeg was inderdaad omdat de procedure nogal ingewikkeld wordt als je niet exact kunt aangeven wat precies met wat vergeleken moet worden. Zowiezo is het een heel traag proces, omdat er nogal veel moet gebeuren, maar de techniek om één zin (de eerste bijvoorbeeld) met de rest te vergelijken is relatief simpel, op basis van een techniek die in de andere draad ook wordt gebruikt. Je leest in Word daarbij alle alinea's in een array variabele in (da's nogal makkelijk) en vervolgens ga je in een lus de eerste zin vergelijken met de overige zinnen. Door de tekst in een array te zetten, worden de zinnen apart opgeslagen in die variabele array. En die kun je dus op je gemakje controleren en testen. Als je de lokaties van de vergelijkende zinnen weet, kun je dat met een extra lus ook nog wel regelen. Je vergelijkt Zin 1 (arrTekst(1) dan met arrTekst(1) t/m arrTekst(40), Zin 41 (arrTekst(41) dan met arrTekst(41) t/m arrTekst(80) etc. Al moet je dan dus wel erg zeker weten dat de structuur van je tekst klopt, anders loopt de lus natuurlijk door de verkeerde teksten heen.
In het voorbeeld gaat het om Excel cellen, maar die kun je makkelijk 'vertalen' naar Word objecten (paragrafen dus).

Michel bedankt voor je reactie! Het idee is dus dat ik de verschillende teksten met elkaar wil vergelijken (dus meerdere zinnen van tekst 1 in de meerdere zinnen van tekst 2 t/m ...) en hier dan een procentuele overeenkomst uit krijgen. Het maakt voor mij niet veel uit of het in word of excel is want de teksten staan nu in word maar als het in Excel makkelijker is kopieer ik ze wel daarheen. Maar in de techniek die jij beschrijft moet je dan zelf al die zinnen laten controleren of gebeurd dat automatisch ( net als in Excel, als je ze in een tabel invoerd dat de formule het meteen berekend). De bijlage is z'n formule die iemand anders gemaakt heeft zo iets werktBekijk bijlage excell met 10 voorbeelden( werkt nog niet helemaal).xlsm al behoorlijk want dan kan ik in de C kolom onbeperkt teksten invoeren waar tekst 1 dan mee vergelen wordt. Alleen zou het nog makkelijkr zijn als ook zoiets mogelijk is waarin alle tekesten onderling worden vergeleken en je dan dus een matrix krijgtBekijk bijlage matrix.xlsx?

Bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan